POR Axa 4 DMI 4.2 Criterii de eligibilitate

Data: 8 aprilie 2011   Ora: 12:29

Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte

Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant, face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, din Anexa 3 la ghid.

Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor (e.g. facturi). Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate la Capitolul „Intocmirea bugetului” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.

Eligibilitatea solicitantului

Solicitantul eligibil in sensul prezentului ghid, reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.

1) Forma de constituire a solicitantului

a. Unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale, APL) din mediul urban sau rural.

In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 republicata, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Consiliile locale, orasenesti si municipale sunt autoritati deliberative, iar primarii autoritati executive, in timp ce consiliile judetene sunt autoritati ale administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.

In acest sens, vor fi considerati solicitanti eligibili:

- Judetele (Consilii Judetene)

- Municipiile (Consilii locale municipale)

- Orasele (Consilii locale orasenesti)

- Comunele (Consilii locale comunale)

In scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional, APL vor fi incadrate in categoria intreprinderilor mari (vezi I.6 „Ajutor de stat (regional)” si II.3.3.B „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”).

b. Unitati administrativ-teritoriale (APL) in parteneriat

Unitatile administrativ-teritoriale (APL din mediul urban sau rural) pot depune cereri de finantare in parteneriat cu o alta unitate administrativ-teritoriala (APL din mediul urban sau rural).

Acordul de parteneriat, intocmit conform Modelului F, va fi anexat, in original, la Formularul cererii de finantare.

ATENTIE! In cadrul Acordului de parteneriat se va identifica clar unitatea adminstrativ-teritoriala (APL) cu rol de lider de proiect. Cererea de finantare va fi semnata si depusa de unitatea administrativ-teritoriala (APL) desemnata ca lider de proiect.

Criteriile de eligibilitate se aplica tuturor partenerilor, dupa cum este indicat in cadrul acestei sectiuni.

In scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional, parteneriatele intre APL vor fi incadrate in categoria intreprinderilor mari (vezi I.6 „Ajutor de stat (regional)” si II.3.3.B „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”).

2) Solicitantul nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:

a) este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare

b) nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;

c) in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului din cauza nerespectarii obligatiilor contractuale

d) a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs)

e) a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene

f) a comis in conduita lui profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace, pe care autoritatea contractanta le poate dovedi

g)a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat *)

*) In situatia in care solicitantul (si/sau partenerii APL, unde este cazul) a (au) facut obiectul unui ordin al unei instante judecatoresti din Romania, emis pana la 1 ianuarie 2007 pentru recuperarea unui ajutor de stat si acest ordin a fost executat (sumele respective au fost platite), solicitantul va anexa decizia (deciziile) Consiliului Concurentei privind recuperarea ajutorului, ordinul (ordinele) de recuperare al instantei judecatoresti si dovada (dovezile) efectuarii platii.

In cazul in care solicitantul (si/sau partenerii APL, unde este cazul) a facut obiectul unei decizii a Comisiei Europene emise dupa 1 ianuarie 2007 pentru recuperarea unui ajutor de stat, decizie care a fost deja executata (provizoriu sau definitiv), solicitantul va prezenta o copie a deciziei (deciziilor) Comisiei Europene si dovada (dovezile)  efectuarii platii.

3) Proprietatea/ dreptul de executie a lucrarilor de constructii asupra infrastructurii si terenului

Unitatile administrativ-teritoriale au calitatea de proprietar sau de administrator ori au in concesiune infrastructura si/sau terenul care fac obiectul proiectului. Ele vor anexa, la cererea de finantare Hotararea Consiliului Judetean, a Consiliului general al Municipiului Bucuresti sau a Consiliului Local, privind proprietatea publica asupra terenului (vezi Sectiunea Completarea cererii de finantare). In cazul in care proprietatea sau dreptul de administrare asupra infrastructurii si/sau terenului fac obiectul unei Hotarari a Guvernului, referinta la aceasta se va face in Declaratia de eligibilitate (vezi Modelul B la Ghid).

4) Infrastructura si terenul ce fac obiectul proiectului indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii cererii de finantare:

1. Nu sunt grevate de sarcini

2. Nu fac obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica

3. Nu fac obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun

Solicitantul va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform Modelului B la Formularul cererii de finantare.

5) Solicitantul (solicitantul impreuna cu partenerii, unde este cazul) are (au) capacitate de implementare a proiectului

- Capacitate operationala, administrativa dovedita prin capacitatea de a asigura atat resurse umane suficiente cat si resurse materiale necesare implementarii proiectului. Solicitantul va anexa la formularul cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si/sau fisele de post. In situatia in care posturile aferente echipei de proiect nu sunt ocupate, informatiile privind specificul acestora vor fi oferite doar de fisele de post, iar daca posturile sunt ocupate, solicitantul va anexa atat fisele de post cat si CV-urile persoanelor respective.

Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (Modelul G la formularul cererii de finantare).

In situatia in care solicitantul va contracta servicii de  management al proiectului, acesta va mentiona, in formularul cererii de finantare – punctul 2.4. Managementul proiectului:

- cerintele minime (experienta similara, expertiza etc) pe care solicitantul le va cere prin caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management al proiectului,

- activitatile de management al proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management al proiectului,

- modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management al proiectului (CV, fisele de post corespunzatoare, rol in organizatie, atributii etc).

- Capacitate financiara de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile, finantarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, unde este cazul (inclusiv a cheltuielilor conexe proiectului) si resursele financiare necesare implementarii optime a proiectului in conditiile rambursarii ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale.

Vezi Sectiunea „Intocmirea bugetului”, pentru conditiile de eligibilitate a cheltuielilor si determinarea contributiei proprii.

Se va anexa, la cererea de finantare, Declaratia de angajament (intocmita conform Modelului C) si Hotararea solicitantului de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect.

Atentie! In cazul parteneriatelor, dovada capacitatii financiare se face de catre lider si/sau oricare dintre parteneri. Prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte la contributia proprie, aferenta fiecarui partener. Se va anexa, totodata, hotararea fiecarui partener de a participa la asigurarea finantarii proiectului, cu indicarea sumelor cu care participa la acoperirea fiecarei categorii de cheltuieli.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora