POR Axa 1 Poli de dezvoltare urbana Eligibilitatea solicitantului

Data: 13 decembrie 2010   Ora: 18:59

Solicitantul eligibil, reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.

1) Forma de constituire a solicitantului

a. Unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale, APL), din mediul urban, definita conform Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 republicata, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Consiliile locale, orasenesti si municipale sunt autoritati deliberative, iar primarii autoritati executive, in timp ce consiliile judetene sunt autoritati ale administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.

Pentru Axa prioritara 1 „Sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor - poli urbani de crestere”, vor fi considerati solicitanti eligibili orasele/municipiile desemnate prin HG nr.998/2008 ca poli de dezvoltare urbana, reprezentate de autoritatile administratiei publice locale corespunzatoare.

 

b. Parteneriat intre unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale, APL), definite conform Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Unitatile administrativ-teritoriale (APL), din mediul urban (respectiv cele 13 orase/municipii desemnate ca poli de dezvoltare urbana), pot depune cereri de finantare pentru un proiect din cadrul Planului integrat, individual (vezi lit.a. de mai sus) sau in parteneriat cu judetul pe teritoriul administrativ al caruia este localizat orasul/municipiul respectiv.

Acordul de parteneriat, intocmit conform modelului prezentat in Modelul B „Acord de parteneriat”, va fi anexat, in original, la Formularul cererii de finantare.

ATENTIE! Orasul/municipiul – pol de dezvoltare urbana va indeplini in mod obligatoriu rolul de lider si reprezentant al parteneriatului.

Criteriile de eligibilitate se aplica tuturor partenerilor, dupa cum este indicat in cadrul acestei sectiuni.

Avand in vedere prevederile Regulamentului (CE) 1083/2006 ce contine prevederi generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European  si Fondul de Coeziune si de abrogare a Regulamentului Consiliului (EC) nr.1260/1999 privind prevederile generale ale Fondurilor Structurale, referitoare la perioada de pastrare a documentatiei legate de un proiect finantat din instrumente structurale si a perioadei de pastrare a obiectivelor unei operatiuni finantate din instrumente structurale, durata de functionare a parteneriatului, prevazuta in Acord, trebuie sa fie cel putin pana la 31 decembrie 2020.

ATENTIE! Pentru acele cereri de finantare care privesc proiecte care cad sub incidenta schemei de autor de stat aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr.287/2008 (respectiv un proiect care se incadreaza in categoria de operatiuni privind „Dezvoltarea durabila a mediului de afaceri”), in scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional, UAT/APL, precum si parteneriatele intre UAT/APL vor fi incadrate in categoria intreprinderilor mari (vezi sectiunea I.5 „Ajutor de stat (regional)” si sectiunea II.1.4.B „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”).

 

c. Asociatie de dezvoltare intercomunitara (ADI) (vezi definitia in Anexa 3 „Glosar de termeni” ).

Atentie! Pentru a fi considerata eligibila, ADI trebuie sa aiba obligatoriu in componenta unitatea administrativ-teritoriala din mediul urban desemnata ca pol de dezvoltare urbana prin HG nr.998/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.

Atentie! Avand in vedere prevederile Regulamentului (CE) 1083/2006 ce contine prevederi generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European  si Fondul de Coeziune si de abrogare a Regulamentului Consiliului (EC) nr.1260/1999 privind prevederile generale ale Fondurilor Structurale, referitoare la perioada de pastrare a documentatiei legate de un proiect finantat din instrumente structurale si a perioadei de pastrare a obiectivelor unei operatiuni finantate din instrumente structurale, durata de functionare a asociatiei, prevazuta in actul constitutiv, trebuie sa fie cel putin pana la 31 decembrie 2020.

Documentele constitutive ale Asociatiei vor fi anexate, in copie, la Formularul cererii de finantare.

Atentie! In cazul in care Cererea de finantare se refera la un proiect individual care cade sub incidenta schemei de ajutor de stat aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr.287/2008 (respectiv un proiect care se incadreaza in categoria de operatiuni privind „Dezvoltarea durabila a mediului de afaceri”), Asociatia de dezvoltare intercomunitara nu este solicitant eligibil pentru aceste tipuri de proiecte, conform prevederilor Ordinului mentionat!

 

2) Solicitantul indeplineste conditiile de eligibilitate stabilite prin art. 93 si 94 din Regulamentul Consiliului (CE) nr.1605/2002, respectiv NU se incadreaza in nici una dintre situatiile de mai jos:

UAT/APL, ca solicitant individual sau ca membru al parteneriatului

a)    este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare

b)    face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una din situatiile prevazute la lit. a)

c)     nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la bugetul asigurarilor sociale sau la plata taxelor in conformitate cu prevederile legislatiei romanesti si comunitare aplicabile;

d)    in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, i-au fost aplicate, de catre o autoritate contractanta, penalitati administrative constand in excluderea sa din procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice sau de acordare de finantare nerambursabila, pentru o perioada de maxim 10 ani, perioada care nu a expirat la data depunerii cererii de finantare

e)    a suferit condamnari definitive, printr-o hotarare cu putere de  res judicata (i.e. impotriva careia nu se poate face recurs) a unei instante judecatoresti, pentru orice acte sau fapte care au adus atingere eticii profesionale

f)     a fost condamnat, printr-o hotarare cu putere de res judicata a unei instante judecatoresti, pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau pentru orice alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene

g)    s-a facut vinovat de abateri profesionale grave, abateri constatate de autoritatile competente in conformitate cu prevederile legale in vigoare la nivel national si/sau comunitar

Pentru solicitantii care depun cereri de finantare pentru proiecte din categoria b) de operatiuni eligibile, respectiv proiecte privind dezvoltarea durabila a mediului de afaceri:

h)    a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat *)

i)      este in dificultate, in conformitate cu Liniile Directoare Comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. C 244/01.10.2004**)


ADI

a)    este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare

b)    face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una din situatiile prevazute la lit. a)

c)     nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la bugetul asigurarilor sociale sau la plata taxelor in conformitate cu prevederile legislatiei romanesti si comunitare aplicabile;

d)    in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, i-au fost aplicate, de catre o autoritate contractanta, penalitati administrative constand in excluderea sa din procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice sau de acordare de finantare nerambursabila, pentru o perioada de maxim 10 ani, perioada care nu a expirat la data depunerii cererii de finantare

e)    a suferit condamnari definitive, printr-o hotarare cu putere de  res judicata (i.e. impotriva careia nu se poate face recurs) a unei instante judecatoresti, pentru orice acte sau fapte care au adus atingere eticii profesionale

f)     a fost condamnat, printr-o hotarare cu putere de res judicata a unei instante judecatoresti, pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau pentru orice alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene

g)    s-a facut vinovat de abateri profesionale grave, abateri constatate de autoritatile competente in conformitate cu prevederile legale in vigoare la nivel national si/sau comunitar

Pentru solicitantii care depun cereri de finantare pentru proiecte din categoria b) de operatiuni eligibile, respectiv proiecte privind dezvoltarea durabila a mediului de afaceri:

h)    a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat*)

i)      este in dificultate, in conformitate cu Liniile Directoare Comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. C 244/01.10.2004**)


Atentie! Cerintele de mai sus vor face obiectul Declaratiei de eligibilitate (vezi Formular C „Declaratie de eligibilitate”) care se va anexa la Cererea de finantare (a se vedea si Sectiunea II.1.2 „Completarea cererii de finantare pentru proiectele individuale” din prezentul Ghid).

 

3) Solicitantul este/include unul dintre cele 13 orase/municipii desemnate ca poli de dezvoltare urbana desemnate ca atare prin HG. nr.998/2008 cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv Arad, Baia Mare, Bacau, Braila, Galati, Deva, Oradea, Pitesti, Ramnicu Valcea, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Targu Mures.

 

4) Solicitantul are calitatea de proprietar / administrator  al infrastructurii (teren / cladiri / structuri etc.) care face obiectul investitiei

Solicitantul (UAT/APL, ADI sau oricare dintre membrii parteneriatului, dupa caz) detine titlul de proprietate sau dreptul de administrare asupra imobilului (teren, cladire, structura etc), titlu care ii confera dreptul de executie a lucrarilor de constructii. Aceasta conditie priveste fiecare proiect individual inclus in Planul integrat, cu exceptia celor care au ca obiect simpla achizitie de echipamente (pentru lista activitatilor eligibile, va rugam consultati sectiunea II.2.2.A.2 „Eligibilitatea proiectului”, pct.2) din prezentul Ghid).

In cazul cererilor de finantare aferente proiectelor care au ca obiectiv exclusiv achizitia de echipamente (respectiv proiecte care vizeaza achizitionarea si instalarea de echipamente de informare si comunicare pentru accesul larg al  cetatenilor la informatii de interes public si/sau achizitionarea si instalarea de echipamente necesare pentru cresterea sigurantei si prevenirea criminalitatii (sisteme de supraveghere etc.), solicitantul va face dovada ca detine titlul de proprietate sau dreptul de administrare asupra imobilului (teren, cladire, structura etc) unde se vor instala echipamentele respective.

Atentie! In cazul in care solicitantul este Asociatie de Dezvoltare Intercomunitara, calitatea de proprietar/administrator al imobilului se poate face de catre unul sau mai multi membri ai Asociatiei.

Dreptul de executie a lucrarilor de constructii confera titularului dreptul de a obtine, potrivit legii , din partea autoritatii competente, autorizatia de construire.

Dovada dreptului de executie a lucrarilor de constructii asupra imobilului se face prin:

- actul prin care se atesta dreptul de proprietate (precum: Hotararea Guvernului, a Consiliului Judetean, a Consiliului general al Municipiului Bucuresti sau a Consiliului Local publicata in Monitorul Oficial, privind proprietatea publica asupra imobilului, contractul de vanzare-cumparare, de schimb, de donatie, certificatul de mostenitor, actul administrativ de restituire, hotarare judecatoreasca etc.) sau

- actul prin care se atesta darea in administrare a bunurilor

Dreptul de administrare trebuie sa acopere o perioada de minim 5 ani de la data estimata a finalizarii perioadei de implementare a proiectului.

Exemplu: in cazul unui proiect cu o durata de implementare de 1 an, pentru care se depune o cerere de finantare in anul 2009, dreptul de administrare trebuie sa fie valabil pana cel putin in anul 2015 inclusiv (2009+1+5).

In cazul in care proprietatea sau dreptul de administrare asupra infrastructurii si/sau terenului fac obiectul unei Legi/Hotarari a Guvernului, referinta la aceasta se va face in Declaratia de eligibilitate (vezi Formular C „Declaratie de eligibilitate” ).

 

5) Infrastructura (cladire, teren, structura etc) ce face obiectul fiecarui proiect individual inclus in Planul integrat de dezvoltare urbana indeplineste cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii cererii de finantare:

a. Este libera de orice sarcini

b. Nu face obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica

c.  Nu face obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun

Solicitantul va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform modelului indicat in Formular C „Declaratie de eligibilitate”, si o va atasa la Formularul cererii de finantare.

 

6) Solicitantul - membrii parteneriatului, in cazul in care cererea de finantare este depusa in parteneriat - are capacitatea de a implementa proiectul

Capacitate operationala, administrativa, dovedita prin capacitatea de a asigura resurse umane suficiente (vezi pct. 2.4 Managementul proiectului din formularul cererii de finantare) cat si resurse materiale necesare implementarii proiectului (vezi pct. 2.3.7 Resursele materiale implicate in realizarea proiectului, din formularul cererii de finantare).

Atentie! In cazul Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara si al parteneriatului: unul sau mai multi membri/ parteneri fac dovada gestionarii a cel putin unui proiect similar finantat din fonduri publice, indiferent de sursa acestora.

In cazul in care echipa de proiect a fost stabilita, solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si fisa de post aferenta fiecarui membru.

In cazul in care echipa de proiect nu a fost stabilita pana la data depunerii cererii de finantare, informatiile privind posturile aferente echipei de proiect vor fi oferite numai de fisele de post, care vor fi anexate la cererea de finantare.

Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (HG nr. 1021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae, MO nr. 633/13.07.2004) – Modelul F „Curriculum vitae” la formularul  Cererii de finantare.

 

In situatia in care solicitantul va contracta servicii de management al proiectului, acesta va prezenta la pct. 2.4 din formularul Cererii de finantare:

-  cerintele minime (experienta similara, expertiza etc) pe care solicitantul le va include in caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management al proiectului,

-  activitatile de management al proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management al proiectului,

-  modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management al proiectului (CV, fisele de post corespunzatoare, rol in organizatie, atributii etc).

 

- Capacitate financiara de a asigura resursele necesare acoperirii contributiei proprii la valoarea cheltuielilor eligibile, a cheltuielilor neeligibile ale proiectului, unde este cazul (inclusiv a cheltuielilor suplimentare ale proiectului ) si resursele financiare necesare implementarii optime a proiectului in conditiile rambursarii ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale

Vezi Sectiunea „Intocmirea bugetului”, pentru conditiile de eligibilitate a cheltuielilor si determinarea contributiei proprii, precum si Sectiunea „Ajutor de stat (regional)”.

Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: Declaratia de angajament (conform Formularului D „Declaratie de angajament” atasat la prezentul Ghid) si Hotararea  de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect .

Atentie! In cazul in care solicitantul este Asociatie de Dezvoltare Intercomunitara/ parteneriat dupa cum este prevazut la punctul 1, literele b) si c) de mai sus, dovada capacitatii de cofinantare se poate face de unul sau mai multi membrii asociati/ parteneri. In cazul parteneriatelor, prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte cu care va participa fiecare partener la asigurarea contributiei proprii a solicitantului. Se va anexa hotararea fiecarui partener de a participa la asigurarea finantarii proiectului, cu indicarea sumelor cu care participa la acoperirea fiecarei categorii de cheltuieli.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora