LISTA definitiilor termenilor si a expresiilor utilizate in cuprinsul legii

Data: 12 ianuarie 2011   Ora: 12:02

1.    Abilitarea - reprezinta certificarea calitatii unei persoane de a conduce lucrari de doctorat si de a ocupa functia didactica si de cercetare de profesor universitar;
2.    Acreditarea - este procesul prin care unitatea/institutia de invatamant/organizatia interesata, pe baza evaluarii externe realizate in conditiile prezentei legi, dobandeste dreptul de organizare a admiterii, de desfasurare a procesului de invatamant, de organizare a examenelor de finalizare a studiilor si de a emite diplome si certificate recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului;
3.    Asigurarea calitatii educatiei - exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie in conformitate cu standardele anuntate si este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale, de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie indeplineste standardele de calitate;
4.    Autorizarea de functionare provizorie - este procesul prin care unitatea/institutia de invatamant/organizatia interesata, pe baza evaluarii externe realizata, in conditiile prezentei legi, de catre agentiile de asigurare a calitatii autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei, dobandeste calitatea de furnizor de educatie, prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale competente, respectiv prin hotarare a Guvernului. Autorizarea de functionare provizorie confera dreptul de organizare a admiterii, precum si de organizare si desfasurare a procesului de invatamant;
5.    Beneficiarii directi ai educatiei si formarii profesionale - sunt anteprescolarii, prescolarii, elevii si studentii, precum si persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie si formare profesionala;
6.    Beneficiarii indirecti ai educatiei si formarii profesionale - sunt familiile beneficiarilor directi, angajatorii, comunitatea locala si, intr-un sens larg, intreaga societate;
7.    Cadrul National al Calificarilor - este un instrument pentru stabilirea calificarilor, in conformitate cu un set de criterii ce corespund unor niveluri specifice de invatare. Cadrul National al Calificarilor are ca scop integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila;
8.    Cadrul National al Calificarilor din invatamantul Superior, denumit in continuare CNCIS - reprezinta instrumentul pentru stabilirea structurii calificarilor din invatamantul superior. CNC1S are ca scop asigurarea coerentei calificarilor si a titlurilor obtinute in invatamantul superior. CNCIS asigura recunoasterea nationala, precum si compatibilitatea si comparabilitatea internationala a calificarilor dobandite prin invatamantul superior. CNCIS este parte a Cadrului National al Calificarilor definit la pct. 7;
9.    Calificarea - este rezultatul formal al unui proces de evaluare si validare, care este obtinut atunci cand un organism competent stabileste ca o persoana a obtinut, ca urmare a invatarii, rezultate la anumite standarde prestabilite;
10.    Calitatea educatiei - este ansamblul de caracteristici ale unui program de studii sau program de calificare profesionala si ale furnizorului acestuia, prin care sunt indeplinite standardele de calitate, precum si asteptarile beneficiarilor;
11.    Centrul de zi - institutie de stat sau a unei organizatii nonguvernamentale in care copiii cu deficiente, transportabili, sunt gazduiti si ingrijiti in timpul zilei;
12.    Centrul de educatie - unitate de invatamant organizata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau de organizatii neguvernamentale in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand ca scop si finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea si integrarea scolara si sociala a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu deficiente;
13.    Cercetarea stiintifica universitara - include cercetarea stiintifica propriu-zisa, creatia artistica si activitatile specifice performantei sportive;
14.    Competenta - reprezinta capacitatea dovedita de a selecta, combina si utiliza adecvat, cunostinte, abilitati si alte achizitii constand in valori si atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei anumite categorii de situatii de munca sau de invatare, precum si pentru dezvoltarea , profesionala sau personala in conditii de eficacitate si eficienta;
15.    Competentele profesionale - sunt un ansamblu unitar si dinamic de cunostinte si abilitati. Cunostintele se exprima prin urmatorii descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific, explicare si interpretare. Abilitatile se exprima prin urmatorii descriptori: aplicare, transfer si rezolvare de probleme, reflectie critica si constructiva, creativitate si inovare;
16.    Competentele transversale - reprezinta achizitii valorice si atitudinale care depasesc un anumit domeniu/program de studiu si se exprima prin urmatorii descriptori: autonomie si responsabilitate, interactiune sociala, dezvoltare personala si profesionala;
17.    Controlul calitatii educatiei in unitatile de invatamant preuniversitar - semnifica activitati si tehnici cu caracter operational, aplicate sistematic de o autoritate de inspectie desemnata pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite;
18.    Creditele pentru formare profesionala - reprezinta totalitatea rezultatelor invatarii dobandite de o persoana pe parcursul unui program de formare profesionala, folosite pentru a indica progresele inregistrate si completarea unui program de formare care conduce catre obtinerea unei calificari. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul si de la un sistem de invatare la altul;
19.    Creditele de studii transferabile - sunt valori numerice alocate unor unitati de cursuri si altor activitati didactice. Prin creditele de studii transferabile se apreciaza, in medie, cantitatea de munca, sub toate aspectele ei, efectuata de student pentru insusirea cunostintelor si competentelor specifice unei discipline;
20.    Criteriul - reprezinta un set de standarde care se refera la un aspect fundamental de organizare si functionare a unui furnizor de educatie/unitate/institutie furnizoare de educatie in procesul autorizarii de functionare provizorie/acreditarii/evaluarii si asigurarii calitatii;
21.    Cunostintele - reprezinta rezultatul asimilarii, prin invatare, a unui ansamblu de fapte, principii, teorii si practici legate de un anumit domeniu de munca sau de studii;
22.    ECTS/SECT- Sistemul European de Credite Transferabile;
23.    ECVET/SECTEFP - Sistemul European de Credite Transferabile pentru Educatie si Formare Profesionala;
24.    Educatia - este ansamblul proceselor de punere in aplicare a programelor si activitatilor de invatare si formare de competente academice sau profesionale. Educatia include atat activitatile de invatare in context formal, cat si in context non-formal sau informai;
25.    Educatia si formarea profesionala - este ansamblul coerent si continuu de activitati si experiente de invatare prin care trece subiectul invatarii pe intreaga durata a traseului sau educational-formativ;
26.    EQF/CEC - Cadrul European al Calificarilor pentru invatare pe tot parcursul vietii, este un instrument de referinta pentru a compara nivelurile de calificare ale diferitelor sisteme de calificari si care promoveaza atat invatarea de-a lungul vietii, cat si egalitatea de sanse in societatea bazata pe cunoastere, precum si continuarea integrarii cetatenilor pe piata europeana a muncii, respectand in acelasi timp marea diversitate a sistemelor nationale de educatie;
27.    Evaluarea institutionala a calitatii - consta in examinarea multicriteriala a calitatii educatiei, a masurii in care un furnizor de educatie/ unitatea / institutia furnizoare de educatie si programele acesteia indeplinesc standardele si standardele de referinta. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de organizatie, insasi aceasta ia forma evaluarii interne. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de o agentie nationala sau internationala specializata, aceasta ia forma evaluarii externe;
28.    Evaluarea rezultatelor invatarii - reprezinta procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite cunostinte, deprinderi si competente;
29.    Indicatorul de performanta - reprezinta un instrument de masurare a gradului de realizare a unei activitati desfasurate de furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie prin raportare la standarde, respectiv la standardele de referinta. Nivelul minim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard. Nivelul maxim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard de referinta, este optional si diferentiaza calitatea in mod ierarhic, progresiv;
30.    imbunatatirea calitatii educatiei - semnifica evaluarea, analiza si actiunea corectiva continua din partea furnizorului de educatie/unitatii/institutiei furnizoare de educatie, bazata pe selectarea si adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum si pe alegerea si aplicarea standardelor de referinta;
31.    invatamantul - serviciu public organizat in conditiile unui regim juridic de drept public in scopul educarii si formarii profesionale a tinerei generatii;
32.    invatamantul cu frecventa, cu frecventa redusa si la distanta - sunt forme de organizare a proceselor didactice care implica:
a)    frecventa obligatorie pentru invatamantul cu frecventa;
b)    inlocuirea orelor de predare cu activitati de studiu individual si intalniri periodice, de regula saptamanal, cu elevii/studentii/cursantii pentru desfasurarea activitatilor aplicative obligatorii prevazute in planurile-cadru de invatamant/planurile de invatamant, pentru invatamantul cu frecventa redusa;
c)    inlocuirea orelor de predare cu activitati de studiu individual si intalniri periodice, desfasurarea seminariilor prin sistem tutorial si obligatoriu a tuturor activitatilor didactice care dezvolta competente si abilitati practice in sistem fata in fata pentru invatamantul la distanta;
33.    Mandatul - perioada in care o persoana, desemnata prin vot sau prin concurs intr-o functie de conducere, la nivelul unei unitati/institutii de invatamant din cadrul sistemului national de invatamant, pune in aplicare programul managerial pe baza caruia a fost investita. Mandatul are o durata de 4 ani;
34.    Organizatia interesata in furnizarea de servicii de educatie - este o persoana juridica ce cuprinde in statutul sau activitati de invatamant si se supune procesului de autorizare pentru a deveni furnizor de educatie;
35.    Programele educationale de tip „A doua sansa" - programe educationale care au ca scop sprijinirea copiilor/tinerilor/adultilor care au parasit prematur sistemul de educatie, fara a finaliza invatamantul primar si/sau gimnazial, depasind cu cel putin 4 ani varsta de scolarizare corespunzatoare acestor niveluri, astfel incat acestia sa-si poata completa si finaliza invatamantul obligatoriu, precum si sa poata obtine o calificare profesionala;
36.    Programele de calificare profesionala - reprezinta oferta educationala care conduce la dobandirea unei calificari profesionale inscrisa in Registrul National al Calificarilor;
37.    Programele de studii - concretizeaza oferta educationala a unei organizatii furnizoare de educatie;
38.    Programul de studii acreditat - este programul de studii care indeplineste cerintele minime ale standardelor si indicatorilor de performanta ai acreditarii;
39.    Programul de studii autorizat - este programul de studii evaluat, avizat favorabil si care indeplineste conditiile autorizarii provizorii;
40.    Punctele de credit pentru formare profesionala - reprezinta exprimarea numerica a importantei unei unitati de rezultate ale invatarii raportate la o calificare;
41.    Registrul Matricol Unic al Universitatilor din Romania (RMUR) - este o baza de date nationala electronica in care sunt inregistrati toti studentii din institutiile de invatamant superior de stat, particulare sau confesionale, acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu. Constituirea RMUR se realizeaza pe baza registrelor matricole ale institutiilor de invatamant superior;
42.    Registrul National al Calificarilor - este o baza de date nationala ce cuprinde descrierea tuturor calificarilor din Romania;
43.    Rezultatele invatarii - reprezinta ceea ce o persoana intelege, cunoaste si este capabila sa faca la finalizarea unui proces de invatare. Rezultatele invatarii se exprima prin cunostinte, abilitati si competente dobandite pe parcursul diferitelor experiente de invatare formala, ncn-formala si informala;
44.    Sistemul national de invatamant - este constituit din ansamblul unitatilor si institutiilor de invatamant de stat particulare si confesionale acreditate, de diferite tipuri, niveluri si forme de organizare a activitatii de educare si formare profesionala;
45.    Sistemul tutorial - semnifica organizarea activitatilor didactice in invatamantul la distanta de catre un cadru didactic tutore si asigura:
a)    desfasurarea activitatilor de invatare si evaluare atat la distanta, cat si in sistem fata in fata;
b)    organizarea pe discipline si grupe care cuprind maximum 25 de elevi/studenti/cursanti;
46.    Societatea cunoasterii - este o societate in care cunoasterea constituie principala resursa, fiind creata, impartasita si utilizata pentru a genera prosperitate si bunastare membrilor sai;
47.    Standardul - reprezinta descrierea cerintelor formulate in termen de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activitati in educatie. Orice standard este formulat in termeni generali sub forma unui enunt si se concretizeaza intr-un set de indicatori de performanta. Standardele sunt diferentiate pe criterii si domenii;
48.    Standardul de referinta - reprezinta descrierea cerintelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activitati de catre furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie, pe baza bunelor practici existente la nivel national, european sau mondial. Standardele de referinta sunt specifice fiecarui program de studii sau fiecarei institutii, sunt optionale si se situeaza peste nivelul minim;
49.    Statele terte - orice stat, cu exceptia statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si a Confederatiei Elvetiene;
50.    Unitatea - reprezinta o unitate de invatamant din invatamantul preuniversitar;
51.    Unitatea de rezultate ale invatarii - reprezinta partea unei calificari care cuprinde un set coerent de cunostinte, deprinderi si competente generale, care pot fi evaluate si validate;
52.    Unitatea/institutia furnizoare de educatie/furnizorul de educatie - sunt unitatile si institutiile de invatamant acreditate;
53.    Validarea rezultatelor invatarii - reprezinta procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii dobandite de o persoana, evaluate si certificate, corespund cerintelor specifice pentru o unitate sau o calificare;
54.    Transferul rezultatelor invatarii si al creditelor asociate - reprezinta procesul prin care rezultatele invatarii si creditele asociate acestora sunt transferate si integrate in programul de formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata;
55.    Recunoasterea rezultatelor invatarii si a creditelor asociate - reprezinta procesul prin care se acorda un statut oficial rezultatelor invatarii si creditelor dobandite, evaluate si validate, in vederea acordarii certificatului de calificare profesionala;
56.    Certificarea rezultatelor invatarii - reprezinta procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de persoana care invata, in urma unui proces de evaluare;
57.    invatamantul public - este echivalentul invatamantului de stat, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata;
58.    invatamantul privat - este echivalentul invatamantului particular, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora