POR Axa 5 DMI 5.1 Glosar

Data: 12 aprilie 2011   Ora: 09:41

Agentie pentru Dezvoltare Regionala         

Organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza in conditiile Legii nr. 315 din 2004 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ansamblu

Grup coerent din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic ori muzeistic de constructii urbane sau rurale care impreuna cu terenul aferent formeaza o unitate delimitata topografic ce constituie o marturie cultural-istorica semnificativa din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, stiintific sau tehnic.

Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale

Autoritatea de Audit

Autoritatea publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Autoritatea de Certificare si Plata

Structura organizatorica in cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabila de certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, art. 1 alin. (2) lit. C) cu modificarile si completarile ulterioare).

Autoritate a administratiei publice locale

Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati ale administratiei publice locale, pentru coordonarea activitatilor consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean (Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata).

Avans

Sume transferate de catre beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. j), cu modificarile si completarile ulterioare).

Aviz Natura 2000

Act administrativ emis  de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000 (Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005,cu modificarile si completarile ulterioare).

Axa prioritara

Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006).

Beneficiar

Unitati administrativ teritoriale / autoritati ale administratiei publice locale (APL), autoritati ale administratiei publice centrale, unitati de cult, persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial, unitati administrativ-teritoriale leader al unui parteneriat incheiat cu unitati administrativ-teritoriale, autoritate a administratiei publice centrale, unitati de cult, persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial; autoritate a administratiei publice centrale leader al unui parteneriat incheiat cu  unitati administrativ-teritoriale, unitati de cult , responsabile pentru initierea ori initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare in cadrul Programul Operational Regional.

Cadrul Strategic  National de Referinta

Documentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este in concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura intre prioritatile comunitare, pe de o parte, si intre cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27).

Cerere de finantare

Formularul completat de catre solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional.

Cerere deschisa de proiecte

Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de Management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013.

Cheltuieli eligibile

Cheltuieli realizate de catre un Beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a Beneficiarului (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin. (2) lit. m)), cu modificarile si completarile ulterioare.

Cheltuieli neeligibile

Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale.

Cheltuieli conexe

Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale.

Circuit public

Accesul nelimitat al publicului la obiectivul de patrimoniu reabilitat sau accesul controlat al publicului la obiectivul de patromoniu reabilitat printr-un program de vizitare.

Comitet de Monitorizare POR

Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului (Hotararea de Guvern nr. 765/2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia).

Conflict de interese

Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003).

Constructii / lucrari de constructii

Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare).

Contract

Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii.

Contract de finantare

Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, in calitate de Autoritate de Management prin Agentia de Dezvoltare Regionala in calitate de Organism Intermediar si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013.

Contractor

Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care Beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii.

Documentatie de avizare pentru lucrari de interventii

Documentatie tehnico-economica similara studiului de fezabilitate, elaborata pe baza concluziilor raportului de expertiza tehnica si, dupa caz, a raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici afrenti lucrarilor de interventii la constructii existente (Art. 3, HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii).

Durata de implementare a proiectului

Perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015.

Finantare publica

Finantare din fonduri publice.

Conform Legii nr. 500 din 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Insolventa

Incapacitatea unei unitati administrativ-teritoriale de a-si achita obligatiile de plata lichide si exigibile, cu exceptia celor care se afla in litigiu contractual (Art. 2, alin. 38 din Legea nr. 273/2006 a finantelor publice locale).

O unitate administrativ teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual; b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei (vezi Legea nr. 273 din 2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare).

Acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:

a) insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;

b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei;

[conform art. 3, alin. 1 din Legea nr. 85 din  5 aprilie 2006 privind procedura insolventei, publicata in MO nr. 359 din 21 aprilie 2006, publicata in MO nr. 359 din 21 aprilie 2006 ].

Institutul National al Monumentelor Istorice

Institutul National al Monumentelor Istorice, denumit in continuare INMl, este infiintat in baza art. 29(1) din Legea nr. 422/ 18 iulie 2001 ca institutie publica, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National si este finantat de la bugetul de stat si din venituri extrabugetare.
Organizarea si functionarea institutului este reglementata de Hotararea Guvernului nr. 261/13.03.2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,ParteaI,nr.218/01.04.2002.
INMI este organizat ca institutie subordonata Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National si are ca obiectiv principal asigurarea desfasurarii unor activitati din domeniul strategiei nationale in domeniul protejarii  monumentelor istorice. 

Lucrari de reabilitare

Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru  readucerea acestora la nivelul tehnic prevazut de reglementarile tehnice in vigoare, pentru categoria de incadrare a lor.

Lucrari de restaurare

Operatiune complexa care presupune inainte de efectuarea unor lucrari de constructii asupra unei cladiri protejate intocmirea unei documentatii de cercetare si proiectare de catre persoane atestate de catre Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National – specialisti si experti, inscrisi in registre speciale.

Restaurarea este o interventie pe o cladire aflata intr-un grad oarecare de degradare cu scopul de a o aduce intr-o stare cat mai apropiata de cea originara, fara a aduce modificari in caracterul, configuratia si caracteristicilor si detaliilor speciale care au condus la decizia de protejare a imobilului. 

Reparatiile curente si lucrarile de intretinere care mentin neschimbate caracteristicile unei cladiri nu pot fi considerate restaurari.  Termenul de restaure, dat fiind gradul de specializare si complexitate al lucrarilor este aplicat in special in cazul interventiilor asupra cladirilor protejate si nu la cladiri ordinare.

 Lucrari de consolidare

Lucrari de constructii prin care prin care se repara, se reface si/sau se suplimenteaza structura de rezistenta a unei constructii pentru a fi adusa la un nivel de asigurare potrivit normativelor tehnice in vigoare la data efectuarii acestor lucrari, inclusiv refacerea instalatiilor aferente constructiilor afectate de consolidare.

Lucrari de conservare

Toate acele interventii care au ca finalitate mentinerea unei stari fizice si estetice a unei constructii. Conservarea poate fi considerata si lucrarea de protejare impotriva intemperiilor, furtului etc sau a unei constructii degradate, in aceasta categorie (cu un caracter special) intrand si mentinerea in stare de ruina a vestigiilor arheologice de orice epoca – in acest scop conservarea urmarind doar impiedicarea degradarilor ulterioare. Lucrarile din aceasta categorie sunt cele de reparatii curente si de intretinere care nu modifica starea prezenta a unei constructii. Mai pot fi acceptate in aceasta definitie si interventiile minim necesare pentru punerea in siguranta a unei cladiri din punct de vedere structural, lucrari care in extrema ar putea fi definite drept consolidare. Acestea sunt interventiile de urgenta pentru scoaterea din pericol public.

Monument

Constructie sau parte de constructie, impreuna cu instalatiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioara sau exterioara care fac parte integranta din acestea, precum si lucrari artistice comemorative, funerare, de for public, impreuna cu terenul aferent delimitat topografic, care constituie marturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, artistic, etnografic, religios, social, stiintific sau tehnic (Art.3 din Legea nr. 422/ 18.07.2001 republicata privind protejarea monumentelor istorice).

Monument istoric

Bunuri imobile, constructii si terenuri situate pe teritoriul romaniei, semnificative pentru istoria, cultura si civilizatia nationala si universala (Art.1 ali. (2) din Legea nr. 422/18.07.2001 republicata privind protejarea monumentelor istorice).

Neregula

Orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memornadumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederile contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta.

Organism Intermediar pentru Programul Operational Regional

Institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile majore de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013.

In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004, au fost desemnate cele opt Agentii de Dezvoltare Regionala.

Pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organism Intermediar este Ministerul Turismului.

Organizatie neguvernamentala

A se vedea persoana juridica de  drept privat fara scop patrimonial.

Persoana juridica de  drept privat fara scop patrimonial

Asociatii si fundatii, inclusiv filiale ale asociatiilor si fundatiilor internationale recunoscute in Romania, organizate in conformitate cu prevederile Ordonantei nr. 26 din 30 ianuarie 2000.

Planul National de Dezvoltare

Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare).

Pre-finantare

Sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un beneficiar, daca acest transfer nu se realizeaza in cadrul unui proiect care intra sub incidenta ajutorului de stat/de minimis, prin plata directa sau prin plata indirecta, de regula in stadiul initial de implementare a proiectelor, in baza unui contract de finantare incheiat intre beneficiar si Autoritatea de Management/Organismul Intermediar responsabila/responsabil, in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007, art.1 alin (2) lit. i), cu completarile si modificarile ulterioare.

Program operational

Document elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006).

Programul Operational Regional

Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, anume diminuarea disparitatilor intre Regiunile de dezvoltare ale Romaniei.

Protectia cladirilor de patrimoniu/ patrimoniului cultural

Activitati care au ca scop paza si intretinerea cladirilor de patrimoniu/ patrimoniului cultural.

Regiuni de dezvoltare

 Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent in Uniunea Europeana.

Reprezentant legal al solicitantului

Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia.

Schema de ajutor de stat

Orice act in baza caruia, in conditiile indeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor intreprinderi definite in cadrul actului, in mod general si abstract si, orice act in baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau intr-o valoare nedefinita.

Sit

Teren delimitat topografic cuprinzand acele creatii umane in cadru natural care sunt marturii cultural-istorice semnificative din punct de arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, stiintific, tehnic sau al peisajului cultural.

Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND

Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte.

Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona.

Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013

Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare.

Unitate administrativ-teritoriala

Comune, orase si judete (art.1, alin. (2) lit i) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 cu modificarile si completarile ulterioare.

Unitate de plata pentru POR

Structura din cadrul Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. f)).

Unitati de cult

Sunt structuri avand personalitate juridica, asa cum sunt definite de statutele sau codurile canonice ale cultelor religioase recunoscute, prevazute in anexa la Legea nr. 489/2006 (de exemplu pentru Biserica Ortodoxa Romana, H.G. nr. 53/2008 la art.41 alin(1) sunt prevazute urmatoarele unitati: patriarhia, mitropolia, arhiepiscopia, episcopia, vicariatul, protopopiatul (protoieria), manastirea si parohia).

Zona de protectie a unui monument istoric

Zona delimitata pe baza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, in functie de trama stradala, relief si caracteristicile monumentului istoric, dupa caz, prin care se asigura conservarea integrata si punerea in valoare a monumentului istoric si a cadrului sau construit sau natural (conform art.9 din Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata).

Pana la instituirea zonei de protectie a fiecarui monument istoric potrivit art. 9 se considera zona de protectie suprafata delimitata cu o raza de 100 m in localitati urbane, 200 m in localitati rurale si 500 m in afara localitatilor, masurata de la limita exterioara, de jur-imprejurul monumentului istoric.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora