POR Axa 3 DMI 3.4 Eligibilitatea proiectelor

Data: 7 aprilie 2011   Ora: 09:40

Proiectul reprezinta o serie de activitati si o investitie de resurse pe o perioada determinata menite sa raspunda unei nevoi reale si sa conduca la realizarea unui obiectiv/ set de obiective precise. Proiectul propus in Cererea de finantare poate fi considerat eligibil in cadrul POR, adica poate fi co-finantat din fonduri structurale (FEDR) si de la bugetul de stat, daca indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:

1. Proiectul se incadreaza in categoriile de operatiuni ale domeniului major de interventie 3.4 al Axei prioritare 3 a POR, respectiv:

- Reabilitarea, modernizarea, echiparea infrastructurii educationale pre-universitare si universitare

- Crearea si dezvoltarea campusurilor preuniversitare

- Reabilitarea, modernizarea, echiparea Centrelor de Formare Profesionala Continua

Atentie: In cazul campusurilor pentru invatamantul profesional si tehnic vor putea fi finantate centre de invatamant preuniversitar care reunesc in aceeasi arie toate cladirile in care se realizeaza procesul educational (predare teoretica, laboratoare, ateliere, activitati didactice sociale, activitati educationale recreative). Campusul este rezultatul gruparii activitatilor educationale in cladiri care pot fi: scoala cu sali de clasa, laboratoare, scoala cu ateliere, spatii de cazare elevi si cadre didactice, cantina, biblioteca, sala de sport.

 Campusul universitar reuneste in cadrul unei localitati, intr-unul sau mai multe amplasamente, unitati de invatamant, laboratoare,  biblioteci, camine, cantine, sali si terenuri de sport. In scopul sprijinirii dezvoltarii campusurilor  universitare, prin POR, se vor finanta numai acele locatii ale campusurilor care indeplinesc minim 3 functiuni din cele enumerate mai sus. )

Amplasamentul este suprafata clar determinata cu ajutorul inscrisurilor oficiale (contract vanzare-cumparare, extras de carte funciara, etc.).

Activitatile eligibile orientative in cadrul proiectului pot fi:

- Consolidarea, modernizarea, extinderea cladirilor (toate tipurile de infrastructura pentru invatamantul obligatoriu, exceptand Campusurile pentru Invatamant Profesional si Tehnic);

- Consolidarea,  modernizarea, extinderea si dotarea cladirilor scolilor speciale: spatii de invatamant, spatii de cazare, cantine, diferite facilitati pentru acces si activitati didactice;

- Construirea, extinderea, consolidarea, modernizarea cladirilor Campusurilor pentru Invatamant Profesional si Tehnic;

- Dotari cu echipamente didactice, echipamente pentru pregatirea profesionala, echipamente IT;

- Consolidarea, modernizarea, extinderea si dotarea cladirilor din campusurile universitare de stat: spatii de invatamant, spatii de cazare, cantine, diferite facilitati pentru activitati didactice;

- Consolidarea, modernizarea, extinderea cladirilor Centrelor de Formare Profesionala Continua;

- Modernizarea utilitatilor, inclusiv crearea de facilitati speciale pentru persoanele cu dizabilitati, pentru toate tipurile de infrastructura educationala.

Atentie! Pentru asigurarea unui impact semnificativ, interventiile POR in infrastructura educationala vor avea un caracter integrat, cu exceptia campusurilor pentru invatamantul profesional si tehnic, pentru care se accepta si numai dotarea, daca lucrarile pentru infrastructura au fost realizate din alte surse. In acest sens prin cererea de finantare vor fi propuse spre finantare proiecte constand atat in realizarea diferitelor tipuri de infrastructura, cat si asigurarea dotarilor necesare, inclusiv dotarea cu echipamente TIC. Aceste elemente vor fi evaluate in etapa de evaluare tehnica si financiara. Completati cu atentie  sectiuniea 2.3 Descrierea proiectului din Cererea de finantare.

Lista activitatilor eligibile de mai sus este orientativa. Alte activitati decat cele de mai sus pot fi considerate eligibile daca solicitantul justifica necesitatea derularii lor in scopul implementarii in conditii optime a proiectului.

Atentie! Eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati. In acest sens, recomandam consultarea Listei cheltuielilor eligibile de la capitolul II.3.3.

2. Valoarea totala a proiectului

Valoarea totala a proiectului este cuprinsa intre minim 500.000 lei si maxim 67.000.000 lei.

Atentie! Valoarea totala a proiectului reprezinta suma cheltuielilor eligibile si neeligibile inclusiv a TVA aferenta

3. Proiectul respecta legislatia in domeniul egalitatii de sanse, protectiei mediului, eficientei energetice, ajutorului de stat si achizitiilor publice.

Promovarea egalitatii de sanse si a nondiscriminarii si dezvoltarea durabila (protectia si imbunatatirea mediului inconjurator si cresterea eficientei energetice) sunt prioritati agreate la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, incorporate, sub diferite forme, in toate politicile Uniunii Europene.

Angajamentele Romaniei in ceea ce priveste implementarea acestor prioritati se reflecta si in sprijinirea acelor proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila si promovare a egalitatii de sanse.

Solicitantul este obligat sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispozitii pentru interzicerea discriminarilor bazate pe criterii de sex, apartenenta la grupuri  minoritare, rasa, religie, dizabilitati etc, in regulamentele de organizare si functionare si in regulamentele interne ale unitatilor. Solicitantul se va asigura ca principiul egalitatii de sanse este respectat si in cazul implementarii contractelor de lucrari/ servicii pe care le va incheia in vederea realizarii obiectivelor proiectului propus spre finantare De asemenea solicitantul  este obligat sa asigure egalitatea de sanse in ceea ce priveste accesul la serviciile furnizate a tuturor persoanelor indiferent de sex, apartenenta la grupuri  minoritare, rasa, religie, dizabilitati etc.

Educatia urmareste in esenta promovarea sanselor egale si accesul nediscriminatoriu la educatie. Legea invatamantului nr. 84/1995 republicata prevede ca cetatenii Romaniei au drepturi egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant, indiferent de conditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, apartenenta politica sau religioasa, iar statul promoveaza principiile invatamantului democratic si garanteaza dreptul la educatie diferentiata, adaptata nevoilor specifice,  pe baza pluralismului educational.

Aceste principii si prevederi vor fi respectate in implementarea proiectelor din domeniul   educatiei. Conform legislatiei in vigoare, predarea este obligatorie in limba romana si, dupa caz, se asigura predarea in limba minoritatilor. Avand in vedere ca in multe unitati de invatamant coexista clase cu predare atat in limba romana cat si in limba minoritara, proiectele finantate prin POR vor avea un impact benefic asupra copiilor, indiferent de etnie.

De asemenea, se va pune accent pe asigurarea accesului egal la educatie si a populatiei scolare provenind din categorii de populatie dezavantajate, indeosebi populatia rroma, avand prioritate proiectele de reabilitare a unitatilor de invatamant din zone cu populatie numeroasa apartinand acestei etnii.

Legea nr. 76/2002 privind Sistemul Asigurarilor pentru Somaj si Stimularea Ocuparii Fortei de Munca, cu modificarile si completarile ulterioare stipuleaza ca, in aplicarea prevederilor acestei legi sunt excluse orice fel de discriminari pe criterii politice, de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, categorie sociala, convingeri politice, sex si varsta. Luand in considerare aceasta prevedere, modernizarea infrastructurii si dotarea  respectivelor centre pot contribui la aplicarea acestor principii, si mai mult, pot conduce la cresterea numarului celor care beneficiaza de aceste servicii.

Dezvoltarea durabila reprezinta dezvoltarea care corespunde necesitatilor prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a-si satisface propriile necesitati.

Durabilitatea pleaca de la ideea ca activitatile umane sunt dependente de mediul inconjurator si de resurse.

In etapa de verificare a eligibilitatii se va verifica respectarea de catre proiect a prevederilor legislatiei privind protectia mediului. Protectia mediului reprezinta o obligatie a tuturor persoanelor juridice, principalele actiuni care trebuie intreprinse fiind enumerate la Art. 94 si Art. 96 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu completarile si modificarile ulterioare.

Pe langa informatiile incluse la punctul 3.2 „Dezvoltarea durabila si eficienta energetica” din Formularul cererii de finantare, solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare fisa tehnica de mediu – daca aceasta a fost solicitata prin certificatul de urbanism, pe care s-a aplicat stampila de tip A sau B si studiul de impact asupra mediului, daca proiectul trebuie sa urmeze procedura corespunzatoare pentru obtinerea acordului de mediu. (vezi Anexa 12 „Aspecte privind procedura de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu"  pentru detalii).

Cresterea eficientei energetice reprezinta imbunatatirea eficientei utilizarii energiei datorita schimbarilor tehnologice, de comportament si/sau economice. Masurile de crestere a eficientei sunt toate acele actiuni care, in mod normal, conduc la o crestere a eficientei energetice ce poate fi verificata, masurata sau estimata. La elaborarea documentatiei tehnico-economice si in implementarea proiectelor se vor avea in vedere cerintele minime de performanta energetica a cladirilor. Acestea sunt prevazute de Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea reglementarii tehnice „Metodologie de calcul a performantei energetice a cladirilor” si se aplica pentru cladirile de invatamant, diferentiat atat pentru cladiri noi cat si pentru cladiri existente.

In ceea ce priveste achizitia de bunuri/servicii/lucrari in vederea implementarii proiectului, este obligatorie respectarea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice (OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare).

Cheltuielile in legatura cu contracte de furnizare/servicii/lucrari, derulate in vederea implementarii proiectului, nu pot fi recunoscute ca eligibile si nu pot fi, in consecinta, cofinantate, daca procedura de atribuire a acestor contracte nu a respectat legislatia in domeniul achizitiilor publice.

Atentie! Sectiunea 3 „Concordanta cu politicile UE si legislatia nationala” din Formularul Cererii de finantare contine recomandari privind modul in care solicitantii pot sa faca dovada respectarii aspectelor de mai sus.

Atentie! Modul in care vor fi respectate principiile si legislatia in domeniul temelor orizontale, va fi monitorizat atat pe durata de implementare a proiectului cat si dupa finalizarea acestuia.

ATENTIE: Proiectele care prevad numai activitati de dotare a Campusurilor pentru Invatamantul Profesional si Tehnic, vor respecta cerintele minime privind temele orizontale, in mod corespunzator specificului acestor proiecte.

4. Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu  beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare

Pentru a fi considerate eligibile pentru finantare din fonduri nerambursabile, activitatile propuse prin proiect vizand interventii asupra aceluiasi imobil / aceluiasi segment de imobil/ infrastructura nu trebuie sa mai fi beneficiat de finantare publica in ultimii 5 ani inainte de data depunerii Cererii de finantare si nu beneficiaza de fonduri publice la data depunerii Cererii de finantare. Activitatile propuse prin proiect nu beneficiaza de fonduri publice pentru acelasi tip de lucrari. 

In caz contrar ele vor fi considerate neeligibile si cheltuielile aferente trebuie suportate de catre beneficiar.

5. Durata de implementare a proiectului

Durata de implementare a activitatilor proiectului (perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului) nu depaseste data de 31.07.2015.

Criterii specifice de eligibilitate

- Proiectele pentru unitatile scolare (invatamantul obligatoriu) si Campusuri pentru Invatamantul Profesional si Tehnic (CIPT) au avizul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii.

- Solicitantul de finantare, institutie publica furnizor de formare profesionala continua/ centru de formare profesionala continua este autorizat, pentru toate programele de formare profesionala furnizate, in conditiile legii

- Solicitantul nu desfasoara  activitati economice in scopul obtinerii de venituri din echipamentele achizitionate prin proiect sau din utilizarea imobilului – construit/modernizat/ dezvoltat/ extins/ consolidat, dupa caz, in afara activitatilor pentru care a fost finantat proiectul, prin acordarea dreptului de utilizare a acestora catre terte parti.  

Infrastructura/ imobilul si echipamentele care fac obiectul proiectului finantat prin fonduri publice in cadrul POR 2007-2013 nu pot fi utilizate in alt scop/ cu alta destinatie decat cea principala, de exemplu, nu pot fi inchiriate unor terti spatii in cadrul imobilului modernizat, o durata de cinci ani de la finalizarea implementarii proiectului.

Orice incalcare a acestui criteriu implica incalcarea prevederilor in domeniul ajutorului de stat, finantarea acordata respectivului proiect urmand sa fie recuperata.

Criterii de selectie

Criteriile de selectie vizeaza urmatoarele aspecte:

1) Contributia proiectului la realizarea obiectivelor POR 

Proiectul va fi evaluat avand in vedere urmatoarele aspecte (subcriterii):

- Relevanta proiectului pentru obiectivele axei prioritare si ale domeniului major de interventie

- Masura in care exista o nevoie reala pentru infrastructura de educatie / formare profesionala continua sau o problema in domeniu, in regiunea de dezvoltare /judetul/localitatea in care se implementeaza proiectul

- Importanta proiectului pentru oras/ judet/regiune (raportul beneficii – costuri)

2)    Calitatea, maturitatea si sustenabilitatea proiectului 

- Gradul de pregatire / maturitate a proiectului (a diferitelor faze ale proiectului)

- Calitatea metodologiei de implementare a proiectului

- Coerenta documentatiei (Studiul de fezabilitate/ documentatia de avizare a lucrarilor de interventii)

- Relevanta solutiei tehnice pentru proiect

- Necesitatea cofinantarii din fonduri nerambursabile

- Continutul bugetului proiectului

- Implementarea masurilor de promovare a egalitatii de sanse si a dezvoltarii durabile (protectia mediului si eficienta energetica)

- Capacitatea de a monitoriza implementarea proiectului

Sustenabilitatea proiectului dupa incetarea finantarii nerambursabile.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora