POR Axa 5 DMI 5.3 Glosar

Data: 13 aprilie 2011   Ora: 12:41

Activitati de extindere

In sensul prezentului Ghid, lucrari asupra unor cladiri, realizate atat pe verticala, prin construirea de etaje noi, mansarde, cat si pe orizontala prin construirea unui corp anexa in continuarea cladirii existente, care sa fie legat structural si functional de cladirea existenta (aceeasi destinatie si functionare a corpului anexa conditionata de functionarea constructiei initiale). In cazul extinderilor pe orizontala dimensiunile cladirii existente nu vor fi depasite din punct de vedere al regimului de inaltime si al volumului, decat daca aceasta depasire este impusa de respectarea unor standarde legale in vigoare in Romania.

 Nota: A nu se confunda activitatile de extindere finantabile in cadrul acestui domeniului major de interventie cu tipul documentatiei tehnico-economice necesare si specifice fiecarei categorii de lucrari aferenta activitatilor respective, conform HG nr.28/2008

Autoritatea de Audit

Autoritatea publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Autoritatea de Certificare si Plata

Structura organizatorica in cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabila de certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, art. 1 alin. (2) lit. c), cu modificarile si completarile ulterioare)

Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional

Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale

Autoritate a administratiei publice locale

Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive (Legea administratiei publice locale nr.215/2001, republicata).

Avans

Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

Aviz Natura 2000

Act administrativ emis  de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000 (Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005,cu modificarile si completarile ulterioare).

Axa prioritara

Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006)

Beneficiar

In intelesul prezentului ghid, reprezinta persoana juridica care beneficiaza de asistenta financiara nerambursabila prin Programul Operational Regional. Pentru operatiunea „Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare Turistica si dotarea acestora” beneficiarii sunt unitati administrativ teritoriale ,prin autoritati ale administratiei publice locale.

Cadrul National Strategic de Referinta

Documentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este in concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura intre prioritatile comunitare, pe de o parte, si intre cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27)

Cerere de finantare

In intelesul prezentului ghid, reprezinta formularul completat de catre solicitant, cu date privind proiectul care face obiectul solicitarii de finantare nerambursabila si date despre solicitant  in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional.

Cerere deschisa de proiecte cu termen limita

Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte intr-un termen specificat, in cadrul unui domeniu major de interventie/axea prioritara din Programul Operational Regional 2007-2013.

Cheltuieli eligibile

Cheltuieli realizate de catre un Beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a Beneficiarului (Ordonanta nr. 29 din 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin. (2) lit. m))

Cheltuieli conexe

Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale

Cheltuieli neeligibile

Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale .

Comitet de Monitorizare al Programului Operational Regional

Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului.

Procesele verbale ale sedintelor CMPOR pot fi consultate pe website-ul POR, http://www.inforegio.ro si pe http://www.mdrl.ro.

Conflict de interese

Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003).

Constructii / lucrari de constructii

Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare).

Contract

Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii.

Contract de finantare

In intelesul prezentului ghid, reprezinta actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei in calitate de Autoritatea de Management prin Ministerul Turismului in calitate de Organism Intermediar si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013.

Contractor

Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care Beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii

Departamentul pentru Lupta Anti-Frauda (DLAF)

Institutia nationala de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda care actioneaza pe baza de autonomie functionala si decizionala independent de alte institutii publice, in vederea asigurarii , sprijinirii sau coordonarii, dupa caz, a indeplinirii obligatiilor ce revin Romaniei privind protectia intereselor financiare ale Comunitatii Europene avand atributia de control al obtinerii , derularii sau utilizarii fondurilor comunitare precum si a fondurilor de cofinantare aferente.

Drept de executie a lucrarilor de constructii

Dreptul real, sau dupa caz, dreptul de creanta privind imobilul care confera titularului dreptul de a obtine  potrivit legii, din partea autoritatii competente, autorizatia de construire sau de demolare. Dovada dreptului asupra imobilului se face prin actul denumit titlu, prin care se atesta dreptul de proprietate (precum contract de vanzare-cumparare, de schimb, de donatie, certificat de mostenitor, actul administrativ de restituire, hotarare judecatoreasca) sau printr-un contract de concesiune, contract de cesiune, contract de comodat. Emiterea autorizatiei de construire in baza unui contract de inchiriere se poate face numai pentru constructii cu aracter provizoriu si cu acordul expres al proprietarului de drept (anexa 2 la Legea nr.50/1991 privind autorizarea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare)

Durata de implementare a proiectului

Perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015.

Finantare publica

Finantare din fonduri publice.

Conform Legii nr. 500 din 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Lucrari de consolidare

Lucrari de constructii prin care prin care se repara, se reface si/sau se suplimenteaza structura de rezistenta a unei constructii pentru a fi adusa la un nivel de asigurare potrivit normativelor tehnice in vigoare la data efectuarii acestor lucrari, inclusiv refacerea instalatiilor aferente constructiilor afectate de consolidare.

Lucrari de modernizare

Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru ridicarea nivelului performantelor prevazute initial, constand in  amenajari complexe ale infrastructurii existente

Master Planul pentru

Dezvoltarea Turismului National al Romaniei

 

 

Reprezinta politica de optimizare a contributiei sectorului turistic la economia nationala.

Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului National 2007-2026 stabileste potentialul de dezvoltare a turismului din Romania pentru urmatorii 20 de ani si evidentiaza aspectele majore care trebuie tratate pentru a facilita cresterea industriei turistice in scopul valorificarii potentialului pietei.

Neregula

Conform Regulamentului Consiliului (CE) nr.1083/2006, se intelege orice incalcare a unei dispozitii a dreptului comunitar care rezulta dintr-un act sau dintr-o omisiune a unui operator economic, care are sau ar putea avea ca efect un prejudiciu la adresa bugetului general al Uniunii Europene, prin imputarea unei cheltuieli necorespunzatoare bugetului general.

Conform prevederilor OG nr. 79/2003 (cu modificarile si completarile ulterioare), prin neregula se intelege orice abaterea de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memornadumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederile contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta

Oferta turistica

Totalitatea serviciilor prin care este pus in valoare patrimoniul turistic, prin utilizarea de personal specializat; (OG 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare)

Organism intermediar pentru Programul Operational Regional

Reprezinta institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013.

Pentru domeniul major de interventie 5.3 Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organism intermediar este Ministerul Turismului prin Directia Gestionare Fonduri Comunitare pentu Turism .

Planul National de Dezvoltare

Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale

Pre-finantare

Sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un beneficiar, daca acest transfer nu se realizeaza in cadrul unui proiect care intra sub incidenta ajutorului de stat/de minimis, prin plata directa sau prin plata indirecta, de regula in stadiul initial de implementare a proiectelor, in baza unui contract de finantare incheiat intre beneficiar si Autoritatea de management/Organismul intermediar responsabila/responsabil, in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29/31.01.2007, cu modificarile si completarile ulterioare).

Program operational

Document elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune  (Regulamentul Consiliului nr.1083 din 2006).

Programul Operational Regional

Program care implementeaza elemente importante  ale Strategiei Nationale de Dezvoltare  Regionala a Planului National de Dezvoltare (PND), contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale (PO), la  realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a  PND si Cadrului National Strategic de Referinta,  anume diminuarea disparitatilor intre Regiunile de Dezvoltare ale Romaniei.

Proiect

In intelesul prezentului ghid, reprezinta o serie de activitati economice indivizibile, concepute pentru a produce un rezultat specific intr-o perioada de timp data si avand obiective clar stabilite, pentru a carui realizare Beneficiarul primeste fonduri nerambusabile in cadul POR.

Reprezentant legal al solicitantului

Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia.

Schema de ajutor de stat

Orice act in baza caruia, in conditiile indeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor intreprinderi definite in cadrul actului in mod general si abstract si, orice act in baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau intr-o valoare nedefinita.  (Regulamentul Consiliului (CE) nr. 659/1999 din 22 martie 1999 privind reguli detaliate pentru aplicarea articolului 93 din Tratatul CE)

Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND

Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte.

Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona.

Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013

Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare.

Turismul

Ramura a economiei nationale, cu functii complexe, ce reuneste un ansamblu de bunuri si servicii oferite spre consum persoanelor care calatoresc in afara mediului lor obisnuit pe o perioada mai mica de un an si al caror motiv principal este altul decat exercitarea unei activitati remunerate in interiorul locului vizitat; (OG 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare)

Unitate administrativ teritoriala

In intelesul prezentului ghid, reprezinta orase, municipii si judete (art.1, alin (2), lit. i, din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 cu modificarile si completarile ulterioare

Unitate de plata pentru POR

Structura din cadrul Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. f)).

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora