Norme metodologice Cap13 Obligatii

Data: 23 noiembrie 2010   Ora: 14:07

Normele metodologice aferente Capitolului al XIII lea - Obligatii - din cadrul Titlului al VI lea - Taxa pe valoarea adaugata, al Codului Fiscal.

ART. 153

66. (1) In cazul in care o persoana este obligata sa solicite inregistrarea in conditiile art. 153 alin. (1), (2), (4) sau (5) din Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane se va considera valabila incepand cu:

a) data comunicarii certificatului de inregistrare, in cazurile prevazute la art. 153  alin. (1) lit. a), alin. (2), (4) si (5) din Codul fiscal;

b) prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa in cazurile prevazute la art. 153 alin. (1) lit. c) si d) din Codul fiscal;

c) prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea in cazurile prevazute la art. 153  alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;

d) prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a comunicat persoanei impozabile actul administrativ de inregistrare, in cazul prevazut la art. 153  alin. (8) din Codul fiscal.

(2) In aplicarea art. 153 alin. (1) din Codul fiscal, activitatea economica se considera ca fiind inceputa din momentul in care o persoana intentioneaza sa efectueze o astfel de activitate. Intentia persoanei trebuie apreciata in baza elementelor obiective, de exemplu, faptul ca aceasta incepe sa angajeze costuri si/sau sa faca investitii pregatitoare necesare initierii unei activitati economice.

(3) Institutiilor publice care solicita inregistrarea in scopuri de TVA sau sunt inregistrate din oficiu, conform art. 153 alin. (8) din Codul fiscal, li se va atribui un cod de inregistrare in scopuri de TVA numai pentru partea din structura/activitatea pentru care au calitatea de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 127 din Codul fiscal, in timp ce pentru activitatile pentru care nu au calitatea de persoana impozabila, respectiv pentru partea din structura prin care desfasoara numai activitati in calitate de autoritate publica, li se va atribui un cod de inregistrare fiscala distinct. Institutiilor publice care desfasoara numai activitati pentru care au calitatea de persoana impozabila, respectiv operatiuni taxabile, scutite fara drept de deducere conform art. 141 din Codul fiscal sau scutite cu drept de deducere conform art. 143, 144, 1441 din Codul fiscal, si solicita inregistrarea in scopuri de TVA, sau sunt inregistrate din oficiu, conform art. 153 alin. (8) din Codul fiscal, li se va atribui un singur cod de inregistrare in scopuri de TVA. Dupa atribuirea codului de inregistrare in scopuri de TVA, acesta va fi valabil pentru orice alte operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, pe care le va realiza ulterior. Orice institutie publica careia i s-a atribuit un cod de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153  din Codul fiscal, va fi considerata persoana impozabila conform art. 133 alin. (1) din Codul fiscal, dar numai in ceea ce priveste stabilirea locului prestarii serviciilor conform art. 133 din Codul fiscal.

(4) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si care are pe teritoriul Romaniei sucursale si alte sedii secundare, fara personalitate juridica, va fi identificata printr-un singur cod de inregistrare in scopuri de taxa conform art. 153  din Codul fiscal.

(5) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si este stabilita in Romania printr-unul sau mai multe sedii fixe fara personalitate juridica, conform art. 125.1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, va fi identificata printr-un singur cod de inregistrare in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal. In acest scop persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei va desemna unul din sediile fixe aflate pe teritoriul Romaniei care sa depuna decontul de taxa si sa fie responsabil pentru toate obligatiile in scopuri de TVA, conform acestui titlu, ale tuturor sediilor fixe stabilite in Romania ale persoanei impozabile. Sediul fix este intotdeauna o structura fara personalitate juridica si poate fi, de exemplu, o sucursala, un birou de vanzari, un depozit, care trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 125.1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

(6) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si nu este stabilita prin sediul/sedii fixe in Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania pentru operatiunile prevazute la art. 153 alin. (4) si (5) din Codul fiscal. In cazul operatiunilor prevazute la art. 153 alin. (4) din Codul fiscal, organul fiscal competent nu va inregistra in scopuri de TVA persoana impozabila nestabilita in Romania daca urmeaza sa realizeze in Romania numai operatiuni pentru care potrivit prevederilor art. 150 alin. (2) - (6) din Codul fiscal beneficiarul este persoana obligata la plata TVA. In scopul inregistrarii persoana impozabila nestabilita in Romania trebuie sa furnizeze o declaratie pe propria raspundere organului fiscal competent in care sa mentioneze ca va realiza in Romania operatiuni taxabile pentru care este persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal si/sau ca urmeaza sa desfasoare operatiuni scutite cu drept de deducere, cu exceptia serviciilor de transport si a serviciilor auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 143 alin. (1) lit. c) - f), h) - m), art. 144 alin. (1) lit. c) si art. 144.1 din Codul fiscal pentru care inregistrarea este optionala. Pe langa declaratia pe propria raspundere vor fi prezentate contractele sau comenzile din care rezulta aceste informatii. In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania solicita inregistrarea conform art. 153 alin. (5) din Codul fiscal, va trebui sa prezinte contractele/comenzile in baza carora urmeaza sa efectueze livrari si/sau achizitii intracomunitare care au locul in Romania.

(7) Persoana impozabila nestabilita in Romania se va inregistra la autoritatea fiscala competenta, dupa cum urmeaza:

a) fie direct, fie prin desemnarea unui reprezentant fiscal, daca persoana este stabilita in spatiul comunitar. In cazul inregistrarii directe, aceasta persoana va declara adresa din Romania la care pot fi examinate toate evidentele si documentele ce trebuie pastrate in conformitate cu prevederile acestui titlu;

b) prin desemnarea unui reprezentant fiscal, daca persoana nu este stabilita in spatiul comunitar.

(8) Daca ulterior inregistrarii directe in scopuri de taxa conform alin. (7) lit. a), persoana impozabila nestabilita in Romania va fi stabilita in Romania printr-un sediu fix, inclusiv o sucursala, organele fiscale competente nu vor atribui un alt cod de inregistrare in scopuri de taxa, fiind pastrat codul de inregistrare in scopuri de taxa acordat initial.

(9) In cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in afara Romaniei si care se inregistreaza in scopuri de taxa conform art. 153  alin. (2) prin sedii fixe, altele decat sucursalele, si ulterior vor infiinta sucursale in Romania, organele fiscale competente nu vor atribui un alt cod de inregistrare in scopuri de taxa, fiind pastrat codul de inregistrare in scopuri de taxa acordat initial.

(10) Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si care ulterior inregistrarii respective desfasoara exclusiv operatiuni ce nu dau dreptul la deducere va solicita anularea inregistrarii in termen de 15 zile de la incheierea lunii in care se desfasoara exclusiv operatiuni fara drept de deducere. Dovada faptului ca persoana nu mai realizeaza operatiuni cu drept de deducere trebuie sa rezulte din obiectul de activitate si, dupa caz, din declaratia pe propria raspundere data de imputernicitul legal al persoanei impozabile in cazul operatiunilor scutite pentru care persoana impozabila poate opta pentru taxare conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.

(11) Anularea inregistrarii in scopuri de TVA se va efectua in prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila a solicitat anularea inregistrarii conform art. 153 alin. (11) din Codul fiscal sau inregistrarea este anulata in conditiile art. 153 alin. (9) din Codul fiscal.

(12) Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si care isi inceteaza activitatea economica va solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA in termen de 15 zile de la data documentelor ce evidentiaza acest fapt. Persoanele impozabile care s-au inregistrat in Romania conform art. 153 alin. (5) din Codul fiscal pot solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul in care nu mai realizeaza achizitii sau livrari intracomunitare in Romania pentru care sunt obligate la plata taxei in Romania conform art. 151 din Codul fiscal. Persoanele impozabile care s-au inregistrat in Romania conform art. 153 alin. (4) din Codul fiscal pot solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul in care nu mai realizeaza livrari de bunuri/prestari de servicii in Romania pentru care sunt obligate la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA va fi valabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a depus declaratia de incetare a activitatii.

(13) In situatia in care art. 153  prevede ca persoana impozabila trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA anticipat, respectiv inainte de realizarea unei operatiuni, dar aceasta obligatie este indeplinita ulterior, organele fiscale vor inregistra persoana respectiva atunci cand aceasta solicita inregistrarea, daca intre timp nu a fost inregistrata din oficiu. Pentru neinregistrarea anticipata prevazuta de lege, organele fiscale vor stabili consecintele acesteia in conformitate cu prevederile prezentului titlu, precum si ale Codului de procedura fiscala.

(14) Organele fiscale competente vor inregistra din oficiu persoanele impozabile obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA, in conformitate cu prevederile art. 153  alin. (1), (2), (4) sau (5), si care nu solicita inregistrarea, indiferent daca sunt persoane care au sediul activitatii economice in Romania, un sediu fix in Romania sau sunt nestabilite in Romania.

66.1. (1) Desemnarea reprezentantului fiscal se face pe baza de cerere depusa de persoana impozabila nestabilita in Romania la organul fiscal competent la care reprezentantul propus este inregistrat in scopuri de TVA. Cererea trebuie insotita de:

a) declaratia de incepere a activitatii, care va cuprinde: data, volumul si natura activitatii pe care o va desfasura in Romania. Ulterior inceperii activitatii, volumul si natura activitatii pot fi modificate potrivit prevederilor contractuale, aceste modificari urmand a fi comunicate si organului fiscal competent la care reprezentantul fiscal este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, conform art. 153  din Codul fiscal;

b) copie de pe actul de constituire in strainatate al persoanei impozabile nestabilite in Romania;

c) acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant fiscal, prin care aceasta se angajeaza sa indeplineasca obligatiile ce ii revin conform legii si in care aceasta trebuie sa precizeze natura operatiunilor si valoarea estimata a acestora.

(2) Nu se admite decat un singur reprezentant fiscal pentru ansamblul operatiunilor desfasurate in Romania de persoana impozabila nestabilita in Romania. Nu se admite coexistenta mai multor reprezentanti fiscali cu angajamente limitate. Pot fi desemnate ca reprezentanti fiscali orice persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 1251 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153  din Codul fiscal.

(3) Organul fiscal competent verifica indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) si (2) si, in termen de cel mult 30 de zile de la data primirii cererii, comunica decizia luata atat persoanei impozabile nestabilite in Romania, cat si persoanei propuse ca reprezentant fiscal de aceasta. In cazul acceptarii cererii, concomitent cu transmiterea deciziei de aprobare se indica si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile, care trebuie sa fie diferit de codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a acestuia. In cazul respingerii cererii, decizia se comunica ambelor parti, cu motivarea refuzului.

(4) Reprezentantul fiscal, dupa ce a fost acceptat de organul fiscal competent, este angajat, din punctul de vedere al drepturilor si obligatiilor privind taxa pe valoarea adaugata, pentru toate operatiunile efectuate in Romania de persoana impozabila nestabilita in Romania atat timp cat dureaza mandatul sau. In situatia in care mandatul reprezentantului fiscal inceteaza inainte de sfarsitul perioadei in care, potrivit legii, persoana impozabila nestabilita in Romania ar avea obligatia platii taxei pe valoarea adaugata in Romania, aceasta este obligata fie sa prelungeasca mandatul reprezentantului fiscal, fie sa mandateze alt reprezentant fiscal pe perioada ramasa sau sa se inregistreze conform art. 153  alin. (4) sau art. 153 alin. (5) din Codul fiscal, daca este o persoana impozabila stabilita in Comunitate. Operatiunile efectuate de reprezentantul fiscal in numele persoanei impozabile nestabilite in Romania nu se evidentiaza in contabilitatea proprie a persoanei desemnate ca reprezentant fiscal. Prevederile art. 152 din Codul fiscal, cu privire la intreprinderile mici, nu sunt aplicabile persoanelor impozabile nestabilite in Romania.

(5) Reprezentantul fiscal poate sa renunte la angajamentul asumat printr-o cerere adresata organului fiscal competent. In cerere trebuie sa precizeze ultimul decont de taxa pe valoarea adaugata pe care il va depune in aceasta calitate si sa propuna o data ulterioara depunerii cererii cand va lua sfarsit mandatul sau. De asemenea, este obligat sa precizeze daca renuntarea la mandat se datoreaza incetarii activitatii in Romania a persoanei impozabile nestabilite in Romania sau se datoreaza inregistrarii directe in Romania, fara reprezentant fiscal, a persoanei impozabile stabilite in Comunitate pe care o reprezinta.

(6) In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania isi continua activitatea economica in Romania, cererea poate fi acceptata numai daca persoana impozabila nestabilita in Romania a intocmit toate formalitatile necesare desemnarii unui alt reprezentant fiscal, iar acest nou reprezentant fiscal a fost acceptat ca atare de catre organul fiscal competent sau, dupa caz, in situatia in care persoana impozabila, daca este stabilita in Comunitate, opteaza sa se inregistreze in Romania fara sa desemneze un reprezentant fiscal.

(7) Persoana impozabila nestabilita in Romania poate mandata reprezentantul fiscal sa emita factura destinata beneficiarului sau. Persoana impozabila nestabilita in Romania sau, dupa caz, reprezentantul fiscal emite factura pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila nestabilita in Romania, aplicand regimul de taxa corespunzator operatiunilor respective, pe care o transmite beneficiarului. Prezentele norme metodologice nu instituie obligatii privind moneda in care se fac decontarile sau privind modalitatea in care se realizeaza decontarile, respectiv prin reprezentantul fiscal sau direct intre persoana impozabila nestabilita in Romania si clientii/furnizorii acesteia.

(8) Factura emisa de persoana impozabila nestabilita in Romania trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, inclusiv denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153  ale reprezentantului fiscal.

(9) Reprezentantul fiscal depune decontul de taxa prevazut la art. 1562 pentru operatiunile desfasurate in Romania de persoana impozabila nestabilita in Romania pe care o reprezinta, in care include si facturile emise de persoana impozabila nestabilita in Romania sub codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal conform art. 153  din Codul fiscal. In situatia in care reprezentantul fiscal este mandatat de mai multe persoane impozabile stabilite in strainatate, trebuie sa depuna cate un decont de taxa pentru fiecare persoana impozabila nestabilita in Romania pe care o reprezinta. Nu este permis reprezentantului fiscal sa evidentieze in decontul de taxa depus pentru activitatea proprie, pentru care este inregistrat in scopuri de TVA, operatiunile desfasurate in numele persoanei impozabile nestabilite in Romania, pentru care depune un decont de taxa separat.

(10) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente achizitiilor efectuate in numele persoanei impozabile nestabilite in Romania, reprezentantul fiscal trebuie sa detina documentele prevazute de lege.

(11) Orice persoana stabilita printr-un sediu fix in Romania, conform prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, nu mai poate sa isi desemneze un reprezentant fiscal in Romania. Aceasta persoana se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153  din Codul fiscal la organul fiscal competent.

(12) Daca ulterior desemnarii unui reprezentant fiscal persoana impozabila nestabilita in Romania va avea unul sau mai multe sedii fixe pe teritoriul Romaniei in conformitate cu prevederile art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal este preluat de persoana impozabila care devine inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, ca persoana stabilita in Romania. Suma negativa de taxa sau taxa de plata din ultimul decont de taxa depus de reprezentantul fiscal este preluata de persoana impozabila care a devenit stabilita in Romania. Din punct de vedere al taxei operatiunile realizate prin reprezentant fiscal sunt operatiuni apartinand persoanei impozabile care initial nu a fost stabilita in Romania, iar ulterior a devenit stabilita in Romania prin sediu fix.

 

ART. 153.1

67. (1) Au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal numai persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania.

(2) Persoanele impozabile prevazute la art. 126 alin. (4) din Codul fiscal sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri conform art. 1531 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca depasesc plafonul pentru achizitii intracomunitare de 10.000 Euro stabilit conform pct. 2 alin. (5) - (7). In cazul in care o persoana este obligata sa solicite inregistrarea in conditiile art. 1531 alin. (1) din Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane conform acestui articol va fi considerata valabila de la data solicitarii inregistrarii.

(3) In situatia in care obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 1531 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal revine unei persoane impozabile care realizeaza achizitii intracomunitare de bunuri care nu sunt impozabile in Romania conform art. 126 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, respectiva persoana poate aplica regulile referitoare la plafonul pentru achizitii intracomunitare si dupa inregistrare, pana la depasirea respectivului plafon. In acest scop nu va comunica codul de inregistrare in scopuri de TVA furnizorilor sai din alte state membre.

(4) Inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153.1  alin. (1) lit. b) si c) din Codul fiscal se solicita numai de persoanele care nu sunt deja inregistrate conform art. 153 din Codul fiscal sau pentru achizitiile intracomunitare de bunuri conform art. 153.1 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si numai in cazul serviciilor intracomunitare pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, sau echivalentul acestui articol din legislatia altui stat membru, altele decat cele scutite de taxa. Inregistrarea respectivei persoane conform acestui articol va fi considerata valabila de la data solicitarii inregistrarii. Nu se va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153.1 din Codul fiscal daca serviciile se incadreaza pe oricare din prevederile art. 133 alin. (3) - (7) din Codul fiscal. De asemenea nu se va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal in cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, dar nu sunt servicii intracomunitare, respectiv sunt prestate de o persoana impozabila din Romania catre o persoana impozabila stabilita in afara Comunitatii, sau sunt prestate de o persoana impozabila stabilita in afara Comunitatii in beneficiul unei persoane impozabile stabilite in Romania.

(5) In cazul in care o persoana solicita inregistrarea in scopuri de TVA in conditiile art. 153.1  alin. (2) din Codul fiscal, respectiv prin optiunea de a aplica regimul general prevazut la art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane conform acestui articol va fi considerata valabila de la data solicitarii inregistrarii.

(6) In cazul in care o persoana solicita anularea inregistrarii in conditiile art. 153.1 alin. (5), (6) sau (8) din Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane se va considera anulata din prima zi a anului calendaristic in care se face cererea de anulare.

(7) Persoanele inregistrate conform art. 153.1 din Codul fiscal nu pot comunica acest cod pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate catre alte persoane, acesta fiind comunicat altor persoane numai pentru achizitii intracomunitare de bunuri, pentru prestari de servicii intracomunitare si pentru achizitii de servicii intracomunitare.

(8) Persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila care nu este inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal, si care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri accizabile, nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 153.1  din Codul fiscal, pentru plata taxei aferente respectivei achizitii intracomunitare.

(9) Orice persoana care efectueaza achizitii intracomunitare de mijloace noi de transport, care nu este inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal, nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 153.1  din Codul fiscal, pentru plata taxei aferente respectivei achizitii intracomunitare.

(10) Prevederile prezentelor norme se completeaza cu prevederile pct. 2.

(11) Institutiile publice care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, pentru intreaga activitate sau numai pentru parte din structura, nu vor solicita inregistrarea conform art. 153.1  din Codul fiscal. Pentru toate achizitiile intracomunitare de bunuri, pentru prestarile de servicii intracomunitare si pentru achizitiile de servicii intracomunitare, vor comunica codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153, indiferent daca achizitiile sunt destinate utilizarii pentru activitatea desfasurata in calitate de autoritate publica, pentru care institutia publica nu are calitatea de persoana impozabila, sau pentru activitati pentru care institutia publica are calitatea de persoana impozabila. Orice institutie publica careia i s-a atribuit un cod de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153.1   din Codul fiscal, va fi considerata persoana impozabila conform art. 133 alin. (1) din Codul fiscal, dar numai in ceea ce priveste stabilirea locului prestarii serviciilor conform art. 133 din Codul fiscal.


ART. 154

68. (1) In sensul art. 154 alin. (4) din Codul fiscal, persoana impozabila nestabilita in Romania care este obligata la plata TVA in Romania conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal poate fi scutita de obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in urmatoarele situatii:

a) cand efectueaza in Romania servicii prestate ocazional, daca aceste operatiuni nu sunt precedate de achizitii intracomunitare de bunuri efectuate in Romania;

b) cand efectueaza in Romania livrari ocazionale de bunuri, cu exceptia:

1. vanzarilor la distanta;

2. livrarilor de bunuri precedate de achizitii intracomunitare de bunuri in Romania;

(2) In sensul alin. (1) lit. a) si b), livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt considerate ocazionale daca sunt realizate o singura data in cursul unui an.

(3) Persoanele nestabilite in Romania sunt obligate sa faca plata taxei datorate in Romania in conditiile prevazute la art. 157 alin. (6) din Codul fiscal.

 

ART. 155 AL.1

69. (1) Prevederile art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, se aplica si pentru situatiile prevazute la art. 132 alin. (3) din Codul fiscal.

(2) Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii scutita fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, nu are obligatia intocmirii unei facturi, dar operatiunile vor fi consemnate in documente potrivit legislatiei contabile. Emiterea facturii nu este interzisa fiind optiunea persoanei impozabile de a factura operatiunile respective. In situatia in care factura este emisa, aceasta trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.

(3) Regularizarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori pentru avansuri, sau in cazul emiterii de facturi partiale pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii, se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii. Stornarea se poate face separat sau pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans sau facturile partiale emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi pentru aceeasi operatiune, in conformitate cu prevederile  art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal. In cazul operatiunilor pentru care baza impozabila este stabilita in valuta, la regularizare se vor avea in vedere prevederile art. 139.1 din Codul fiscal si pct. 22. Nu se impune regularizarea de catre beneficiarul care are obligatia platii taxei, conform art. 150 alin. (2) - (6), art. 151 sau art. 1511 din Codul fiscal, in cazul facturilor de avans sau a facturilor partiale emise de furnizorii de bunuri sau de prestatorii de servicii.

(3.1) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), in cazul schimbarii cotei de TVA, pentru a se aplica cota in vigoare la data faptului generator de taxa potrivit art. 140 alin. (4) din Codul fiscal, se impune efectuarea urmatoarelor regularizari:

a) regularizarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori pentru avansurile partiale sau integrale incasate, precum si a facturilor emise inainte de livrare/prestare pentru contravaloarea partiala sau integrala a bunurilor livrate/serviciilor prestate;

b) regularizarea de catre beneficiarul care are obligatia platii taxei, potrivit art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal, a facturilor de avans partial sau integral ori a facturilor emise de furnizorii de bunuri sau de prestatorii de servicii inainte de livrare/prestare pentru contravaloarea partiala sau integrala a bunurilor livrate/serviciilor prestate.

(4) In cazul reducerilor de pret acordate de producatorii/distribuitorii de bunuri potrivit prevederilor pct. 19 alin. (2), pe baza de cupoane valorice, facturile de reducere se intocmesc direct pe numele comerciantilor care au acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali, chiar daca initial facturile de livrare a bunurilor pentru care se acorda aceste reduceri de pret au fost emise de producatori/distribuitori catre diversi intermediari cumparatori-revanzatori. La rubrica ‘Cumparator’ se inscriu datele de identificare ale cumparatorului care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali.

 

ART. 155 AL.2

70. (1) Autofactura pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii catre sine trebuie emisa numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:

a) numarul facturii, care va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;

b) data emiterii;

c) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile, la rubrica furnizor;

d) pentru situatiile prevazute la art. 128 alin. (4) lit. a), c) si d) din Codul fiscal, si la prima teza a art. 129 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, la rubrica cumparator se inscriu informatiile mentionate la lit. c);

e) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale beneficiarului, la rubrica cumparator, pentru situatiile prevazute la art. 128 alin. (4) lit. b), si a doua teza a art. 129 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal;

f) denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;

g) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;

h) cota de taxa aplicabila;

i) valoarea taxei colectate.

(2) Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, ca taxa colectata.

(3) In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 6 alin. (11) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. f) si art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (1) numai in scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la rubrica ‘Cumparator’ informatiile de la alin. (1) lit. c), iar in cazul bunurilor/serviciilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat.

 

ART. 155 AL.4

    71. (1) Persoana inregistrata sau care ar fi fost obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 din Codul fiscal, este obligata sa emita facturi prin autofacturare, potrivit prevederilor art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, pentru fiecare transfer pe care l-a efectuat in alt stat membru. Factura se emite numai in scopul taxei, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:

a) numarul facturii va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;

b) data emiterii;

c) la rubrica furnizor, numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al persoanei impozabile, iar in cazul persoanei impozabile nestabilite in Romania, care si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania, se va inscrie denumirea/numele persoanei care efectueaza transferul, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, ale reprezentantului fiscal;

d) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat de autoritatile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizeaza transferul, la rubrica cumparator;

e) adresa exacta a locului din care au fost transferate bunurile, precum si adresa exacta a locului in care au fost transferate bunurile;

f) denumirea si cantitatea bunurilor transferate, precum si particularitatile prevazute la art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, in definirea bunurilor in cazul transferului de mijloace de transport noi;

g) data la care au fost transferate bunurile;

h) valoarea bunurilor transferate;

(2) Persoana inregistrata sau care ar fi fost obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153  din Codul fiscal, este obligata sa emita facturi prin autofacturare, potrivit prevederilor art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, pentru fiecare achizitie intracomunitara de bunuri efectuata in Romania in conditiile stabilite la art. 130.1 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, respectiv care urmeaza unui transfer pe care l-a efectuat din alt stat membru. Autofactura nu se va emite in situatia in care a fost emis un document pentru transferul realizat in alt stat membru si care cuprinde cel putin elementele mentionate la alin. (1), pe baza caruia se va inregistra achizitia intracomunitara de bunuri in Romania. Factura se emite numai in scopul taxei, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:

a) numarul facturii va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;

b) data emiterii;

c) la rubrica cumparator, numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al persoanei impozabile, iar in cazul persoanei impozabile nestabilite in Romania, care si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania, se va inscrie denumirea/numele persoanei care efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153  din Codul fiscal, ale reprezentantului fiscal;

d) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat de autoritatile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizeaza transferul, la rubrica furnizor;

e) adresa exacta a locului din care au fost transferate bunurile din alt stat membru, precum si adresa exacta din Romania in care au fost achizitionate bunurile;

f) denumirea si cantitatea bunurilor achizitionate, precum si particularitatile prevazute la art. 125.1 alin. (3) din Codul fiscal, in definirea bunurilor in cazul transferului de mijloace de transport noi;

g) data la care au fost transferate bunurile din alt stat membru;

h) valoarea bunurilor transferate;

(3) Informatiile din facturile emise prin autofacturare conform alin. (1) se inscriu in jurnalele pentru vanzari, iar cele emise conform alin. (2) se inscriu in jurnalul pentru cumparari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 156.2 din Codul fiscal.

 

ART. 155 AL.5

72. (1) Factura prevazuta la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal va fi intocmita in orice limba oficiala a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de inspectie fiscala trebuie asigurata traducerea in limba romana. Baza de impozitare poate fi inscrisa in valuta, dar, daca operatiunea nu este scutita de taxa, suma taxei trebuie inscrisa si in lei. Pentru inregistrarea in jurnalele de vanzari, baza impozabila va fi convertita in lei, utilizand cursul de schimb prevazut la art. 1391 din Codul fiscal.

(2) In situatia in care denumirea bunurilor livrate/serviciilor prestate nu poate fi inscrisa pe o singura pagina, elementele prevazute la art. 155  alin. (5), cu exceptia informatiilor prevazute la art. 155 alin. (5) lit. h) - m) din Codul fiscal, se inscriu numai pe prima pagina a facturii. In aceasta situatie este obligatorie inscrierea pe prima pagina a facturii a numarului de pagini pe care le contine factura si a numarului total de pozitii cuprinse in factura respectiva. Pe facturile emise si achitate prin numerar pe baza de bonuri fiscale emise conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, nu este necesara mentionarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fiind suficienta mentiunea ‘conform bon fiscal nr./data’.

(3) Potrivit prevederilor art. 155  alin. (5) lit. b) si c) din Codul fiscal:

a) daca factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau inainte de data incasarii unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii;

b) in cazul in care factura este emisa in data in care a avut loc livrarea/prestarea sau incasarea unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii, care este aceeasi cu data livrarii/prestarii sau incasarii unui avans;

c) in cazul in care factura este emisa ulterior datei livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans, pe factura se va mentiona atat data emiterii facturii, cat si data livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans;

(4) Prevederile art. 155  alin. (5) lit. f) din Codul fiscal referitoare la adresa furnizorului/prestatorului vor cuprinde cel putin urmatoarele informatii: localitatea, strada si numarul. In cazul furnizorilor/prestatorilor cu sediul activitatii economice in Romania, care au sedii secundare fara personalitate juridica pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise se va inscrie adresa sediului activitatii economice a persoanei juridice si, optional, se poate inscrie si adresa sediului secundar prin care au fost livrate bunurile si/sau au fost prestate serviciile. In cazul furnizorilor/prestatorilor cu sediul activitatii economice in afara Romaniei, care au sedii fixe pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise se va inscrie adresa sediului fix din Romania care a realizat livrarea de bunuri si/sau prestarea de servicii. Persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania si au sedii fixe in alte state de la care livreaza bunuri sau presteaza servicii vor inscrie pe facturi adresa sediului fix prin care au fost realizate aceste operatiuni.

(5) Prevederile art. 155  alin. (5) lit. d) din Codul fiscal referitoare la adresa beneficiarului vor cuprinde cel putin urmatoarele informatii: localitatea, strada si numarul. In cazul beneficiarilor cu sediul activitatii economice in Romania, care au sedii secundare fara personalitate juridica pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise de furnizori/prestatori stabiliti in Romania se va inscrie adresa persoanei juridice si, optional, se poate inscrie si adresa sediului secundar catre care au fost livrate bunurile si/sau au fost prestate serviciile. In cazul beneficiarilor cu sediul activitatii economice in afara Romaniei, care au sedii fixe pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise de furnizori/prestatori stabiliti in Romania se va inscrie adresa sediului fix din Romania catre care au fost livrate bunurile si/sau au fost prestate serviciile. De asemenea, in cazul beneficiarilor cu sediul activitatii economice in afara Romaniei, care au sedii fixe in alt stat decat cel in care isi au stabilit sediul activitatii economice, pe facturile emise de furnizori/prestatori stabiliti in Romania se va inscrie adresa sediului fix din Romania catre care au fost livrate bunurile si/sau au fost prestate serviciile.

(6) Prevederile art. 155  alin. (5) lit. n) din Codul fiscal cu privire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit facturi de avans sau facturi partiale pentru aceeasi operatiune, se aplica atunci cand se efectueaza regularizarile prevazute la pct. 69 alin. (3).

(7) In sensul art. 155  alin. (8) lit. a) din Codul fiscal, factura centralizatoare se poate intocmi daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;

b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.

(8) In sensul art. 155  alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, factura se poate intocmi de catre cumparatorul unui bun sau serviciu in urmatoarele conditii:

a) partile sa incheie un acord prin care sa se prevada aceasta procedura de facturare;

b) sa existe o procedura scrisa de acceptare a facturii;

c) cumparatorul sa fie stabilit in Comunitate si inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal;

d) atat furnizorul/prestatorul, in cazul in care este inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal, cat si cumparatorul sa notifice prin scrisoare recomandata organului fiscal competent aplicarea acestei proceduri de facturare, cu cel putin o luna calendaristica inainte de a o initia, si sa anexeze la notificare acordul si procedura de acceptare prevazute la lit. a) si, respectiv, b);

e) factura sa fie emisa in numele si in contul furnizorului/prestatorului de catre cumparator si trimisa furnizorului/prestatorului;

f) factura sa cuprinda elementele prevazute la art. 155  alin. (5) din Codul fiscal;

g) factura sa fie inregistrata intr-un jurnal special de vanzari de catre furnizor/prestator, daca este inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.

73. (1) In sensul art. 155  alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, se pot transmite facturi prin mijloace electronice in urmatoarele conditii:

a) pentru operatiuni efectuate in Romania, inclusiv pentru livrari intracomunitare:

1. partile sa incheie un acord prin care sa se prevada aceasta procedura de facturare;

2. sa se garanteze autenticitatea sursei si integritatea continutului facturii prin:

(i) semnatura electronica, conform prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica;

(ii) schimbul electronic de date EDI definit la art. 2 din Recomandarile Comisiei 1994/820/EC din 19 octombrie 1994 referitor la aspectele legale ale schimbului electronic de date;

(iii) alte modalitati de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii decat cele prevazute la lit. (i) si (ii), situatie in care persoana care transmite facturi prin mijloace electronice va trebui sa solicite confirmarea Directiei generale a tehnologiei informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ca sunt indeplinite conditiile si modalitatile de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii;

3. sa existe un document centralizator pe suport hartie, cu evidenta tuturor facturilor transmise prin schimbul electronic de date EDI intr-o luna calendaristica de o persoana impozabila inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal sau a tuturor facturilor astfel primite intr-o luna calendaristica de orice persoana obligata la plata taxei, in cazul in care furnizorul/prestatorul nu este inregistrat conform art. 153 din Codul fiscal;

b) pentru achizitiile intracomunitare efectuate in Romania:

1. partile sa incheie un acord prin care sa se prevada aceasta procedura de facturare;

2. sa existe un document pe suport hartie cu evidenta tuturor facturilor primite prin schimbul electronic de date EDI intr-o luna calendaristica de orice persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila inregistrata conform art. 1531 din Codul fiscal;

(2) In sensul alin. (1) lit. b) conditiile pentru facturarea prin mijloace electronice sunt stabilite de tara in care au loc livrarile intracomunitare.

74. (1) In sensul art. 155 alin. (8) lit. d) din Codul fiscal, emiterea facturii poate fi externalizata, respectiv factura se poate intocmi de un tert in urmatoarele conditii:

a) furnizorul/prestatorul sa notifice prin scrisoare recomandata organul fiscal competent ca emiterea de facturi va fi realizata de un tert, cu cel putin o luna calendaristica inainte de a initia aceasta procedura, si sa anexeze la scrisoare numele, adresa si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA al tertului;

b) factura sa fie emisa de catre tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului;

c) factura sa cuprinda toate elementele prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;

d) facturile sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nici o intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru.

75. (1) In sensul art. 155 alin. (8) lit. d) din Codul fiscal, in cazul bunurilor supuse executarii silite care sunt livrate prin organele de executare silita, factura se va intocmi de catre organele de executare silita pe numele si in contul debitorului executat silit. In factura se face o mentiune cu privire la faptul ca facturarea este realizata de organul de executare silita catre care se fac si platile de catre cumparator. Originalul facturii se transmite cumparatorului, respectiv adjudecatarului, iar exemplarul al doilea se transmite debitorului executat silit. Prin organe de executare silita se intelege persoanele abilitate prin lege sa efectueze procedura de executare silita.

(2) Daca organul de executare silita incaseaza contravaloarea bunurilor inclusiv taxa de la cumparator sau de la adjudecatar, are obligatia sa vireze la bugetul de stat taxa incasata de la cumparator sau adjudecatar in termen de 5 zile lucratoare de la data la care adjudecarea a devenit executorie. Pe baza documentului de plata a taxei pe valoarea adaugata transmis de organele de executare silita, debitorul executat silit evidentiaza suma achitata, cu semnul minus, in decontul de taxa pe valoarea adaugata la randul de regularizari taxa colectata din decontul de taxa prevazut la art. 156.2 din Codul fiscal.

(3) Daca, potrivit legii, cumparatorul sau adjudecatarul are obligatia sa plateasca la unitatile Trezoreriei Statului taxa aferenta bunurilor cumparate, organului de executare silita nu-i mai revin obligatii referitoare la plata taxei. Organul de executare silita sau, dupa caz, cumparatorul/adjudecatarul transmite o copie de pe documentul prin care s-a efectuat plata taxei debitorului executat silit. Prevederile acestui alineat nu se aplica pentru situatiile prevazute la art. 160 din Codul fiscal, fiind aplicabile regulile specifice referitoare la taxarea inversa.

(4) Organele de executare silita inregistreaza taxa din facturile pentru operatiuni de executare silita emise in alte conturi contabile decat cele specifice taxei pe valoarea adaugata. Daca organul de executare silita este persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, nu va evidentia in decontul de taxa operatiunile respective.

(5) In situatia in care valorificarea bunurilor supuse executarii silite a fost realizata prin organele de executare silita, debitorul executat silit trebuie sa inregistreze in evidenta proprie operatiunea de livrare de bunuri pe baza facturii de executare silita transmise de organele de executare silita, inclusiv taxa colectata aferenta. Prevederile acestui alineat nu se aplica pentru situatiile prevazute la art. 160 din Codul fiscal, fiind aplicabile regulile specifice referitoare la taxarea inversa.

(6) Factura de executare silita emisa de organul de executare silita va contine, pe langa informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, numele si datele de identificare ale organului de executare silita prin care se realizeaza livrarea bunurilor.

76. In sensul art. 155 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal, facturile emise si primite se pot stoca prin orice metode si in orice loc in urmatoarele conditii:

a) locul de stocare sa se afle pe teritoriul Romaniei, cu exceptia facturilor transmise si primite prin mijloace electronice, care se pot stoca in orice loc daca, pe perioada stocarii:

1. se garanteaza accesul on-line la datele respective;

2. se garanteaza autenticitatea sursei si integritatea continutului facturilor, precum si faptul ca acestea sunt lizibile;

3. datele care garanteaza autenticitatea sursei si integritatea continutului facturilor sunt de asemenea stocate;

b) facturile sau continutul facturilor transmise si primite, in cazul stocarii prin mijloace electronice, sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru.

77. Transmiterea si stocarea prin mijloace electronice a facturilor reprezinta transmiterea sau punerea la dispozitia beneficiarului, precum si stocarea, prin echipamente electronice de procesare si stocarea de date, inclusiv compresia digitala, pe baza de cabluri telegrafice, transmisie radio, tehnologiilor optice sau de alte mijloace electromagnetice.

 

ART. 155 AL.9

78. (1) Nu se pot emite facturi simplificate pentru livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 143 alin. (2) din Codul fiscal.

 (2) In vederea emiterii de facturi simplificate, persoanele impozabile interesate trebuie sa depuna o solicitare la Directia de legislatie in domeniul TVA din cadrul Ministerului Finantelor Publice, care trebuie sa contina modelul facturii simplificate propuse, motivatia solicitarii unui model simplificat de factura si, dupa caz, instructiuni de completare. Din motivatia prezentata trebuie sa rezulte cu certitudine motivele obiective pentru care nu este posibila emiterea facturilor care contin toate elementele prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal. Directia de legislatie in domeniul TVA va analiza daca modelul propus respecta conditiile minimale prevazute lege si daca exista motive obiective pentru care se solicita un model simplificat de factura. Daca nu sunt indeplinite conditiile minimale prevazute de lege si/sau se constata ca nu exista motive obiective pentru solicitare, aceste informatii se comunica solicitantului. Solicitarile avizate favorabil de Directia de legislatie in domeniul TVA se transmit in vederea consultarii Comitetului TVA, conform prevederilor Directivei 112. Facturile simplificate se pot emite numai dupa consultarea Comitetului TVA si dupa transmiterea unui raspuns pozitiv catre solicitanti.

 

ART. 156

79. (1) In sensul art. 156 alin. (4) din Codul fiscal, fiecare persoana impozabila va tine urmatoarele evidente si documente:

a) evidente contabile ale activitatii sale economice;

b) al doilea exemplar al facturilor sau altor documente emise de aceasta si legate de activitatea sa economica, conform prevederilor pct. 76;

c) facturile sau alte documente primite si legate de activitatea sa economica;

d) documentele vamale si, dupa caz, cele privind accizele legate de importul, exportul, livrarea intracomunitara si achizitia intracomunitara de bunuri realizate de respectiva persoana;

e) facturile si alte documente emise sau primite de respectiva persoana pentru majorarea sau reducerea contravalorii livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii, achizitiilor intracomunitare sau importurilor;

f) un registru al nontransferurilor de bunuri transportate de persoana impozabila sau de alta persoana in contul acesteia in afara Romaniei, dar in interiorul Comunitatii pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (12) lit. f) - h) din Codul fiscal, precum si pentru alte situatii in care se aplica masuri de simplificare aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice. Registrul nontransferurilor va cuprinde: denumirea si adresa primitorului, un numar de ordine, data transportului bunurilor, descrierea bunurilor transportate, cantitatea bunurilor transportate, valoarea bunurilor transportate, data transportului bunurilor care se intorc dupa prelucrare sau expertiza, descrierea bunurilor returnate, cantitatea bunurilor returnate, descrierea bunurilor care nu sunt returnate, cantitatea acestora si o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu aceste operatiuni, dupa caz, precum si data emiterii acestor documente. Nu trebuie completat acest registru pentru urmatoarele bunuri:

1. mijloacele de transport inmatriculate in Romania;

2. paleti, containere si alte ambalaje care circula fara facturare;

3. bunurile necesare desfasurarii activitatii de presa, radiodifuziune si televiziune;

4. bunurile necesare exercitarii unei profesii sau meserii daca:

    - pretul sau valoarea normala pe fiecare bun nu depaseste nivelul de 1.250 de euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat ori expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 7 zile in afara Romaniei; sau

    - pretul sau valoarea normala pe fiecare bun nu depaseste nivelul de 250 de euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat ori expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 24 de luni in afara Romaniei;

5. computerele portabile si alt material profesional similar care este transportat in afara Romaniei in cadrul unei deplasari de afaceri de catre personalul unei entitati economice sau de catre o persoana fizica autorizata;

g) un registru pentru bunurile mobile corporale primite care au fost transportate din alt stat membru al Comunitatii in Romania sau care au fost importate in Romania ori achizitionate din Romania de o persoana impozabila nestabilita in Romania si care sunt date unei persoane impozabile in Romania in scopul expertizarii sau pentru lucrari efectuate asupra acestor bunuri in Romania, cu exceptia situatiilor in care prin ordin al ministrului finantelor publice nu se impune o asemenea obligatie. Registrul bunurilor primite nu trebuie tinut in cazul bunurilor care sunt plasate in regimul vamal de perfectionare activa. Acest registru va cuprinde:

1. denumirea si adresa expeditorului;

2. un numar de ordine;

3. data primirii bunurilor;

4. descrierea bunurilor primite;

5. cantitatea bunurilor primite;

6. data transportului bunurilor transmise clientului dupa expertizare sau prelucrare;

7. cantitatea si descrierea bunurilor care sunt returnate clientului dupa expertizare sau prelucrare;

8. cantitatea si descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;

9. o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu serviciile prestate, precum si data emiterii acestor documente.

(2) Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice a fiecarei persoane impozabile se vor intocmi astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:

a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;

3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. prestarile de servicii efectuate conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Comunitate, denumite prestari de servicii intracomunitare, pentru care locul este in afara Romaniei.

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. achizitii intracomunitare de bunuri;

2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (3) - (6) din Codul fiscal;

3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. achizitii de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate, denumite achizitii intracomunitare de servicii.

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:

1. taxa dedusa conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;

2. taxa nededusa conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;

3. taxa dedusa pe baza de pro rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

(3) Documentele prevazute la alin. (2) nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Finantelor Publice. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, dar acestea trebuie sa contina informatiile minimale stabilite la alin. (2) si sa asigure intocmirea decontului de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal.

79.1. (1) In cazul asocierilor in participatiune sau al altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune conform art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, denumite in continuare asocieri, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VI al Codului fiscal revin asociatului desemnat in acest scop potrivit contractului incheiat intre parti, care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, denumit in continuare asociatul administrator. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitii conform prevederilor art. 145 - 147.1 din Codul fiscal, obligatia de a emite facturi catre beneficiar si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal.

(2) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie prestare de servicii/livrare de bunuri cu plata in sensul art. 129, respectiv 128 din Codul fiscal. Asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunurile si serviciile mentionate in teza anterioara, ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, cu conditia ca asociatul administrator sa ajusteze taxa aferenta in conformitate cu prevederile alin. (5). In cazul bunurilor de capital se va face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.

(3) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai, altele decat cele prevazute la alin. (2), reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plata in sensul art. 128 , respectiv art. 129 din Codul fiscal.

(4) Asociatul administrator efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

(5) Asociatul administrator are dreptul/obligatia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal, pe perioada de existenta a asocierii, astfel:

a) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator, dupa constituirea asocierii, care sunt destinate utilizarii in scopul pentru care a fost constituita asocierea;

b) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator inainte de constituirea asocierii si care ulterior sunt alocate pentru realizarea scopului pentru care a fost constituita asocierea;

c) pentru bunurile/serviciile pe care membrii asociati le aduc ca aport la asociere, conform prevederilor alin. (2).

(6) In situatiile prevazute la alin. (5) lit. a) si b), asociatul administrator va aplica regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care detine aceste bunuri/servicii. In situatia prevazuta la alin. (5) lit. c), momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, este data obtinerii bunului de catre asociatul care le-a pus la dispozitia asocierii. Membrii asocierii, carora le apartin bunurile, trebuie sa transmita asociatului administrator o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii. Asociatul administrator va pastra copia de pe registrul bunurilor de capital pe perioada prevazuta la art. 149 alin. (6) din Codul fiscal si va mentiona ajustarile pe care le-a efectuat in perioada de existenta a asocierii. Atunci cand asocierea isi inceteaza existenta sau unul ori mai multi asociati se retrag din asociere, asociatul administrator are dreptul/obligatia sa ajusteze taxa aferenta bunurilor/serviciilor prevazute la alin. (5) lit. c) pentru perioada ramasa din perioada de ajustare, pentru bunurile/serviciile care sunt restituite membrului asocierii caruia i-au apartinut. Se considera, din perspectiva asociatului administrator, ca bunurile/serviciile restituite membrului asociat caruia ii apartin sunt alocate unei activitati cu drept de deducere, pentru a permite continuarea ajustarii de catre acesta din urma in functie de activitatile pe care le va realiza dupa incetarea existentei asocierii.

(7) Alocarea cheltuielilor si veniturilor asocierii de catre asociatul administrator catre membrii asociati nu constituie operatiune impozabila in sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, daca alocarea se face proportional cu cota de participare a fiecarui membru al asocierii, astfel cum este stabilita in contractul de asociere.

(8) In cazul in care scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociati actioneaza in nume propriu fata de terti, fiecare persoana va fi tratata drept o persoana impozabila separata in conformitate cu prevederile art. 127 alin. (9) din Codul fiscal si tranzactiile respective se impoziteaza distinct in conformitate cu regulile stabilite la titlul VI din Codul fiscal. In aceasta situatie nu se aplica prevederile alin. (1) - (7).

 

ART.156.1

80. (1) In sensul art. 1561 alin. (1) din Codul fiscal, in orice situatie, echivalentul in lei al plafonului de 100.000 de euro se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal in cursul anului. La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 1561 alin. (1) din Codul fiscal se cuprind inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii pentru operatiunile prevazute la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal.

(2) In sensul art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal, organele fiscale competente pot aproba, la solicitarea justificata a persoanei impozabile, o alta perioada fiscala, respectiv:

a) semestrul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 3 luni calendaristice dintr-un semestru;

b) anul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 6 luni calendaristice dintr-o perioada de un an calendaristic.

(3) Solicitarea prevazuta la alin. (2) se va transmite autoritatilor fiscale competente pana la data de 25 februarie a anului in care se exercita optiunea si va fi valabila pe durata pastrarii conditiilor prevazute la alin. (2).

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale si pentru unitatile cu personalitate juridica din subordinea acesteia, perioada fiscala este anul calendaristic.


ART. 156.3.

80.1. In sensul art. 1563 alin. (4) si (5), prin cursul de schimb valutar din ultima zi lucratoare a anului se intelege cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua anterioara si care este valabil pentru ultima zi lucratoare a anului.

 

ART. 156.4

80.2. (1) In sensul art. 1564 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, in cazul prestarilor de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal efectuate in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, prestatorul va raporta in declaratia recapitulativa numai serviciile care nu beneficiaza de scutire de taxa in statul membru in care acestea sunt impozabile. In acest scop, se va considera ca operatiunea este scutita de taxa in statul membru in care este impozabila daca respectiva operatiune ar fi scutita de taxa in Romania. In situatia in care in Romania nu este aplicabila o scutire de taxa, prestatorul este exonerat de obligatia de a declara in declaratia recapitulativa respectivul serviciu, daca primeste o confirmare oficiala din partea autoritatii fiscale din statul membru in care operatiunea este impozabila, din care sa rezulte ca in statul membru respectiv se aplica o scutire de taxa.

(2) In sensul art. 1564 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, beneficiarii persoane impozabile din Romania au obligatia de a declara in declaratia recapitulativa achizitiile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, atunci cand au obligatia platii taxei pentru respectivele servicii conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv atunci cand nu se aplica nicio scutire de taxa pentru serviciul respectiv.


ART. 157

81. (1) In scopul aplicarii prevederilor art. 157 alin. (4) din Codul fiscal, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe valoarea adaugata pentru importuri de bunuri persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au obtinut certificat de amanare de la plata, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2013, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe valoarea adaugata pentru importuri de bunuri persoanelor care fac dovada ca sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Nu se aplica aceste prevederi in cazul persoanelor care sunt inregistrate in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare conform art. 1531 din Codul fiscal, care fac plata taxei in conformitate cu prevederile art. 157 alin. (3) din Codul fiscal.

(3) In cursul perioadei fiscale, importatorii inregistrati in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care au obtinut certificat de amanare de la plata, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, reflecta taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor importuri in jurnalele pentru cumparari pe baza declaratiei vamale de import sau, dupa caz, a documentului pentru regularizarea situatiei emis de autoritatea vamala. Contabil, taxa aferenta importului se inregistreaza concomitent atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. In decontul de taxa pe valoarea adaugata, taxa se evidentiaza atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile prevazute la art. 145, 146, 147 si 1471 din Codul fiscal.

81.1. (1) In sensul art. 158.2 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, prin asociati si administratori se intelege numai asociatii si administratorii societatilor comerciale reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) In cazul societatilor pe actiuni, inclusiv a celor in comandita pe actiuni, care au sediul activitatii economice in Romania, in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, se va prezenta cazierul judiciar al administratorilor, nu si al asociatilor.

(3) Institutiile publice, astfel cum sunt prevazute de Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte persoane impozabile stabilite sau nestabilite in Romania, care nu sunt constituite in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia prezentarii cazierului judiciar in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari.

(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica corespunzator si in situatiile prevazute la art. 158.2 alin. (8) lit. b) si alin. (10) lit. e) din Codul fiscal.

81.2. - (1) In sensul prevederilor art. 159 alin. (1) din Codul fiscal, documentul care tine loc de factura este documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.

(2) In situatia in care o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143, 144 sau 144.1 din Codul fiscal, aceasta poate corecta facturile emise, potrivit art. 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.

(3) Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator in conformitate cu art. 159 din Codul fiscal. Furnizorul/Prestatorul are dreptul sa aplice prevederile art. 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal pentru a corecta anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.

(4) Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, care vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi. Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-147.1 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147.1 alin. (2) din Codul fiscal.

(5) Prevederile alin. (4) si ale art. 159 alin. (3) din Codul fiscal se aplica si pentru situatiile in care facturile de corectie se refera la perioade fiscale anterioare datei de 1 ianuarie 2010.

(6) Prevederile alin. (4) si (5) se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 153 din Codul fiscal la depasirea plafonului prevazut de art. 152 din Codul fiscal si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata conform pct. 62 alin. (2).

(7) Prevederile art. 159 din Codul fiscal se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) din Codul fiscal.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora