Ajutorul de stat

Data: 6 decembrie 2010   Ora: 18:54

Reglementarile privind ajutoarele de stat se aplica doar masurilor care indeplinesc toate criteriile enumerate la articolul 87 alineatul (1) din Tratatul CE, respectiv:

(a) Transfer de resurse de stat

Normele privind ajutorul de stat cuprind exclusiv masuri care implica transferul de resurse de stat (inclusiv de la autoritati nationale, regionale si locale, banci si fundatii publice etc.). Mai mult, nu este necesar ca ajutorul sa fie acordat de stat ca atare. Ajutorul poate fi acordat de un organism intermediar public sau privat desemnat de catre stat. Acest aspect priveste, de exemplu, cazurile in care o banca privata are responsabilitatea de a gestiona o schema de ajutor pentru IMM-uri, finantata de stat.

Transferurile financiare care constituie ajutor pot lua mai multe forme: subventii sau reducerea dobanzii, garantii pentru imprumuturi, provizioane aferente metodei de amortizare accelerata, injectii de capital, scutiri fiscale etc.

 

(b) Avantaj economic

Ajutorul trebuie sa se materializeze intr-un avantaj economic de care intreprinderea nu ar fi beneficiat in mod normal. Exemple mai putin evidente de tranzactii care indeplinesc aceasta conditie sunt date mai jos:

- O firma achizitioneaza/inchiriaza teren aflat in proprietate publica, la un pret mai mic decat nivelul pietei;

- O societate comerciala vinde statului un teren la un pret mai mare decat nivelul pietei;

- O societate comerciala se bucura de acces privilegiat la infrastructura fara a plati vreo taxa;

- O intreprindere obtine capital de risc de la stat in conditii care sunt mai avantajoase decat cele pe care le-ar obtine de la un investitor privat.

 

(c) Selectivitate

Ajutorul de stat trebuie sa fie selectiv, afectand astfel echilibrul intre anumite firme si competitorii acestora. 'Selectivitatea' este ceea ce diferentiaza ajutorul de stat de asa-numitele 'masuri generale', respectiv masurile care se aplica tuturor firmelor din toate sectoarele economice dintr-un Stat Membru (de exemplu, majoritatea masurilor fiscale nationale).

O schema este considerata 'selectiva' daca autoritatile care o gestioneaza se bucura de o anumita putere discretionara. Criteriul selectivitatii este de asemenea indeplinit daca schema se aplica doar unei portiuni din teritoriul unui Stat Membru.

 

(d) Efectul asupra concurentei si al comertului

Ajutorul trebuie sa aiba un efect potential asupra concurentei si comertului intre Statele Membre. Este suficient daca se poate arata ca beneficiarul este implicat intr-o activitate economica si ca activeaza pe o piata in care exista activitati de comert intre State Membre.

Natura beneficiarului nu este relevanta in acest context (chiar si o organizatie non-profit se poate angaja in activitati economice).

Comisia este de parere ca ajutorul constituit din sume mici (ajutor de minimis) nu are un efect potential asupra concurentei si comertului intre Statele Membre. Comisia considera asadar ca un asemenea ajutor nu intra sub incidenta articolului 87 alineatul (1) din Tratat.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora