POR Axa 5 DMI 5.3 Eligibilitatea proiectelor

Data: 14 aprilie 2011   Ora: 11:40

Proiectul reprezinta o serie de activitati si o investitie de resurse pe o perioada determinata menite sa raspunda unei nevoi reale si sa conduca la realizarea unui obiectiv/ set de obiective precise. Proiectul propus in Cererea de finantare poate fi considerat eligibil in cadrul POR, adica poate fi co-finantat din fonduri structurale (FEDR) si/sau de la bugetul de stat, daca indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:

1) Proiectul se incadreaza in operatiunea Dezvoltarea si consolidarea turismului intern prin sprijinirea promovarii produselor specifice  si a activitatilor de marketing specifice din axa prioritara 5, domeniul major de interventie 5.3.

In sensul prezentului ghid, produsul turistic specific nu trebuie privit in acceptiunea clasica a termenului. 

In cadrul domeniului major de interventie 5.3, Operatiunea - Dezvoltarea si consolidarea turismului intern prin sprijinirea promovarii produselor specifice si a activitatilor de marketing specifice, vor putea fi finantate numai proiecte care vizeaza promovarea de resurse turistice, componente ale mediului natural si antropic, care, prin calitatile si specificul lor, sunt recunoscute si valorificate prin turism.

Resursele turistice pot fi:

- naturale: elemente geomorfologice, de clima, de flora si de fauna, peisaje, zacaminte de substante minerale si alti factori;

- antropice: monumente arheologice, situri arheologice, monumente, ansambluri si rezervatii de arhitectura, monumente si ansambluri memoriale, monumente tehnice si de arta, muzee, elemente de folclor si arta populara.

Produsul turistic propus a fi promovat trebuie sa vizeze o atractie bine localizata/conturata in spatiu, cu impact asupra unei arii mai largi decat zona specifica resursei turistice.

Produsele turistice specifice trebuie sa fie identificate clar in momentul depunerii Cererii de finantare. Nu poate face obiect al cererii de finantare identificarea produsului/ produselor turistice ce urmeaza a fi promovate.

Un produs turistic nu se poate identifica cu teritoriul unei unitati administrativ teritoriale. Produsul turistic obiect al cererii de finantare nu trebuie sa se vizeze un element/ structura abstract/ abstracta ci un element/ sttructura concret/ concreta.

Nu pot fi promovate destinatii turistice de notorietate, dar pot fi promovate produse turistice specifice din cadrul acesteia.

Nu pot face obiectul finantarii in cadrul acestei operatiuni, promovarea unor structuri de cazare asa cum sunt acestea definite in HG nr. 709/2009 privind clasificarea structurilor de primire turistice sau a infrastructurii de agrement (ex. centre comerciale, parcuri de distractii, cinematografe, s.a.m.d).

Nu pot face obiectul promovarii, proiecte care vizeaza sau au ca efect promovarea directa sau indirecta a unor operatori economici.

Activitatile eligibile orientative in cadrul proiectului pot fi:

a) marketing prin internet si prin alte mijloace electronice (CD/DVD) precum si alte activitati de promovare on-line;

b) participarea la targuri si expozitii de turism in tara;

c) organizarea de evenimente si misiuni cu rol in promovarea produselor turistice specifice si cresterea circulatiei turistice in Romania;

d) activitati de marketing direct, de tipul: distributie fluturasi publicitari, scrisori personalizate (in cutii postale, zone de trafic intens, la domiciliu/sediu pe liste de destinatari);

e) activitati de promovare prin intermediul posturilor de televiziune care realizeaza emisiuni de turism sau alte emisiuni cu impact in cresterea circulatiei turistice in Romania, constientizarea importantei turismului romanesc si cresterea notorietatii produselor turistice specifice;

f) actiuni generale de publicitate si reclama a produselor turistice specifice: insertii publicitare in presa, pagini web, ghiduri turistice, cataloage, albume, carti cu specific de turism, publicatii de specialitate, publicitate outdoor in tara (afisaje, difuzare clipuri TV, bannere etc. in metrou, aeroporturi, gari, zone de trafic intens etc.), publicitatea produselor turistice specifice in mass- media interna, pe pietele tinta, realizarea de cataloage, brosuri, pliante, postere si foi volante, diverse tiparituri, ghiduri si harti turistice, panouri, fotografii, diapozitive, materiale audio – video, casete, filme cu specific de turism, CD-uri si DVD-uri turistice etc.

Atentie! Eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati. In acest sens, recomandam consultarea Listei cheltuielilor eligibile de la capitolul II.3.3.

2) Valoarea totala a proiectului

Valoarea totala a proiectului este cuprinsa intre minim 170.000 si maxim 1.000.000 Lei.

Atentie! In valoarea totala a proiectului se includ: toate cheltuielilor eligibile, neeligibile si conexe inclusiv TVA aferenta acestora, cheltuieli prevazute de solicitant pentru pregatirea si implementarea proiectului si cheltuieli intervenite pe durata implementarii proiectului.

3) Proiectul respecta legislatia in domeniul egalitatii de sanse, protectiei mediului, eficientei energetice, achizitiilor publice si ajutorului de stat

Promovarea egalitatii de sanse si a nondiscriminarii si dezvoltarea durabila (protectia si imbunatatirea mediului inconjurator) sunt prioritati agreate la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, incorporate, sub diferite forme, in toate politicile Uniunii Europene.

Angajamentele Romaniei in ceea ce priveste implementarea acestor prioritati se reflecta si in sprijinirea acelor proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila si promovare a egalitatii de sanse.

Solicitantul este obligat sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispozitii pentru interzicerea discriminarilor bazate pe criterii de sex, apartenenta la grupuri  minoritare, rasa, religie, dizabilitati etc, in regulamentele de organizare si functionare si in regulamentele interne ale unitatilor.

Dezvoltarea durabila reprezinta dezvoltarea care corespunde necesitatilor prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a-si satisface propriile necesitati. In conditiile respectarii si promovarii principiilor de dezvoltare durabila, turismul constituie un mijloc de protejare, conservare si valorificare al potentialului cultural, istoric, folcloric si arhitectural al tarii. Practicile managementului si dezvoltarea turismului durabil sunt aplicabile tuturor formelor  de turism in orice tip de destinatie, incluzand turismul de masa precum si alte segmente turistice variate.

Atentie! Dezvoltarea durabila pentru acest domeniu de interventie se concretizeaza, in principal, pe utilizarea de materiale suport pentru promovare de tip biodegrabil, actiuni care sa includa masuri pentru managementul eficient al deseurilor si pentru reducerea presiunii antropice asupra mediului rezultata din intensificarea si cresterea circulatiei turistice.

Atentie! Asigurarea sustenabilitatii va consta in mentinerea/continuarea si diversificarea activitatii de promovare turistica a produsului specific dupa incheierea proiectului si incetarea asistentei financiare nerambursabile(elaborarea unui plan de actiuni de promovare a produsului turistic specific vazut in dinamica sa, asigurarea alocarilor financiare din resurse interne/externe si a structurii functionale pentru promovare).

In ceea ce priveste achizitia de bunuri/servicii/lucrari in vederea implementarii proiectului, este obligatorie respectarea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice (OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare).

Cheltuielile in legatura cu contracte de furnizare/servicii/lucrari, derulate in vederea implementarii proiectului, nu pot fi recunoscute ca eligibile si nu pot fi, in consecinta, cofinantate, daca procedura de atribuire a acestor contracte nu a respectat legislatia in domeniul achizitiilor publice.

Pentru toate cererile de finantare se va verifica respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat, respectiv, se va verifica faptul ca prin activitatile propuse nu exista suspiciuni cu privire la incalcarea legislatiei specifice.

Nu pot face obiectul finantarii in cadrul acestei operatiuni, promovarea unor structuri de cazare asa cum sunt acestea definite in HG nr. 709/2009 privind clasificarea structurilor de primire turistice sau a infrastructurii de agrement (ex. centre comerciale, parcuri de distractii, cinematografe, s.a.m.d).

Nu pot face obiectul promovarii, proiecte care vizeaza sau au ca efect promovarea directa sau indirecta a unor operatori economici.

A se vedea de asemenea si criteriile specifice de eligibilitate.

Atentie! Sectiunea 3 „Concordanta cu politicile UE si legislatia nationala” din Formularul Cererii de finantare contine recomandari privind modul in care solicitantii pot sa faca dovada respectarii aspectelor de mai sus.

4) Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au fost finantate din fonduri comunitare in ultimii 5 ani si nu  beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare

Pentru a fi considerate eligibile pentru finantare din fonduri nerambursabile, activitatile propuse prin proiect, nu trebuie sa mai fi beneficiat de finantare din fonduri comunitare in ultimii 5 ani inainte de data depunerii Cererii de finantare si nu beneficiaza de fonduri publice la data depunerii Cererii de finantare. In caz contrar cheltuielile aferente vor fi considerate neeligibile si trebuie suportate de catre beneficiar.

5) Durata de implementare a proiectului

Durata de implementare a activitatilor proiectului (perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului) nu depaseste data de 31.07.2015.

Criterii specifice de eligibilitate

- Solicitantul/ solicitantul si fiecare dintre parteneri, dupa caz, nu desfasoara activitati economice in scopul obtinerii de profit din activitatile proiectului

- Solicitantul/ solicitantul si fiecare dintre parteneri, dupa caz, nu desfasoara alte activitati economice in scopul obtinerii de venituri din activitatile proiectului, in afara celor pentru care a fost finantat proiectul, prin acordarea dreptului de utilizare a acestora catre terte parti.  

Atentie! Aceste conditii fac obiectul declaratiei de angajament si respectarea lor va fi monitorizata conform prevederilor regulamentului 1083/2006.

 Criterii de evaluare si selectie

 Criterii de evaluare tehnica si financiara

Criteriile de selectie vizeaza urmatoarele aspecte:

1)  Contributia proiectului la realizarea obiectivelor POR

Proiectul va fi evaluat avand in vedere urmatoarele aspecte (subcriterii):

- Masura in care proiectul contribuie la dezvoltarea si consolidarea turismului intern

- Masura in care proiectul contribuie la cresterea numarului de turisti

- Masura in care proiectul contribuie la crearea de noi locuri de munca

     2) Calitatea, maturitatea si sustenabilitatea proiectului 

- Metodologia de implementare a proiectului

- Strategia de marketing folosita in cazul valorificarii potentialului turistic la nivel national

- Bugetul proiectului

- Dezvoltarea durabila

- Egalitatea de sanse si nediscriminarea

- Capacitatea solicitantului de a monitoriza implementarea proiectului

- Sustenabilitatea proiectului dupa incetarea finantarii nerambursabile

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora