Apar noi competitori globali in sectorul bunurilor de larg consum

Apar noi competitori globali in sectorul bunurilor de larg consum Data: 19 august 2013   Ora: 11:23

Activitatea de tranzactionare din sectorul bunurilor de larg consum s-a redus semnificativ in cel de-al doilea trimestru din 2013, fata de primul trimestru, inregistrand cel mai mic volum trimestrial din ultimele douasprezece trimestre analizate. Valoarea totala declarata a tranzactiilor a cunoscut, de asemenea, o scadere considerabila, desi au existat trei tranzactii majore anuntate in cursul acestui trimestru, conform EY Romania.

Cu toate acestea, se estimeaza o revenire usoara a cresterii volumului tranzactiilor in cel de-al treilea trimestru din 2013. Aceste fluctuatii trimestriale, chiar daca uneori mai pronuntate, se inscriu in estimarile EY de ameliorare graduala a activitatii de tranzactionare.

In trimestrul al doilea din 2013, au fost anuntate 294 de tranzactii in domeniul bunurilor de larg consum, in scadere cu 15% fata de primul trimestru 2013. Totusi, media anuala de scadere aferenta aceleiasi perioade a fost ceva mai moderata, de numai 5%. Trebuie avut in vedere faptul ca fluctuatia trimestriala a tranzactiilor poate fi afectata de durata dintre anuntarea tranzactiei si realizarea ei efectiva, fapt care ar putea partial explica scaderea accentuata inregistrata in trimestrul doi.

Pe de alta parte, aceasta scadere a nivelului de activitate poate fi cel putin partial justificata de cresterea incertitudinii in privinta perspectivelor de crestere ale Chinei si ale altor piete emergente, precum si de vulnerabilitatea economica care continua sa domine in Europa.

Prin comparatie, economia S.U.A. continua sa se imbunatateasca. Asa se explica faptul ca tranzactiile provenind de pe piata americana au dominat topul celor mai mari tranzactii din sector in acest an.

O scadere de volum a avut loc si pe segmentul tranzactiilor mai mici din sectorul alimentar, care in majoritatea trimestrelor insemnau un procent semnificativ din volumul total.

Chiar daca primele patru pozitii din topul celor mai mari 10 tranzactii au fost ocupate de sectorul alimentar, incluzand achizitia Smithfield Foods de catre Shuanghui International Holdings, numarul total al tranzactiilor inregistrate in acest subsector aproape ca s-a injumatatit, ajungand la 50. Prin comparatie, volumul tranzactiilor din segmentele produselor de ingrijire personala si cel al bauturilor s-a mentinut stabil.

Totusi, aceasta scadere a numarului de tranzactii din sectorul alimentar nu defineste o tendinta. Un prim argument in acest sens ar fi faptul ca sectorul alimentar este cel mai fragmentat din subsectoarele produselor de bunuri de consum si este in curs de consolidare. In al doilea rand, tocmai numarul in crestere al tranzactiilor mici a stat la baza cresterii volumului din ultimele trimestre si este de asteptat ca acest model sa se mentina”, spune Mihai Pop (foto), manager in departamentul de Asistenta in Tranzactii al EY Romania.

Apar noi competitori globali

Al doilea trimestru 2013 a oferit doua exemple de tranzactii a caror ratiune a fost aceea de a crea un nou competitor la nivel global. Joh. A. Benckiser a preluat compania D.E Master Blenders, listata la Amsterdam, intr-o tranzactie de 8,3 miliarde de USD, cu scopul declarat de a intra in competitie cu jucatorul clasat pe prima pozitie in industria cafelei. Shuanghui International Holdings, cel mai mare procesator de carne din China, a intrat intr-un acord pentru preluarea producatorului american de carne de porc Smithfield Foods, pentru a-si extinde acoperirea geografica si pentru a-si asigura o sursa de aprovizionare.

Produsele alimentare si bauturile domina topul celor mai importante 10 tranzactii din al doilea trimestru din 2013

In topul celor mai importante 10 tranzactii din al doilea trimestru al acestui an s-au aflat patru tranzactii din industria alimentara si trei din industria bauturilor. In top 10 s-au mai inscris doua tranzactii din sectorul produselor de ingrijire personala si a locuintei si, in mod suprinzator, o tranzactie din industria tutunului. Opt dintre cele 10 tranzactii au fost efectuate de cumparatori corporativi iar celelalte doua au implicat investitori institutionali.

Investitorii vor continua sa vizeze afacerile pe care le cunosc cel mai bine

Companiile din domeniul bunurilor de larg consum vor continua sa investeasca in afacerile pe care le cunosc bine, pentru a-si limita riscurile. Aceasta se poate traduce fie intr-o crestere a participatiei lor in companiile vizate, fie in achizitia de actiuni de la actionarii minoritari ai companiilor pe care le vizeaza. Acesta abordare este una strategica in contextul unui mediu extrem de competitiv, nesigur si complex precum cel al bunurilor de larg consum, pe care EY l-a numit ”noua ordine” („the brand new order”).

S.U.A. conduce in topul celor mai importante 10 tranzactii

Cea de-a treia tema care se evidentiaza in analiza tranzactiilor din trimestrul doi, care a fost si mai pronuntata in primul trimestrul 2013, este dominarea topului celor mai importante 10 tranzactii de catre companiile americane si de tranzactiile provenind din S.U.A. Statele Unite sunt tara vizata in doua dintre cele 10 tranzactii din top, iar cumparatorul are sediul in S.U.A. in cazul altor doua tranzactii. Aceasta tendinta are la baza motive de ordin macro-economic - revenirea cresterii economice din Statele Unite care continua sa depaseasca alte regiuni, mai ales Europa.

Strategii pe termen lung: cautarea oportunitatilor de crestere si scalare in pietele emergente

Analiza sectorului arata ca majoritatea companiilor multinationale din segmentul bunurilor de larg consum cauta sa compenseze potentialul mai scazut de crestere al pietelor mature si sa exploateze potentialul de dezvoltare si cresterea puterii de cumparare din pietele emergente. Pentru urmatorul raport din seria Brand New Order, EY a intervievat peste 250 de executivi din zona de bunuri de larg consum si retail din Asia: 69% dintre ei cred ca pietele emergente vor fi principalul motor de crestere si profit pentru companiile lor in urmatorii trei ani.

Interes crescut pentru companiile din domeniul sanatatii si al ingrijirii personale

Orientarea catre diversificarea categoriilor de produse cu unele cu potential de crestere si cu marje mai ridicate are efecte importante, companiile din segmentul bunurilor de larg consum orientandu-se catre achizitia de companii din segmentul sanatatii si al ingrijirii personale. Pentru unele companii, acest lucru poate insemna iesirea din anumite segmente de piata mai putin performante. Pentru altele, inseamna stabilirea unei prezente in segmentul produselor pentru sanatate si al ingrijirii personale care sunt in crestere rapida. Aceasta tendinta este caracterizata de o crestere semnificativa a volumului de tranzactii in sectorul farmaceutic pe masura ce companiile se extind in zona produselor nutraceutice, terapeutice si a celor de infrumusetare.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

tranzactii, crestere, consumtrimestru, tranzactiilor, companiilelarg, sectorul, scaderedoilea, bunurilor, importantedoua, produselor, continuasegmentul, topul, trimestrul