In 2013 ne vom concentra pe creditele in lei

Dan Grigoriu, Banca Romaneasca

In 2013 ne vom concentra pe creditele in lei Data:25 ianuarie 2013   Ora: 16:10

Atentia noastra se va concentra in 2013, la fel ca si anul trecut, pe produse de creditare in lei. Avem in vedere facilitatile de descoperit de cont, cardurile de credit si imprumuturile acordate persoanelor fizice si intreprinderilor mici. Creditele ipotecare vor ramane si ele in atentia noastra si estimam ca acest segment va avea o crestere de cca 8-10% in acest an, a declarat intr - un interviu pentru www.eFin.ro Dan Grigoriu (foto), Director Retail Banca Romaneasca.

Potrivit oficialului, calitatea portofoliului de credite al bancii este foarte buna avand un nivel redus de credite neperformante si indicatori prudentiali in limite confortabile comparativ cu media sistemului bancar.

1.Cum ati caracteriza anul 2012 pentru Banca Romaneasca din punct de vedere al economisirii si al creditarii? Ce va aduce nou 2013?

In 2012, Banca Romaneasca s-a concentrat pe imprumuturile in lei si pe cardurile de credit, un produs bancar pe care noi l-am considerat vedeta anului trecut. Am adus multe imbunatatiri importante produselor noastre, cum ar fi planurile de rate fara dobanda. De asemenea, un plus in vanzarile noastre, dar si pentru tranzactiile efectuate cu cardul, a fost generat de campaniile derulate de banca pentru atragerea de noi clienti. Una dintre aceste campanii a fost cea in care un client al bancii este recompensat daca aduce un prieten-client. O recompensa primeste si acest client nou. Un alt exemplu este cea mai recenta campanie lansata in colaborare cu Orange, care ofera posibilitatea de a cumpara in rate fara dobanda iPhone-uri si iPad-urile de ultima generatie. Ca urmare a eforturilor din acest an, numarul de carduri a crescut cu 60%, iar numarul de tranzactii cu 40%.

In ceea ce priveste evolutia economiilor atrase de la populatie, pe ansamblu, am inregistrat o crestere a depozitelor fata de anul 2011 si observam acum o crestere constanta si sanatoasa.

Anul 2013 va aduce o atentie si mai mare in dezvoltarea produselor bancii, o strategie care pune nevoile clientilor in centrul preocuparilor noastre. Vom continua 'sa vorbim pe limba clientilor nostri' si sa oferim produse bancare cu avantaje reale si costuri transparente. Ne vom concentra pe produse destinate salariatilor, pensionarilor si antreprenorilor, astfel incat sa acoperim toate nevoile din piata.

2. Potrivit datelor BNR, rata creditelor neperformante a ajuns la 17,82% in luna noiembrie a anului trecut, iar rata riscului de credit a atins un nou record, respectiv 28,32%. In ceea ce priveste numarul persoanelor fizice cu restante mai mari de 30 zile, acesta a avansat la 740.000, in timp ce volumul restantelor insumeaza 9,63 miliarde lei. Care estimati ca va fi traiectoria acestor cifre in 2013?

La nivelul industriei, imi este destul de greu sa estimez care va fi evolutia creditelor neperformante in urmatoarea perioada. Este un indicator care depinde foarte mult de evolutia economiei romanesti in ansamblu.

In Banca Romaneasca am aplicat de la inceput o atitudine prudenta la modul general si in special in activitatea de creditare. Astfel, calitatea portofoliului de credite este foarte buna avand un nivel redus de credite neperformante si indicatori prudentiali in limite confortabile comparativ cu media sistemului bancar. De asemenea, pentru clientii care s-au confruntat cu dificultati am implementat cu succes solutii de restructurare.

Pentru anul in curs nu estimam o depreciere a calitatii portofoliului de credite.

3. Cum caracterizati procesul de creditare in Romania in 2013? Care va fi produsul vedeta al sistemului bancar in acest an?

Atentia noastra se va concentra, la fel ca si anul trecut, pe produse de creditare in lei. Avem in vedere facilitatile de descoperit de cont, cardurile de credit si imprumuturile acordate persoanelor fizice si intreprinderilor mici.

Creditele ipotecare vor ramane si ele in atentia noastra si estimam ca acest segment va avea o crestere de cca 8-10% in acest an.

4. Care estimati ca va fi trendul in ceea ce priveste procesul de economisire in acest an? Care este opinia dumneavoastra cu privire la evolutia dobanzilor la depozitele in lei si euro in 2012? Spre ce maturitati se vor orienta clientii?

Banca Romaneasca a reusit sa demonstreze ca este o banca solida si de incredere, cu o rata foarte mare de adecvare a capitalului de cca.23% (considerabil mai mare decat media sistemului bancar) si cu indicatori de lichiditate confortabili, beneficiind in continuare de increderea clientilor sai.

In opinia noastra, dobanzile vor avea o curba descrescatoare, atat la depozitele in lei cat si la cele in valuta. Pe medie, estimam o scadere de cca 0.2-0.3% pentru depozitele in valuta si de cca 0.3-0.5% la depozitele in lei.

In privinta maturitatilor va pot spune ca in ultimii ani am asistat la o crestere continua a maturitatilor. In cazul nostru maturitatea medie a depozitelor la termen este de cca 4,5 luni, iar procesul de crestere a maturitatilor credem ca va continua si in 2013, incurajat si de politica de dobanzi.

5. O informatie care a circulat recent face referire la faptul ca peste 650.000 de posesori de carduri se vor trezi cu conturile blocate in acest an si limita de imprumut micsorata sau anulata, ca urmare a noului regulament de creditare al BNR. Care va fi impactul direct asupra pietei cardurilor dupa intrarea in vigoare a noilor norme?

Este cu siguranta o exagerare. Totusi, o estimare mai exacta se va putea face numai dupa ce toate bancile isi vor fi finalizat procedurile interne de reevaluare a clientilor cu facilitati de tip revolving.

6. Cum arata in 2013 clientul ideal pentru Banca Romaneasca atunci cand vine vorba de acordarea unui credit/card de credit?

Pentru noi clientul ideal este cel dispus sa aiba o relatie complexa cu noi. Avem o oferta care acopera toate nevoile bancare ale clientilor nostri si ne dorim ca fiecare dintre acestia sa fie detinatorul a cel putin 2-3 produse, nu neaparat produse de creditare. Ne mandrim cu faptul ca majoritatea clientilor apreciaza in primul rand atitudinea prietenoasa a personalului sucursalelor Bancii Romanesti si ne dorim sa construim pe aceasta baza de simpatie.

In cazul creditelor, singurele conditii pentru acordarea acestora sunt existenta unui venit constant si un comportament de plata bun pentru creditele accesate anterior, fara intarzieri la plata ratelor. Daca aceste conditii minime sunt indeplinite, colegii nostri din sucursale pot gasi cu siguranta o solutie de creditare potrivita pentru clientul respectiv.

7. Banca Romaneasca a incheiat recent “un parteneriat pentru cultura” cu un site de reduceri, prin care isi propune sa favorizeze accesul posesorilor de carduri emise de institutie la diverse evenimente, oferindu-le acestora reduceri la achitarea biletelor cu cardul. Care estimati ca va fi impactul acestei campanii? Cat de deschisi sunt, in opinia dumneavoastra, romanii atunci cand vine vorba de plati cu cardul pe internet?

Va spuneam ca anul trecut numarul tranzactiilor efectuate cu cardurile Bancii Romanesti a crescut cu 40%. Acesta este rezultatul campaniilor care ii incurajeaza pe clientii nostri sa foloseasca aceste carduri, fie ca sunt de debit sau de credit. Bonusurile oferite pentru tranzactiile cu cardul, posibilitatea de a accesa programe de rate - toate acestea vor duce la cresterea interesului pentru platile electronice. In ceea ce priveste parteneriatul pentru cultura pe care l-am lansat recent cu Fun Deal, credem ca va avea impact mai ales datorita reducerilor semnificative de care pot beneficia cei care isi cumpara bilete la diverse evenimente culturale. Reduceri de care pot beneficia toti posesorii de carduri si, in plus, o reducere suplimentara de 10% pentru posesorii de carduri Banca Romaneasca.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Interviuri asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult



  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Trei situatii in care ai nevoie de servicii de reincarcare Orange, in contextul pandemiei de coronavirus

La cumpana dintre ani, cand probabil ti-ai pus, ca toti ceilalti oameni, cateva dorinte pentru 2020, cu siguranta nu ti-ai imaginat ce turnura vor ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Toți angajații Avira la nivel global vor lucra de acasă, ca măsură preventivă în contextul COVID-19

Ca măsură de precauție, Avira, dezvoltatorul german de solutii de securitate, își va închide toate birourile fizice din ... citeste mai mult