POR Axa 4 DMI 4.3 Criterii de eligibilitate

Data: 11 aprilie 2011   Ora: 11:29

Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte

Criterii de eligibilitate

Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, din Anexa 3 la ghid.

Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor. Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate in Sectiunea „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.

Eligibilitatea solicitantului

Solicitantul eligibil, in sensul prezentului ghid, reprezinta entitatea care indeplineste criteriile enumerate si prezentate in cadrul acestui capitol.

1) Tipul solicitantului

Solicitantul este societate comerciala sau societate cooperativa care se incadreaza in categoria microintreprinderilor.

Sucursalele, agentiile, reprezentantele sau alte unitati fara personalitate juridica nu sunt eligibile.

Pentru verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, recomandam consultarea, pe langa prevederile Legii 346/2004, a ghidului privind definirea IMM-urilor disponibil pe website-ul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, la http://www.mimmc.ro/files/imm/Definitia_IMM.doc.

Solicitantii proiectelor selectate pentru finantare vor prezenta, in faza precontractuala, Declaratia privind incadrarea intreprinderii in categoria IMM (din care sa reiasa calitatea de microintreprindere) conform modelului cuprins in Legea 346/2004.

2) Domeniul de activitate

Domeniul (domeniile) de activitate al (ale) solicitantului, conform Actului constitutiv, trebuie sa acopere una sau mai multe din clasele (codurile) aferente urmatoarelor sectiuni/grupe din CAEN:

Grupa/ Clasa

Denumirea grupei/ clasei CAEN

Sectiunea C - Industria prelucratoare

13XX

Fabricarea produselor textile

14XX

Fabricarea articolelor de imbracaminte

15XX

Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor

16XX

Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite

17XX

Fabricarea hartiei si a produselor din hartie

18XX

Tiparire si reproducerea pe suporti a inregistrarilor

1920

Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului

20XX

Fabricarea substantelor si a produselor chimice

21XX

Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice

22XX

Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice

23XX

Fabricarea altor produse din minerale nemetalice

24XX

Industria metalurgica

Cu exceptia clasei 2446 „Prelucrarea combustibililor nucleari”

25XX

Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini, utilaje si instalatii

Cu exceptia grupei 254 „Fabricarea armamentului si munitiei”

26XX

Fabricarea calculatoarelor si a produselor  electronice si optice

27XX

Fabricarea echipamentelor electrice

28XX

Fabricarea de masini, utilaje si echipamente n.c.a.

29XX

Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor

301X

Constructia de nave si barci

3020

Fabricarea materialului rulant

309X

Fabricarea altor echipamente de transport n.c.a.

31XX

Fabricarea de mobila

32XX

Alte activitati industriale n.c.a.

33XX

Repararea, intretinerea si instalarea masinilor si echipamentelor

Sectiunea D - Productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat

35XX

Productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat

Sectiunea E - Distributia apei; salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare

36XX

Captarea, tratarea si distributia apei

37XX

Colectarea si epurarea apelor uzate

38XX

Colectarea, tratarea si eliminarea deseurilor; activitati de recuperare a materialelor reciclabile

39XX

Activitati si servicii de decontaminare

Sectiunea F - Constructii

41XX

Constructii de cladiri

42XX

Lucrari de geniu civil

43XX

Lucrari speciale de constructii

Sectiunea G - Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor

4520

Intretinerea si repararea autovehiculelor

Sectiunea H - Transport si depozitare

49XX

Transporturi terestre si transporturi prin conducte

50XX

Transporturi pe apa

51XX

Transporturi aeriene

52XX

Depozitari si activitati auxiliare pentru transporturi

53XX

Activitati de posta si de curier

Sectiunea I - Hoteluri si restaurante

562X

Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente si alte servicii de alimentatie

Sectiunea J - Informatii si comunicatii

58XX

Activitati de editare

59XX

Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune; inregistrari audio si activitati de editare muzicala

60XX

Activitati de difuzare si transmitere de programe

61XX

Telecomunicatii

62XX

Activitati de servicii in tehnologia informatiei

63XX

Activitati de servicii informatice

Sectiunea M - Activitati profesionale, stiintifice si tehnice

69XX

Activitati juridice si de contabilitate

70XX

Activitati ale directiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activitati de management si de consultanta in management

71XX

Activitati de arhitectura si inginerie; activitati de testari si analiza tehnica

72XX

Cercetare-dezvoltare

73XX

Publicitate si activitati de studiere a pietei

74XX

Alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice

75XX

Activitati veterinare

Sectiunea N - Activitati de servicii administrative si activitati de servicii suport

78XX

Activitati de servicii privind forta de munca

79XX

Activitati ale agentiilor turistice si ale tur-operatorilor; alte servicii de rezervare si asistenta turistica

80XX

Activitati de investigatii si protectie

81XX

Activitati de peisagistica si servicii pentru cladiri

82XX

Activitati de secretariat, servicii suport si alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor

Sectiunea Q - Sanatate si asistenta sociala

86XX

Activitati referitoare la sanatatea umana

87XX

Servicii combinate de ingrijire medicala si

88XX

Activitati de asistenta sociala, fara cazare

Sectiunea R - Activitati de spectacole, culturale si recreative

90XX

Activitati de creatie si interpretare artistica

91XX

Activitati ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor si alte activitati culturale

Cu exceptia Clasei 9104 „Activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale”

Sectiunea S - Alte activitati de servicii

95XX

Reparatii de calculatoare, de articole personale si de uz gospodaresc

96XX

Alte activitati de servicii

Atentie! Proiectul ce face obiectul cererii de finantare trebuie sa propuna investitii in activitatea de productie/ prestare servicii/ constructii a microintreprinderii (unul din domeniile de activitate de mai sus). Vezi „Eligibilitatea proiectelor”.

3) Solicitantul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

- a desfasurat activitate pe o perioada corespunzatoare cel putin unui an fiscal integral. Solicitantul care depune o cerere de finantare in cadrul acestei prime cereri de proiecte trebuie sa fi desfasurat activitate cel putin incepand cu 1 ianuarie 2007.

- a obtinut profit din exploatare in anul fiscal precedent datei de depunere a cererii de finantare.

Criteriile privind durata de activitate si profitul din exploatare se refera la intreaga activitate a microintreprinderii, nu numai la cea de productie/ prestare servicii/ constructii.

Situatiile financiare anexate la cererea de finantare se vor referi la exercitiul financiar 1 ianuarie – 31 decembrie 2007. (vezi Sectiunea II.3 „Completarea si depunerea cererii de finantare”).

4) Solicitantul nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:

a) este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 85 din 2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) este in stare de faliment ori lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;

c) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una din situatiile prevazute la lit. b);

d) nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;

e) in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului din cauza nerespectarii obligatiilor contractuale

f) a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs)

g) a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene

h) a comis, in conduita lui profesionala, greseli grave demonstrate prin orice mijloace, pe care autoritatea contractanta le poate dovedi

i) a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat*);

j) impotriva lui a fost emis un ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii anterioare iar acest ordin nu a fost deja executat;

k) este in dificultate, in conformitate cu Liniile Directoare Comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. C 244/01.10.2004**);

*) In situatia in care solicitantul a facut obiectul unui ordin al unei instante judecatoresti din Romania, emis pana la 1 ianuarie 2007, pentru recuperarea unui ajutor de stat si acest ordin a fost executat (sumele respective au fost platite), solicitantul va anexa decizia Consiliului Concurentei privind recuperarea ajutorului, ordinul de recuperare al instantei judecatoresti si dovada efectuarii platii.

In cazul in care solicitantul a facut obiectul unei decizii a Comisiei Europene, emise dupa 1 ianuarie 2007, pentru recuperarea unui ajutor de stat, decizie care a fost deja executata (provizoriu sau definitiv), solicitantul va prezenta o copie a deciziei Comisiei Europene si dovada efectuarii platii.

**) O intreprindere este considerata ca fiind in dificultate, in principiu si indiferent de marimea ei, in urmatoarele imprejurari:

- in cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; sau

- in cazul unei societati in care asociatii raspund nelimitat pentru creantele societatii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni; sau

- pentru intreprinderile de orice forma juridica, cand respectiva intreprindere intruneste conditiile pentru a fi supuse unei proceduri prevazute de legislatia privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.

5) (numai pentru proiecte care implica executia de lucrari) Proprietatea / dreptul de construire asupra infrastructurii si terenului

Solicitantul detine titlul de proprietate asupra terenului si/sau infrastructurii, sau detine un alt act care ii confera dreptul de executie a lucrarilor de constructii.

Dreptul de executie a lucrarilor de constructii confera titularului dreptul de a obtine, potrivit legii, din partea autoritatii competente, autorizatia de construire.

Dovada dreptului de executie a lucrarilor de constructii asupra terenului si/sau infrastructurii se face prin actul prin care se atesta dreptul de proprietate (precum contractul de vanzare-cumparare, de schimb, de donatie, certificatul de mostenitor, actul administrativ de restituire, hotarare judecatoreasca) sau printr-un contract de concesiune.

Contractul de concesiune trebuie sa stipuleze dreptul concesionarului de a executa lucrari de constructie. In caz contrar, pe langa contractul de concesiune, se va anexa, in original, o declaratie autentificata a proprietarului infrastructurii/ terenului cu privire la acceptarea efectuarii lucrarilor prevazute prin proiect asupra terenului/ infrastructurii.

Concesiunea trebuie sa acopere o perioada de minim 3 ani de la data estimata a finalizarii perioadei de implementare a proiectului. Exemplu: in cazul unui proiect cu o durata de implementare de 1 an, pentru care se depune o cerere de finantare in anul 2008, contractul de concesiune trebuie sa fie valabil pana in anul 2012 inclusiv (2008+1+3).

6) (numai pentru proiecte care implica executia de lucrari) Infrastructura si terenul pe care se face investitia indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii cererii de finantare:

- Nu sunt grevate de sarcini

- Nu fac obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica

- Nu fac obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun

Solicitantul va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform Modelului B la formularul cererii de finantare.

7) Solicitantul are capacitatea financiara de a implementa proiectul

Solicitantul are capacitatea de a asigura

- contributia proprie de minim 30% din valoarea eligibila a proiectului,

- finantarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, unde este cazul (inclusiv a cheltuielilor conexe proiectului) si

- resursele financiare necesare implementarii optime a proiectului in conditiile rambursarii ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale.

Solicitantul va anexa, la formularul cererii de finantare, Declaratia de angajament (Modelul C la formularul cererii de finantare).

Atentie! In cazul proiectelor care implica numai achizitionarea de bunuri (fara lucrari de constructii), solicitantul trebuie sa aiba in proprietate sau chirie spatiul in care desfasoara activitatea pentru care au fost achizitionate bunurile.

Spatiul respectiv trebuie sa fie situat in mediul urban.

Contractul de inchiriere trebuie sa acopere o perioada de minim 3 ani de la data estimata a finalizarii perioadei de implementare a proiectului (vezi exemplul de la punctul 5) de mai sus).

Actul de proprietate sau contractul de inchiriere nu trebuie anexat la cererea de finantare. Ele vor fi prezentate in etapa precontractuala (vezi Sectiunea III „Conditii precontractuale”).

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora