Reluarea creditarii la un sfert din nivelul din 2008 va reporni economia

Nicolae Surdu - Banca Comerciala Carpatica

Reluarea creditarii la un sfert din nivelul din 2008 va reporni economia Data:3 martie 2011   Ora: 14:00

Implicarea bancilor va fi importanta pentru sustinerea cresterii economice in 2011, iar reluarea creditarii la un sfert din nivelul inregistrat in perioada de boom va determina repornirea economiei, considera directorul general al Bancii Comerciale Carpatica, Nicolae Surdu.

Pe de alta parte, 2010 a fost pentru Banca Comerciala Carpatica un an al reorganizarii, cu accent pe activitatea de vanzare si lansarea de produse adaptate cerintelor clientilor. Carpatica a sustinut afacerile viabile, insa nu a adoptat metodele de restructurare ca forma de amanare a unor posibile provizioane, a precizat oficialul.

Pe segmentul de online banking, banca a inregistrat o crestere de aproape 80% comparativ cu 2009.

1.Ce a insemnat anul 2010 pentru Banca Comerciala Carpatica?

Pe plan extern, 2010 a fost un an dificil, resimtit de tot sistemul bancar si nu numai, a carui replica inca mai persista si in acest trimestru din 2011.

Insa, pe plan intern, 2010 a fost un an plin de provocari pentru noi. Aceasta pentru ca in primele luni ale lui 2010, Carpatica a parcurs un amplu proces de reorganizare care a vizat, in principal, structura organizatorica a bancii, cu accent deosebit pe consolidarea activitatii de vanzare. In acest sens, au fost recrutati oameni noi, cu abilitati de vanzare, au fost definite liniile de business Retail, IMM si Corporate, a fost eficientizata reteaua teritoriala, prin externalizarea anumitor servicii si nu in ultimul rand au fost centralizate o serie de procese. De asemenea, am adaptat si portofoliul de produse si servicii prin retragerea de pe piata a produselor neperformante si lansarea unor produse pe care piata le consuma, adaptate cerintelor clientilor. Aici ma refer la creditul de refinantare fara comisioane, OneSmart si la pachetele de produse cu costuri mult reduse fata de achizitia lor separata, destinate persoanelor fizice.

Am incheiat 2010 cu un profit operational solid, mai mare de 3,3 ori decat cel din 2009, am provizionat masiv creditele neperformante astfel incat in anul 2011 sa ne putem concentra eforturile pe vanzari si gestionarea de credite performante. In conditiile actuale de piata si in contextul unui mediu economic instabil, estimam o crestere care va fi prudenta pe fondul unui an de tranzitie in care prognozele raman rezervate, cu toate ca mizam pe un scenariu de ameliorare a economiei, in conditiile in care FMI previzioneaza o crestere a economiei romanesti de 1,5%.

2.In ce a constat strategia BCC pentru a combate nivelul ridicat al creditelor neperformante inregistrat anul precedent?

Nivelul creditelor neperformante este strans legat de intensitatea cu care efectele crizei economice s-au resimtit in activitatea clientilor bancii.

Intr-o economie in recesiune, cu efecte in ceea ce priveste reducerea cererii in aproape toate sectoarele de activitate si un anumit blocaj al platilor, mai ales al celor provenite din sectorul bugetar, unii clienti nu au mai avut capacitatea de a-si continua afacerile si implicit de a rambursa creditele.

Banca Comerciala Carpatica a fost in permanenta aproape de clientii sai, iar pentru afacerile viabile, cu sanse de redresare a luat masuri de restructurare a datoriilor acestora fata de banca, insa noi nu am fost de acord cu folosirea metodelor de restructurare ca forma de amanare a unor posibile provizioane. Aceasta este strategia pe care ne vom baza si in perioada urmatoare.

3.Romanii apeleaza tot mai frecvent la serviciile de online banking. Care este oferta BCC si cat de receptivi sunt clientii?

Intr-adevar, servicul de online banking devine o necesitate, in conditiile in care clientii se confrunta cu o lipsa acuta de timp, dar cu posibilitatea accesarii tot mai facile a internetului. In acest sens, prin strategia bancii am atasat gratuit serviciul “BCC e-Smart” mai multor produse cum ar fi OneSmart, iar pentru clientii persoane juridice acest serviciu este de asemenea gratuit in situatia in care au POS de la noi. Prin utilizarea serviciului de internet banking clientii beneficiaza in plus de reduceri de costuri - cu 35% mai mici fata de operatiunile similare efectuate la ghiseu. Potrivit rezultatelor inregistrate in 2010, am crescut mult pe acest segment - cu aproape 80% comparativ cu 2009.

4.Estimarile pentru anul 2011 vizeaza o crestere economica de 1,2 - 1,8%, tonul optimist fiind sustinut de cresterea neasteptata a economiei Romaniei, de 0,1%, in ultimul trimestru al anului 2010. Considerati realiste aceste cifre?

Previziunile sunt optimiste, insa ma astept la o crestere moderata a economiei. Schimbarile bruste sunt date de economiile puternice din Europa, astfel ca Romania se va adapta trendului dictat de acestea.

Ca si cerere, putem spune ca aceasta exista pe piata, insa nu e de fiecare data si solvabila. Daca vom reusi, pe intregul sistem bancar sa reluam creditarea macar la un sfert din nivelul inregistrat in 2007 – 2008, economia va putea reporni.

5.Care va fi rolul sistemului bancar in sustinerea cresterii?

Bilantul pe tot sistemul bancar a fost unul echilibrat, in conditii de piata nu tocmai favorabile. Este posibil sa se mentina si anul acesta o situatie dificila, in care, pe fondul lipsei de disponibilitati, implicarea institutiilor financiare ramane singura sursa de sustinere a cresterii economice.

In 2011, bancile, inclusiv la nivel international, vor avea mult de recuperat, cele mai mari banci din lume confruntandu-se cu un deficit de lichiditati - o problema pe care sunt obligate sa o rezolve in urmatorii trei ani. In cazul nostru, Carpatica are un indicator foarte bun de lichiditate imediata, ceea ce ne asigura o rezistenta sporita in conditiile actuale ale pietei.

6.Care sunt principalele obiective ale BCC pentru acest an?

Principalele obiective pentru 2011 sunt pozitionarea bancii ca o banca transparenta, fara comisioane ascunse, lansarea de noi produse si nu in ultimul rand cresterea calitatii serviciilor. Aceste 3 obiective au la baza faptul ca punem clientul pe primul loc si principalul lor efect este sustinerea clientilor in functie de nevoile lor.

Sunt obiective ambitioase in conditiile actuale de piata, pe care le vom indeplini printr-o sinergie de eforturi. In prim plan vom avea investitia in capitalul uman, prin instruirea permanenta si stimularea angajatilor performanti.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Interviuri asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult



  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Trei situatii in care ai nevoie de servicii de reincarcare Orange, in contextul pandemiei de coronavirus

La cumpana dintre ani, cand probabil ti-ai pus, ca toti ceilalti oameni, cateva dorinte pentru 2020, cu siguranta nu ti-ai imaginat ce turnura vor ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Toți angajații Avira la nivel global vor lucra de acasă, ca măsură preventivă în contextul COVID-19

Ca măsură de precauție, Avira, dezvoltatorul german de solutii de securitate, își va închide toate birourile fizice din ... citeste mai mult