Conditii de viata in Germania

Data: 14 decembrie 2011   Ora: 10:22

1.1. Viata din Europa – prezentare generala

Conditiile de viata favorabile depind de un numar foarte mare de factori, precum:  servicii de ingrijire medicala de calitate, educatia si oportunitatile de formare profesionala sau facilitatile de transport, acestea reprezentand cateva aspecte care afecteaza viata si munca din fiecare zi a cetatenilor. Uniunea Europeana si-a stabilit ca obiectiv imbunatatirea constanta a calitatii vietii in toate statele sale membre si confruntarea cu noile provocari ale Europei contemporane, precum excluziunea sociala sau imbatranirea populatiei.

Imbunatatirea conditiilor de ocupare a fortei de munca la nivelul Europei este o prioritate pentru Comisia Europeana. In perspectiva combaterii somajului si intensificarii mobilitatii intre locuri de munca si regiuni, sunt dezvoltate si implementate o mare varietate de initiative la nivel european, pentru a veni in sprijinul Strategiei Europene de Ocupare. Din aceste initiative fac parte si Serviciul European de Ocupare EURES si programul PROGRESS (2007-2013). Acesta din urma inlocuieste o serie de programe anterioare care se axau pe actiuni privind ocuparea, protectia si incluziunea sociala, conditii de munca, egalitatea de sanse intre femei si barbati si nediscriminarea.  

Sanatatea este o valoare de pret intrucat influenteaza viata oamenilor si in consecinta reprezinta o prioritate pentru toti cetatenii europeni. Astfel acestia solicita sa aiba un acces rapid si usor in cazul tratamentelor medicale atunci cand calatoresc in alte state membre UE.  Politicile in domeniul sanatatii de la nivelul UE urmaresc sa raspunda tocmai acestor nevoi.

Programul public de sanatate de la nivelul UE vizeaza imbunatatirea capacitatii UE de a raspunde amenintarilor din afara UE cu privire la sanatate si imbunatatirea informatiilor si cunostintelor cu privire la ultimele evolutii din sectorul public de sanatate.

Educatia la nivelul Europei se bucura de radacini puternice dar si de o mare diversitate. Inca demult timp  s-a considerat necesara respectarea caracteristicilor particulare ale unui sistem educational din orice stat membru UE, dar pentru alte aspecte generale care au legatura cu sistemele de educatie, formare sau ocupare au fost necesare imbunatatiri. Astfel in 1980 s-a lansat Eurydice, reteaua informationala privind educatia in Europa. Ulterior in 1986 atentia s-a indreptat dinspre schimburile de informatii spre schimburile de studenti, prin lansarea programului Erasmus, care a fost apoi urmat de o varianta  a sa mult imbunatatita, programul Socrates – care acopera toate domeniile de educatie pentru toate varstele si toate nivelurile.

Transportul a stat la baza primelor reglementari din cadrul Comunitatii Europene. Inca din 1958 cand a intrat in vigoare Tratatul de la Roma, politica UE in domeniul transportului s-a axat pe inlaturarea obstacolelor la granitele dintre Statele Membre, in consecinta a urmarit sa permita ca oamenii si bunurile sa se poate deplasa rapid, eficient si ieftin in interiorul UE.

Acest principiu este strans legat de scopul principal al UE de creare a unei economii dinamice si a coeziunii in cadrul societatii. Sectorul transporturilor genereaza 10% din bunastarea UE masurata in PIB, echivalentul a aproximativ 1000 de miliarde de EURO pe an. De asemenea asigura mai bine de 10 milioane locuri de munca.

Zona Schengen

Aderarea la spatiul Schengen are ca efect ridicarea controalelor la frontierele interne ale statelor membre Schengen, care aplica in intregime acquis-ul Schengen, fiind creata o singura frontiera externa unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare in materie de vize, migratie, azil, precum si masuri referitoare la cooperarea politieneasca, judiciara sau vamala. In prezent, 25 state europene sunt membre cu drepturi depline in Acordul Schengen. Acestea sunt: Belgia, Franta, Germania, Luxemburg, Olanda, Cehia, Lituania, Slovacia, Elvetia, Italia, Portugalia, Spania, Grecia, Austria, Estonia, Malta, Slovenia, Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia, Suedia, Letonia, Polonia, Ungaria. Viitoare state membre ale acordului Schengen sunt: Romania, Bulgaria, Cipru si Liechtenstein.  

Transportul aerian

Crearea unei singure piete europene privind transportul aerian a presupus impunerea unor tarife mai mici si inmultirea serviciilor oferite pasagerilor. UE a formulat de asemenea un set de drepturi menite sa asigure un tratament corect pentru pasagerii de zbor. In calitate de pasager de zbor, o persoana beneficiaza de o serie de drepturi referitor la informatiile cu privire la zboruri si rezervari, daune cauzate bagajelor, intarzieri si anulari de zboruri, refuzarea imbarcarii, despagubiri in caz de accidente sau probleme legate de pachetele de servicii turistice. Aceste drepturi se aplica zborurilor programate si celor charter, atat pentru cele interne cat si pentru cele internationale, dintr-un aeroport din UE sau pentru un zbor  care pleaca dintr-un stat din afara UE catre un aeroport dintr-un stat UE, atunci cand acest zbor este operat de o linie de zbor din UE.    

 

Transportul feroviar

Sistemul european de transport feroviar este caracterizat de numeroase obstacole datorate sistemelor diferite utilizate in fiecare stat in parte. Astfel UE pentru a veni in intampinarea acestor probleme a adoptat o legislatie specifica sistemului de transport comun, pentru a pregati infiintarea unei zone de cale ferata integrata la nivel European, care sa se supuna reglementarilor legale si tehnice comune. In acest sens un sprijin financiar considerabil este acordat proiectelor trans-europene cum este si reteaua de cai ferate de la Lyon la granita Poloniei cu Ucraina, de la Berlin la Palermo, de la Paris la Bratislava si de la Varsovia la Helsinki. Noi retele internationale de cai ferate, pentru trenuri de mare viteza sunt realizate intre Paris-Bruxelles-Cologne-Amsterdam si de-a lungul sud-vestului Europei de la Lisabona la Bordeaux.

1.2. Gasirea unei locuinte

Pentru cei care vin in Germania si cauta o locuinta Wohngemeinschaften – apartamentele partajate sunt o buna alternativa. In orasele universitare sunt, de asemenea, multe agentii de cazare - Mitwohnzentrale - care pot oferi locuinte pentru o perioada limitata de timp, cu plata unui comision.

Veti gasi reclame pentru cazare in ziarele locale si pe internet. In cazul in care un agent imobiliar se ocupa de cazare, se plateste un comision avand valoarea chiriei pe trei luni.

Peste jumatate dintre cetatenii germani traiesc in locuinte cu chirie. Spre deosebire de multe alte tari ale UE, in Germania locuintele cu chirie sunt in cea mai mare parte nemobilate. Gasirea unei locuinte cu chirie la un pret rezonabil, mai ales in marile centre urbane nu este usoara. Chiriile sunt mai ridicate in orasele mari, cum ar fi München, Koln, Stuttgart, Hamburg si Düsseldorf.

In orasele mici si zonele rurale, precum si orasele din Germania de Est, chiriile sunt semnificativ mai ieftine. La costul efectiv de inchiriere se mai adauga cheltuielile de incalzire, apa si energie electrica, de uz casnic, care se ridica la circa 25 % din chiria lunara. Chiria se plateste  proprietarului lunar in avans.

In cele mai multe cazuri, proprietarii solicita un depozit pentru inchiriere care reprezinta contravaloarea a doua-trei luni in plus fata de chiria reala. Acest depozit este un titlu de garantie in caz de prejudicii cauzate proprietatii.

In cazul in care incheie un contract de inchiriere pe termen lung sau pe durata nedeterminata, depozitul trebuie sa fie acoperit printr-un contract de economisire in favoarea proprietarului.

1.3. Transferul automobilului si informatii privind permisul de conducere si traficul auto

Implementarea principiului liberei circulatii a persoanelor, reprezinta una dintre pietrele de temelie ale constructiei europene si a stat la baza introducerii unei serii de reguli practice prin care sa se asigure faptul ca cetatenii europeni pot intr-adevar sa circule liber si usor in orice alt stat membru al UE. Astfel calatoritul cu masina proprie in statele membre UE a devenit cu timpul o chestiune mult mai putin problematica. Comisia Europeana a stabilit o serie de reglementari comune cu privire la recunoasterea reciproca a carnetului de conducere, valabilitatea asigurarii pentru masina si posibilitatea inregistrarii unei masini intr-o tara gazda.

Permisul de conducere in UE. Nu exista efectiv un permis de conducere comun la nivelul UE, dar statele membre UE au introdus totusi un „model comunitar” de permis de conducere. Prin acest model se asigura ca permisele de conducere emise de diferite state membre UE sunt usor de recunoscut in alte State Membre. In general se aplica principiul recunoasterii reciproce. Permisul este emis in conformitate cu prevederile nationale, dar trebuie in acelasi timp sa respecte dispozitiile cu privire la modelul comunitar, cum ar fi conditiile minime de indeplinit pentru a putea obtine un permis de conducere.  Permisele de conducere mai vechi, emise inainte de 1996 nu trebuie sa fie schimbate conform acestui nou model comunitar de permis si raman valide pana la expirarea lor.

Inregistrarea masinii in tara gazda. In cazul in care o persoana rezida in alt stat membru UE si isi foloseste masina personala pe teritoriul acelui stat pentru mai mult de 6 luni, va fi obligat sa-si inregistreze masina adresandu-se autoritatilor locale si platind taxele de inregistrare aferente in statul gazda. 

Asigurarea masinii. Cetatenii UE isi pot asigura masina in orice stat membru UE, atata timp cat compania de asigurari aleasa este licentiata, conform reglementarilor legale nationale, in emiterea unor astfel de polite de asigurari. O companie cu sediul intr-un alt stat membru are dreptul sa vanda o polita de raspundere civila obligatorie doar daca sunt indeplinite anumite conditii. Asigurarea va fi valabila in toate statele membre UE, indiferent unde are loc accidentul.   

Taxe. TVA-ul  pe masinile cu motoare este platit de regula in tara din care se cumpara masina, cu toate ca in anumite conditii, TVA-ul se poate plati in tara de destinatie.

1.4. Viata privata (nastere, casatorie, deces)

In cazul unei nasteri, casatorii, divort sau deces trebuie sa contactati Serviciul pentru cetateni (Bürgerdienst) din orasul dumneavoastra sau o autoritate locala. Informatii privind serviciile oferite de autoritatile locale, precum si proceduri concrete sau tipuri de formulare necesare sunt disponibile pe paginile de internet ale administratiei municipale sau comunale.

La nasterea unui copil, parintii au un termen de 15 zile lucratoare pentru a declara noul-nascut in orasul natal. Multe clinici au incheiat acorduri cu oficiul de stare civila, astfel incat formalitatile sunt indeplinite cu usurinta prin intermediul lor. In caz contrar, moasa, medicul sau medicul de urgenta pot emite un certificat constatator al nasterii pe care parintii trebuie sa il prezinte la Starea  Civila.

In Germania este recunoscuta de catre stat numai casatoria oficiata la Oficiul de Stare Civila. O casatorie religioasa poate avea loc intre persoane care sunt deja casatorite civil in conformitate cu legea civila si dupa inscrierea in registrul de casatorii. Din 2001, cuplurile gay se pot casatori in aceasta tara. Cu toate acestea, numai casatoria civila este permisa pentru ca Biserica s-a pronuntat intotdeauna impotriva casatoriei persoanelor de acelasi sex .

Decesul unei persoane trebuie sa fie confirmat in scris de catre un medic. Atunci cand cauza mortii nu poate fi identificata, in special atunci cand exista suspiciuni cu privire la cauza decesului, trebuie informata politia. Certificatul de deces este eliberat de catre serviciul de stare civila din locul unde s-a produs decesul.

1.5. Costul vietii

In clasamentul celor mai ridicate niveluri ale costului vietii din Uniunea Europeana, Germania se plaseaza in pozitia a opta. La inceputul anului 2006, o familie de 3 persoane cheltuia circa 57 € pe luna pentru electricitate, costurile de incalzire pentru un consum anual de 20 000. de kilowati ora, erau in jur de 96 € pe luna si pretul pe carburanti variaza intre 1.20 si 1,50 € pe litru. Preturile pentru produse de uz casnic, articole de papetarie, ziare, etc. sunt destul de scazute. In special preturile la produsele alimentare sunt semnificativ mai mici in comparatie cu alte tari din UE.

Acest lucru se datoreaza numarului mare de intreprinderi mici, magazine de vanzare cu amanuntul si supermarketuri.

Taxa pe valoare adaugata este cuprinsa intre 7 % (carti, reviste, cele mai multe produse alimentare) si 19 % (la alte produse si servicii).

Orele de inchidere ale magazinelor variaza in functie de landuri, fiecare regiune avand propriile reglementari in acest domeniu. Multe magazine se inchid la orele 20.00 altele la orele 22.00. Unele magazine au pastrat un program traditional si inchid la orele 18.30. In orasele mai mici si zonele rurale, cumparaturile trebuie facute sambata pana la 13.00 sau 14.00. In centrul oraselor mari, magazinele nu se inchid sambata pana la 16.00 sau chiar 20.00. Duminica de regula magazinele sunt inchise.  Cumparaturi mici pot fi facute duminica in chioscuri si statiile de benzina.

Toate magazinele alimentare au oferte speciale saptamanale. In fiecare saptamana, apar pliante noi cu informatii, distribuite in casutele postale. De regula preturile pentru anumite produse sunt considerabil mai mici pentru o perioada scurta de timp.

1.6.Transportul

Republica Federala Germania are o retea rutiera de peste 231.000 km pentru traficul pe distante mari, inclusiv aproximativ 12.044 km de autostrazi federale. Numai camioanele sunt supuse platii unei taxe, in functie de distanta de folosire a autostrazilor germane.

Situata in Europa Centrala Germania este un nod al traficului aerian international. Din Germania sunt conexiuni aeriene cu toate continentele. Exista, de asemenea, conexiuni foarte bune si deseori foarte convenabile intre orasele si regiunile Germaniei.

Calea ferata este mijlocul de transport cel mai ecologic. Va puteti informa asupra retelei de transport Deutsche Bahn AG si a retelei regionale pe site-ul www.bahn.de.

Puteti achizitiona bilete la preturi promotionale de la € 30.- si, uneori chiar mai putin la societatea de cai ferate si de la  companiile aeriene pentru calatorii de o zi in Germania. Ofertele speciale sunt de obicei limitate la date stabilite sau atunci cand rezervarea se face cu mult timp inainte.

Tariful pentru un bilet de tren de la Hamburg la München este, in prezent de aproximativ 115.- €. Un bilet de avion pentru calatorie pentru acelasi traseu este intre 100.- € si 300.- €.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora