POR Axa 5 DMI 5.3 Drepturile si obligatiile beneficiarului

Data: 15 aprilie 2011   Ora: 10:10

Prin semnarea contractului de finantare, beneficiarul accepta termenii si conditiile in care va primi finantarea nerambursabila si se angajeaza sa implementeze pe propria raspundere proiectul pentru care primeste finantare cu respectarea legislatiei nationale si comunitare.

Beneficiarul are obligatia de a implementa proiectul pentru care s-a semnat un contract de finantare din POR in conformitate cu prevederile din Cererea de finantare aprobata. Daca beneficiarul nu reuseste sa puna in aplicare proiectul in conditiile asumate si stipulate in contractul de finantare, acesta trebuie sa isi asume esecul partial sau total in realizarea obligatiilor. In acest caz, Autoritatea de Management, reprezentata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei isi rezerva dreptul de a intrerupe platile. Contributia din fondurile publice (nationale si comunitare) poate fi redusa si/sau Autoritatea de Management poate cere inapoierea, in totalitate sau partial, a sumelor deja platite, daca beneficiarul nu respecta termenii contractuali.

Amendamente la contractul de finantare

Beneficiarul poate solicita amendamente la contract pe durata de valabilitate a acestuia, in conditiile prevazute de contractul de finantare.

Beneficiarul trebuie sa cunoasca faptul ca daca pe perioada de valabilitate a contractului intervin modificari de natura sa afecteze obiectivul proiectului sau modificari care afecteaza conditiile de eligibilitate prevazute pentru cererea deschisa de proiect in cadrul careia s-a obtinut finantarea nerambursabila, proiectul poate fi declarat neeligibil pentru finantare, finantarea nerambursabila se va sista iar sumele acordate pana in acel moment se vor recupera in conformitate cu legislatia nationala si prevederile contractuale!

Beneficiarul isi asuma integral raspunderea pentru prejudiciile cauzate tertilor din culpa sa pe parcursul implementarii proiectului, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale relevante.

Eligibilitatea cheltuielilor

Baza legala: HG nr. 759/2007privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale publicat in Monitorul Oficial nr. 517 din  1 august 2007.

Regulamentul General nr. 1083/2006 stabilind prevederile generale privind Fondul European pentru Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune, art. 55

Ordinul comun al MDLPL si al MEF pentru aprobarea categoriilor de  cheltuieli eligibile pentru domeniul major de interventie „ Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica  in cadrul axei prioritare „Dezvoltarea durabila si promovarea turismului” din cadrul Programului Operational Regional 2007-2013.

Asigurarea cofinantarii si a cheltuielilor neeligibile

Baza legala:O.G. nr. 29/ 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a co-finantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta  (publicata in Monitorul Oficial nr. 86 din  2 februarie 2007), aprobata cu modificarile si completarile ulteriopare

Ordinul nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OG nr.29/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr.591 din  28 august 2007.

Beneficiarul va avea obligatia de a include in bugetul institutiei:

- co-finantarea  in cadrul proiectului (conform art. 5 alin. 1 lit.a) din O.G. nr.29/2007);

- sume pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile in cadrul proiectului;

- sume pentru acoperirea contributiei din fondurile structurale (conform art.3 alin.2 din O.G. nr.29/2007) in cadrul proiectului (sume ce vor fi cheltuite in avans de catre beneficiari pana la rambursarea cheltuielilor de catre Autoritatea de Management).

Fundamentarea bugetului propriu al institutiei se va face in functie de obiectivele pe care le are de realizat, respectiv in functie de cheltuielile eligibile si cheltuielile neeligibile.

Acordarea pre-finantarii

Prefinantarea reprezinta sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre beneficiar, prin plata directa sau prin plata indirecta, pentru lichidarea angajamentelor de plata fata de un contractor, in stadiul initial de implementare a proiectelor, in baza unui contract de finantare incheiat intre beneficiar si Autoritatea de Management in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor.

Pre-finantarea se acorda conform O.G. nr.29/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.

Rambursarea cheltuielilor

Beneficiarul trebuie sa depuna periodic, la AM POR, cererile de rambursare (Anexa 6) insotita de raportul de progres (Anexa 7). Pe toata perioada de implementare a proiectului, beneficiarul va transmite previziuni privind fluxurile financiare pentru trimestrul urmator in conformitate cu graficul de depunere a cererilor de rambursare.

Suma minima ce poate fi solicitata printr-o cerere de rambursare lunara (in situatia in care beneficiarul estimeaza un grafic lunar de depunere a cererilor de rambursare) este de 300.000 lei.

Acordarea contravalorii TVA

Baza legala: O.G. nr. 29/ 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a co-finantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta (publicata in Monitorul Oficial nr. 86 din  2 februarie 2007), cu modificarile si completarile ulterioare.

Ordinul nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OG nr.29/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr.591 din  28 august 2007.

Avand in vedere intrarea in vigoare de la 1 ianuarie 2007 a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru beneficiarii din sectorul public al fondurilor comunitare nu se mai aplica scutirea de TVA.

In acest sens, s-a stabilit ca plata TVA aferenta livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate, integral sau partial, din contributia financiara a Uniunii Europene si/sau din co-finantarea publica nationala aferenta, ai caror beneficiari sunt autoritati ale administratiei publice centrale si locale, unitati subordonate, in coordonarea acestora, organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publica cu personalitate juridica care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale, va fi suportata de la bugetul de stat.

Astfel contravaloarea TVA-ului se va suporta de la bugetul de stat pentru cheltuielile eligibile platite din toate sursele de finantare ale proiectului, respectiv fonduri publice (FEDR si de co-finantare de la bugetul de stat) si contributia proprie a beneficiarului, numai in cazul in care acesta este asigurata din bugetul local.

TVA-ul aferent contributiei proprii a beneficiarului se poate suporta de la bugetul de stat, numai pentru cheltuielile eligibile platite din contributia proprie care se incadreaza in definitia contributiei publice nationale, asa cum este prevazuta in O.U.G. nr.63/1999, la art.1, lit. C, respectiv contributia asigurata de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului si bugetele altor institutii publice cu caracter autonom. In categoria co-finantare aferenta nu se includ: co-finantarea asigurata din imprumuturi externe sau din alte surse decat cele mentionate mai sus si nici costurile suplimentare aferente proiectelor.

Suma reprezentand TVA aferenta contributiei proprii care nu se incadreaza in “contributia publica nationala” se suporta de catre beneficiar din sursele proprii si nu va fi rambursat de catre Autoritatea Contractanta.

Pentru toate tipurile de contracte, solicitarea de plata a TVA-ului va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere privind corectitudinea sumelor reprezentand TVA inscrise in facturi, precum si cu privire la respectarea obligatiilor referitoare la TVA, prevazute de legislatia in vigoare.

Autoritatea de Management va pune la dispozitia beneficiarilor „Instructiuni privind modul de plata al TVA-ului pentru contractele finantate in cadrul POR”, ce vor detalia  fluxurile de documente si fonduri intre beneficiari si Autoritatea de Management. Acestea au insa caracter orientativ, beneficiarii avand obligatia de a respecta prevederile Codului fiscal si ale legislatiei in vigoare privind TVA.

Raportarea activitatilor in cadrul proiectului

Beneficiarul trebuie sa transmita odata cu cererea de rambursare si raportul de progres , completat in formatul standard prevazut la contractul de finantare, prin care se vor raporta activitatile desfasurate in perioada de raportare, stadiul realizarii indicatorilor, rezultatele partiale/finale obtinute la momentul raportarii etc.

La fiecare raport de progres, beneficiarul va trebui sa descrie modul in care proiectul respecta legislatia in domeniul egalitatii de sanse, a dezvoltarii durabile.

Achizitii publice

Atribuirea contractelor de achizitii necesare implementarii proiectului se va realiza in conformitate cu prevederile O.U.G nr. 34/2006 cu completarile si modificarile ulterioare si se va face cu respectarea urmatoarelor principii:

- nediscriminarea

- tratamentul egal

- recunoasterea reciproca

- transparenta

- proportionalitatea

- eficienta utilizarii fondurilor publice

- asumarea raspunderii

 

 

 

 

 

 

 

 

Beneficiarul raspunde de respectarea tuturor prevederilor in vigoare ale legislatiei in domeniul achizitiilor publice. In cazul in care se constata incalcarea prevederilor legale, cheltuiala aferenta platii bunurilor/serviciilor/lucrarilor astfel achizitionate vor fi considerate neeligibile si nu vor fi rambursate.

Originalul documentatiei de achizite publica se va pastra de catre autoritatea contractanta (asa cum este definita de OG nr.34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare).

Control si audit

Beneficiarul trebuie sa tina o contabilitate analitica a proiectului, sa tina registre exacte si periodice, precum si inregistrari contabile separate si transparente ale implementarii proiectului. Beneficiarul trebuie sa pastreze toate inregistrarile/registrele timp de cinci ani de la data inchiderii oficiale a Programului Operational Regional 2007-2013.

Beneficiarul are obligatia de a pastra si de a pune la dispozitia organismelor abilitate, dupa finalizarea perioadei de implementare a proiectului, inventarul asupra activelor dobandite prin Instrumentele Structurale, pe o perioada de 5 ani de la data inchiderii oficiale a Programului Operational Regional.

Beneficiarul are obligatia sa acorde dreptul de acces la locurile si spatiile unde se implementeaza sau a fost implementat proiectul, inclusiv acces la sistemele informatice, precum si la toate documentele si fisierele informatice privind gestiunea tehnica si financiara a proiectului. Documentele trebuie sa fie usor accesibile si arhivate astfel incat sa permita verificarea lor. Beneficiarul este obligat sa informeze  Autoritatea de Management cu privire la locul arhivarii documentelor.

Beneficiarul are obligatia sa furnizeze orice informatii de natura tehnica sau financiara legate de proiect solicitate de catre Autoritatea de Management, Autoritatea de Plata/Certificare, Autoritatea de Audit, Comisia Europeana sau orice alt organism abilitat sa verifice sau sa realizeze auditul asupra modului de implementare a proiectelor cofinantate din instrumente structurale. Beneficiarul are obligatia de a asigura disponibilitatea si prezenta personalului implicat in implementarea proiectului pe intreaga durata a verificarilor.

Beneficiarul trebuie sa asigure o pista de audit care sa permita posibilitatea verificarii documentelor originale de catre reprezentantii Autoritatii de Management, Comisiei Europene, ale Biroului European Anti-Frauda si de catre Curtea Europeana a Auditorilor.

In cazul neregulilor constatate ulterior finalizarii implementarii proiectului, beneficiarul are obligatia sa restituie debitul constatat, precum si accesoriile acestuia respectiv dobanzi, penalitati de intarziere si alte penalitati, precum si costurile bancare. In cazul nerespectarii obligatiei de restituire a debitului, Autoritatea de Management va sesiza organele competente in vederea declansarii executarii. Recuperarea debitului ca urmare a neregulilor constatate, se realizeaza conform prevederilor OG nr.12/2007.

Nota: Departamentul pentru Lupta Antifrauda – DLAF asigura protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania. Departamentul are atributii de control al fondurilor comunitare, fiind coordonatorul national al luptei antifrauda.

DLAF efectueaza controale operative la fata locului, din oficiu ori in urma sesizarilor primite de la autoritatile cu competente in gestionarea asistentei financiare comunitare, de la alte institutii publice, de la persoane fizice sau juridice, mass-media, OLAF, precum si celelalte State Membre.

Potrivit prevederilor Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, comiterea de infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene se pedepseste cu inchisoare de pana la 20 ani si interzicerea unor drepturi.

Orice sesizare privind nereguli si/sau posibile fraude in acordarea sau utilizarea fondurilor comunitare poate fi adresata Departamentului pentru Lupta Antifrauda: www.antifrauda.gov.ro, [email protected], tel. 021/3181185, Fax: 021/3121005

Informare si publicitate

Beneficiarul are obligatia sa asigure o vizibilitate potrivita si o promovare adecvata a obiectivelor, rezultatelor obtinute, etc in conformitate cu prevederile contractuale si instructiunile cuprinse in Manualul de identitate vizuala a POR. Beneficiarul va descrie in cadrul rapoartelor de progres toate activitatile de informare si publicitate desfasurate, aferente proiectului si vor atasa la raport copii dupa articolele de presa, fotografii ale locatiei proiectului din care sa reiasa amplasarea panoului (in timpul executarii lucrarilor) si a placii comemorative (dupa finalizarea lucrarilor), fotografii ale evenimentelor organizate in cadrul proiectului din care sa reiasa respectarea cerintelor de informare si publicitate, copii dupa publicatii etc.

Pentru toate echipamentele achizitionate prin proiect, beneficiarul trebuie sa aplice la loc vizibil, un autocolant in care sa se mentioneze elementele prevazute in manualul de identitate vizuala.

Arhivare

Beneficiarul trebuie sa pastreze toata documentatia legata de implementarea proiectului inclusiv inventarul asupra bunurilor dobandite prin finantarea nerambursabila, timp de 5 ani de la data inchiderii oficiale a POR.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora