Studiu Ernst&Young: Riscuri si oportunitati pentru mediul de afaceri in 2012

Studiu Ernst&Young: Riscuri si oportunitati pentru mediul de afaceri in 2012 Data: 21 mai 2012   Ora: 14:39

Topul celor 10 riscuri si oportunitati pentru companii in actualul context economic este identificat de specialistii Ernst & Young in cadrul studiului "Turn risks and opportunities into results".

Studiul nu incearca o reordonare a acestor riscuri si oportunitati, ci identifica mai degraba in ce masura intensitatea lor s-a accentuat sau diminuat in ultimele 12 luni. Raportul a fost realizat in urma unor interviuri cu reprezentanti ai 150 de companii din sectoarele auto, financiar-bancar, industrie chimica, constructii, FMCG, minerit, metalurgie, petrol si gaze, energie si utilitati, din 14 tari.

Riscuri

Intre cele mai importante riscuri identificate in studiul din 2011 a caror intensitate a crescut in ultimele 12 luni se numarau presiunea pe scaderea preturilor, data fiind diminuarea veniturilor, cresterea somajului si incertitudinea din mediul economic, care ii determina pe clienti sa fie mult mai atenti la pret.

In mod semnificativ, s-a inrautatit si riscul de piata, data fiind volatilitatea pietelor financiare si de marfuri, inclusiv cea a pretului petrolului in urma framantarilor din orientul mijlociu. Expansiunea rolului guvernelor in economie este un alt risc a carui perceptie s-a intensificat; reglementarile au devenit tot mai invazive, lucru care a dus la cresterea costului de conformare, iar masurile de inasprire a taxelor si impozitelor s-au intensificat pe fondul deficitelor fiscale ridicate.

Un alt risc a carui perceptie s-a inrautatit este tocmai cel legat de taierea costurilor, desi astfel de decizii au fost luate de catre companii in ultimii ani ca raspuns la recesiune. Astfel, peste 60% din respondenti apreciaza ca s-a intensificat riscul de subminare a performantei companiei ca urmare a masurilor de taiere a costurilor luate fara a cuantifica suficient gradul in care astfel de decizii afecteaza capacitatea companiilor de a intra in competitie si abilitatea de a reactiona la eventuale oportunitati.

"Una din concluziile studiului este aceea ca mediul de afaceri a devenit mai incert si mai complex ca niciodata, iar conducerea companiilor este din ce in ce mai ingrijorata in legatura cu o serie intreaga de riscuri. Deteriorarea situatiei economice, volatilitatea pietelor, incertitudinile legate de deciziile politice fac dificila dezvoltarea afacerilor. Intr-un asemenea context a crescut probabilitatea luarii unor decizii de business gresite dar si a inabilitatii companiilor de a reactiona in timp util la schimbari si oportunitati. Raspunsul celor mai multe companii la aceasta situatie este sa astepte si sa vada ce se intampla amanand investitiile majore si concentrandu-se pe eficientizarea operatiunilor pentru optimizarea performantei financiareā€ a mentionat Gelu Gherghescu, Advisory Partner, Ernst & Young Romania.

Oportunitati

In ceea ce priveste modificarea perceptiei respondentilor asupra principalelor 10 oportunitati identificate anul trecut, 7 din acestea au fost considerate ca avand un potential crescut. intre acestea s-au numarat: inovarea, investitiile in procese si instrumente pentru cresterea productivitatii, imbunatatirea punerii in practica a strategiilor de business si investitiile in tehnologii verzi (graficul 2).

Cu toate ca planul de dezvoltare a afacerii a devenit mai complex si are de infruntat mai multe provocari, sunt oportunitati noi la orizont. Recesiunea a provocat schimbari in comportamentul consumatorului iar companiile isi vor putea creste sansele de succes, daca reusesc sa raspunda noilor nevoi ale acestuia cu produse si servicii inovative.

Inovatia continua sa fie in top, aproape 60% dintre executivii intervievati fiind de parere ca importanta inovarii produselor, serviciilor si operatiunilor a crescut in contextul economic actual, care determina constrangeri bugetare si de resurse mai accentuate.

55% dintre respondenti cred ca a crescut potentialul investitiilor in procese, instrumente si training pentru a mari productivitatea. Unul dintre motive ar putea fi, de asemenea, provocarile din acest mediu economic, companiile fiind obligate sa inteleaga ca trebuie sa fie pregatite pentru schimbari cu bataie lunga.

O alta oportunitate al carei potential este perceput ca fiind in crestere este imbunatatirea implementarii strategiei de afaceri a companiilor. In actualul context economic, nu este suficient ca executivii sa faca alegeri strategice potrivite, crucial fiind modul in care acestea se implementeaza.

Un segment care a atras, in mod special, atentia, in pofida dificultatilor economice, a fost cel al tehnologiilor verzi. Peste 55% dintre cei chestionati cred ca aceasta arie de oportunitate a crescut. Combinatia dintre pretul mare al petrolului, schimbarea atitudinii consumatorului si noile facilitati fiscale acordate de unele guverne au creat un mediu fertil pentru investitiile in tehnologiile verzi.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

oportunitati, fiind, crescuteconomic, riscuri, investitiilecompanii, companiilor, schimbaricresterea, intensificat, verzicontext, decizii, devenitdetermina, cred, afaceri