Securitatea sociala a lucratorului roman in Germania

Data: 14 decembrie 2011   Ora: 10:46

4.1. Sistemul de securitate sociala in Germania

Sistemul german de securitate sociala se sprijina pe 5 piloni si ofera protectie contra principalelor riscuri din viata si a urmarilor acestora:

1. asigurarea obligatorie de somaj garanteaza o securitate in caz de pierdere a locului de munca

2. asigurarea obligatorie de batranete (pensii) pentru acoperirea riscului de batranete a contribuabililor si intervine in caz de incapacitate de munca si de deces pentru protectia urmasilor

3. asigurarea obligatorie de boala vegheaza la pastrarea starii de sanatate si restabilirea acesteia, precum si la atenuarea consecintelor bolii

4. asigurarea obligatorie contra accidentelor asigura readaptarea profesionala in caz de accidente de munca

5. asigurarea sociala obligatorie contra riscului de dependenta garanteaza un sprijin financiar persoanelor care necesita ingrijiri de lunga durata

Accesul la sistemul de securitate sociala in Germania se efectueaza prin intermediul caselor/fondurilor de asigurari de boala. Lucratorii independenti pot alege intre o asigurare de boala facultativa, obligatorie sau privata. In ce priveste lucratorii salariati angajatorul este cel care alege casa/fondul de asigurari de boala si inscrie lucratorii. Astfel, ei sunt in mod automat inscrisi la asigurarea sociala contra riscului de dependenta. Casa de asigurari de boala isi asuma si responsabilitatea inscrierii acestora la asigurarea de somaj si de batranete.

In Germania, asigurarile sociale sunt in principal finantate prin contributiile salariatilor si angajatilor, in pricipiu in parti egale. Angajatorul retine contributiile din salariul brut al angajatilor si le vireaza la diversele fonduri de asigurari in numele acestora.El plateste si partea sa direct la fondurile de asigurari.

4.2. Asigurarea de somaj

Asigurarea de somaj contribuie la integrarea persoanelor in munca si formare profesionala. Este vorba de o asigurare obligatorie si garanteaza un mijloc de supravietuire in caz de pierdere a locului de munca. Oricine exercita o activitate salariata este asigurat. In Germania, agentia federala pentru ocupare (Bundesagentur für Arbeit) este responsabila pentru acordarea alocatiei de somaj. Primirea alocatiei este conditionata de prezentarea la agentia de ocupare si inregistrarea pentru cautarea de lucru, in termen de 3 luni de la incetarea lucrului. Nu veti putea primi aceste prestatii decat daca veti declara personal pierderea locului de munca la agentia de ocupare competenta; cererea de prestatii este astfel valabila. In consecinta este important sa va adresati la agentia dvs de ocupare din prima zi de somaj.

Pentru a verifica daca aveti dreptul la alocatia de somaj trebuie sa completati un formular de cerere si sa aveti urmatoarele documente:

  • documentul de identitate insotit de declaratia atestata a schimbarii domicilului,
  • dovada de munca (cel putin documentul justificativ al platii impozitului pe salariu) si,
  • daca este necesar, dovada pentru prestatiile de somaj platite anterior.

Pentru a putea avea dreptul la alocatia de somaj, trebuie sa fi lucrat, fiind asigurat la asigurarea obligatorie, cel putin 360 de zile in cursul ultimilor 2 ani inainte de declararea intrarii in somaj. Cuantumul si durata acestei prestatii sunt calculate in functie de durata perioadei de activitate precedente si de marimea remuneratiei primite la ultimul loc de munca.

Persoanele celibatare si fara copii primesc 60% din indemnizatia forfetara neta cu titlu de alocatie de somaj. Pentru persoanele sau partenerul acestora care au in grija un copil sub 18 ani, rata este de 67%.

Daca nu aveti dreptul la alocatie de somaj, sau daca acest drept a incetat, veti primi ca fiind solicitant al unui loc de munca capabil sa exercite o activitate profesionala, o alocatie de stat de supravietuire, numita alocatie de somaj de tip II (ALGII). Cuantumul forfetar al acestei alocatii este, in general, net inferior alocatiei de somaj. Orice persoana care nu poate exercita o activitate profesionala din cauza varstei sau a unui handicap beneficiaza de ajutorul social.

Cuantumul acestui ajutor social corespunde aproape cu cel al alocatiei de somaj de tip II.

4.3. Asigurarea de boala

Pentru ca boala sau dependinta de ingrijire sa nu devina un risc financiar, toti lucratorii al caror venit (pentru 2006) este pana la nivelul de 3937,5 euro pe luna, sunt obligati sa incheie o asigurare de boala si o asigurare contra riscului de dependenta obligatorie. Aceasta asigurare acopera in mod egal partenerul si copiii asiguratului, daca acestia nu dispun de venituri proprii sau sunt modeste. In general, contributia pentru asigurarea de boala este intre 12 si 15 % din venit.

Asigurarea sociala contra riscului de dependenta este o asigurare contra consecintelor pierderii de autonomie. Sunt considerati ca dependenti, asiguratii care, din cauza unei boli sau unui handicap fizic au nevoie de o ingrijire durabila, adica, probabil cel putin timp de 6 luni, pentru a-si putea indeplini sarcinile vietii cotidiene.

Contributia pentru asigurarea sociala de dependenta este fixata la 1,7%. Odata cu inscrierea salariatului de catre angajator la casa de asigurari de boala, acesta este inregistrat in fisierele asigurarii sociale contra riscului de dependenta. In caz de incapacitate de munca din cauza unei boli, salariatul poate pretinde plata legala a remuneratiei timp de sase saptamani. In cazul in care boala se prelungeste, prestatiile de boala se platesc la un nivel aproximativ de 70% din remuneratia neta timp de 18 luni maximum.

4.4. Prestatii familiale si asigurari de maternitate

Orice salariat poate solicita un concediu parental destinat educatiei copiilor sai. Fiecare parinte are dreptul la un concediu parental timp de maxim 3 ani pe copil si poate, apoi, sa-si reia activitatea initiala sau o activitate similara. Cu acordul angajatorului poate cere ca 12 luni sa-i fie acordate, intre varsta de 3 si 8 ani a copilului, de exemplu in cursul primului an de scolarizare.

Alocatia parentala (Elterngeld) in vigoare de la 1 ianuarie 2007, serveste la usurarea poverii financiare a tinerelor familii pentru ca cei doi parinti sa poata sa aiba grija de noul nascut. Este platita mamei si tatalui pe o durata de maximum 14 luni. Cuantumul este de 67% din venitul pierdut, pana la maximum 1800 euro lunar. Suma minima pentru alocatia parentala este de 300 euro. Unul dintre parinti o poate cere 12 luni maximum, restul de 2 luni fiind rezervate celuilalt parinte.

 

Puteti primi alocatii familiale pentru copiii in varsta de pana la 18 ani, pentru copiii care urmeaza o forma de studii pana la 27 de ani, iar pentru solicitantii de lucru pana la 21 de ani. In cazul suspendarii platii alocatiilor familiale in aceasta perioada, din cauza efectuarii serviciului militar sau civil, limita de varsta se prelungeste in consecinta. Numai copii care din cauza unui handicap nu se pot intretine, primesc alocatiile familiale fara limita de varsta.

Alocatiile familiale sunt atribuite in functie de numarul de copii; acestea se ridica la 154 euro pe luna pentru primul pana la al treilea copil si la 179 euro pe luna incepand cu al patrulea copil. Alocatiile familiale se acorda, in general, daca solicitantul este domiciliat sau locuieste in mod obisnuit in Germania.

4.5. Pensii

Oricine exercita o activitate profesionala salariata sau urmeaza o formare profesionala (cu exceptia functionarilor publici) contribuie obligatoriu la asigurarea de batranete. In felul acesta beneficiati toata viata de protectie contra riscului de incapacitate de munca, de batranete si deces.

Contributiile de asigurari de batranete platite, in mod obligatoriu, de majoritatea angajatilor (functionari si lucratori) sunt virate la asigurarea/fondurile de boala, jumatate de catre dvs si jumatate de catre angajatorul dvs.

Cuantumul contributiei depinde de nivelul venitului dvs fiind totusi limitat la un anumit plafon. Persoanele active care au o remuneratie de peste 5200 euro pe luna (in Germania vestica) si 4400 euro pe luna (in Germania estica) platesc numai contributia maxima corespunzand acestui plafon.

Pe de alta parte, contributiile de asigurari de batranete servesc nu numai la acoperirea riscului de batranete (limita de varsta), dar atenueaza in mod egal si alte riscuri asmilate. Fac parte din aceste prestatii suplimentare pensia de invaliditate (incapacitate de munca), pensiile de urmas (pensii pentru vaduve si orfani), precum si reabilitarea medicala si reintegrarea profesionala.

4.6. Informatii privind transferul in Germania al pensiilor si altor drepturi de asigurari sociale

In conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr.883/71 persoana care are dreptul la prestatii de invaliditate, de batranete sau de urmas si la ajutoare de deces, dobandite potrivit legislatiei romane, va beneficia de aceste prestatii chiar daca resedinta sa (locul de sedere obisnuita) este stabilita pe teritoriul altui stat membru al UE sau al Spatiului Economic European.

In vederea achitarii prin transfer bancar a prestatiilor amintite, casele teritoriale de pensii vor utiliza informatiile bancare, confirmate de cetatenii care sunt beneficiari ai sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, prin formularele de legatura transmise de institutiile de asigurari sociale de pe teritoriul statului de resedinta (Germania). Transferul se va face in Euro pentru beneficiarii stabiliti in Germania.

Declaratia de transfer in strainatate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii se transmite la sediul casei teritoriale de pensii personal de catre titularul drepturilor sau se depune, prin mandatar desemnat cu procura speciala in acest sens, emisa conform legii insotita de un document care confirma detalii bancare si de o copie a actului de identitate sau alte documente ale titularului care atesta domiciliul sau actual. Transmiterea declaratiei si a documentelor care o insotesc se poate face prin posta, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail, prin scanare si transmitere la adresa electronica oficiala a casei teritoriale de pensii, postate de institutia mentionata pe site-ul acesteia.

Pentru a evita efectuarea unor plati necuvenite sau catre beneficiari a caror situatie s-a modificat, cu efecte asupra obligatiei de a achita drepturile de pensie si a altor drepturi care se stabilesc si se platesc de catre casele teritoriale de pensii, se va utiliza certificatul de viata  ca instrument de verificare administrativa.

Certificatul de viata va fi emis in dublu exemplar, din care unul va ramane la casa teritoriala de pensii competenta, insotit de dovada comunicarii (confirmare de primire sau recomandata) si transmis beneficiarilor nerezidenti in versiune bilingva (romana si o limba de circulatie internationala)

In cazul noilor beneficiari, daca intre data depunerii cererii de pensionare si data primei plati a pensiei stabilite prin decizia de pensionare s-au scurs mai mult de 180 de zile calendaristice, casa teritoriala de pensii competenta va transmite, impreuna cu decizia de pensionare, un exemplar al certificatului de viata, urmand ca prima plata a drepturilor de pensie sa se efectueze, in acest caz, dupa primirea exemplarului completat al certificatului semnat si stampilat care atesta faptul ca beneficiarul este in viata. In situatia in care beneficiarii au transmis, prin unul din mijloacele mentionate anterior, detaliile bancare actuale in perioada de 180 de zile de la data depunerii cererii de pensionare, obligatia confirmarii existentei noilor beneficiari prin transmiterea unui certificat de viata se stinge.

Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, beneficiarul aflat in plata are obligatia de a transmite anual, pana cel tarziu la data de 31 decembrie a fiecarui an, un certificat de viata.

In vederea prezentarii certificatului de viata, casa teritoriala de pensii competenta transmite acestuia, la adresa sa de resedinta, respectiv domiciliu, dupa caz, in luna octombrie a fiecarui an, un exemplar al certificatului de viata completat in partea A, indicand data limita de transmitere a certificatului  de catre beneficiar.

Beneficiarul are obligatia de a completa partea B a certificatului de viata in fata unei autoritati legale de pe teritoriul statului de resedinta, respectiv domiciliu, dupa caz.

In situatia in care beneficiarul nerezident nu prezinta sau nu transmite certificatul de viata mentionat, pana cel tarziu la data de 31 decembrie a fiecarui an, casa teritoriala de pensii competenta suspenda drepturile cuvenite titularului incepand cu luna februarie a anului in curs.

Daca beneficiarul transmite certificatul de viata mentionat dupa expirarea termenului stipulat in paragraful anterior, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, vor fi reluate in plata de la data suspendarii, cu respectarea termenului general de prescriptie.

Beneficiarii vor confirma detaliile bancare si/sau de resedinta, respectiv de domiciliu, potrivit modalitatilor prevazute in cadrul instructiunilor CNPAS ori de cate ori vor interveni modificari ale informatiilor respective.

Cheltuielile generate de transferul in strainatate al pensiilor si al altor drepturi de asigurari sociale si indemnizatii prevazute de legi speciale acordate in cadrul sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se suporta de beneficiari, prin diminuarea sumelor ce fac obiectul transferului, cu exceptia situatiilor in care prevederile instrumentelor juridice cu caracter international la care Romania este parte dispun altfel.

Pentru alte informatii puteti contacta

Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale

 

Adresa: Str. Latina nr. 8, Sector 2, Bucuresti

Telefon: 021/316.91.11; 08 00 826 727 

http://www.cnpas.org

 

4.7. Formularele europene

Pentru a va putea exercita drepturile la asigurarile sociale in alte state membre UE, exista o serie de formulare standardizate : formularele europene (E) disponibile in toate limbile din UE.

  • seria E200 pentru pensii,
  • seria E300 pentru prestatiile de somaj
  • seria E400 pentru prestatiile familiale

Prestatiile de asigurari de boala sunt acordate prin intermediul cardului european de asigurari de sanatate, asfel ca unele formulare din seria E100 (in special E110, E111, E119 si E128) au pierdut din importanta.

Daca doriti sa cautati de lucru in Germania si primiti prestatii ale asigurarii de somaj intr-un alt stat membru, le veti putea obtine a posteriori in anumite conditii timp de maximum trei luni in Germania.

Este esential sa cereti in termen prestatiile dvs la agentia de munca locala de care apartineti, pentru a va putea justifica drepturile la agentia federala de ocupare. Pentru a putea beneficia de serviciile de plasare si a incasa prestatiile financiare este, in general, necesar de a va pune, timp de cel putin 4 saptamani, la dispozitia serviciilor de plasare din tara de origine, inainte de a pleca in Germania. Nu va sfatuim sa mergeti in Germania fara a avea formularul E303, caci acordarea prestatiilor ar putea fi intarziata sau chiar imposibila.

Dreptul dvs la prestatiile de somaj se justifica, printre altele, prin perioadele de munca supuse contributiilor, de aceea atestatele de munca furnizate de angajatorii dvs anteriori, in afara de mentiunile din curriculum vitae, sunt de importanta capitala.In cazul solicitarii de prestatii la o agentie de ocupare germana trebuie sa va justificati perioadele dvs de munca cu ajutorul formularului E301, unde se trec, in mod clar, toate perioadele care se retin pentru calcul. Foarte adesea, in cazul cererii de alocatii de somaj, cu luarea in considerare a perioadelor de asigurare sau de munca in strainatate, se uita ca o slujba provizorie in Germania este una din conditiile cerute pentru exercitarea dreptului. Inainte de a putea primi alocatii de somaj in Germania, trebuie sa fi fost angajat intr-o activitate supusa asigurarii sociale obligatorii.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora