Lege achizitii publice

Lege achizitii publice Data: 22 noiembrie 2011   Ora: 16:53

Ordonanta de urgenta 30 din 12 aprilie 2006 (OUG 30/2006) privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica

modificata prin Legea nr. 228/2007 si prin OUG 52/2011.

Art.1
(1) Se desemneaza Ministerul Finantelor Publice ca organ de specialitate al administratiei publice centrale responsabil pentru indeplinirea functiei de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidenta legislatiei privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
(2) Verificarea priveste etapele procesului de achizitie publica, dupa publicarea anuntului/invitatiei de participare si pana la semnarea contractului. In situatiile exceptionale reglementate de lege, in care este permisa incheierea contractului fara publicarea prealabila a anuntului de participare, verificarea priveste etapele procesului de achizitie incepand cu transmiterea invitatiei de participare la negociere si pana la semnarea contractului.

Art. 2
(1) Ministerul Finantelor Publice, prin structurile sale specializate de la nivel central si teritorial, efectueaza verificarea procesului de atribuire a contractelor, in mod selectiv, pe baza unor criterii de selectie. Metodologia de selectie va fi stabilita prin normele de aplicare ale prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), Ministerul Finantelor Publice, prin structurile sale specializate de la nivel central si teritorial, efectueaza verificarea procesului de atribuire a contractelor la toate procedurile de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru care a fost instiintat de catre autoritatea contractanta in baza art. 5 alin. (2).

Art. 3
Obiectivul functiei de verificare prevazute la art. 1 alin. (1) este asigurarea conformitatii cu legislatia din domeniul achizitiilor publice a procedurilor si a documentelor intocmite in timpul derularii acestora in vederea atribuirii contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Art. 4
(1) In indeplinirea functiei de verificare, Ministerul Finantelor Publice urmareste derularea etapelor procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, pentru prevenirea si corectarea neconformitatilor in raport cu legislatia din domeniu.
(2) Activitatea Ministerului Finantelor Publice prevazuta la alin. (1) este exercitata la nivel central printr-o structura de specialitate, fara personalitate juridica, respectiv Unitatea pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice, denumita in continuare UCVAP, si la nivel teritorial prin structuri specializate, coordonate direct de UCVAP, de la nivelul directiilor generale ale finantelor publice, denumite compartimente de verificare a achizitiilor publice «CVAP». Functionarii publici din cadrul acestor structuri au calitatea de observatori.
(3) In indeplinirea functiei de verificare, Ministerul Finantelor Publice, la nivel central/directiile generale ale finantelor publice, la nivel teritorial, are/au urmatoarele atributii:
a) emite/emit decizia de verificare pentru fiecare procedura de atribuire, inaintea desfasurarii activitatii de observare, si o comunica autoritatii contractante, in scris, in maximum doua zile lucratoare de la data publicarii anuntului/invitatiei de participare sau, in cazul negocierii fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, in prima zi lucratoare de la data inregistrarii instiintarii la UCVAP;
b) exprima opinia privind derularea procedurii de atribuire in conformitate cu legislatia din domeniu, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea Raportului procedurii de atribuire, in conditiile art. 4^1 lit. d);
c) elaboreaza un raport de activitate pentru fiecare procedura de atribuire verificata, in termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea activitatii de verificare.
(4) Observatorii au obligatia de a preciza, in cuprinsul documentelor intocmite de catre autoritatea contractanta in cadrul procesului de evaluare, observatiile asupra derularii procedurii de atribuire privitoare la respectarea prevederilor legale din domeniu.
(5) Raportul de activitate prevazut la alin. (3) lit. c) cuprinde opiniile prevazute la alin. (3) lit. b). Rapoartele de activitate se transmit Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice in termen de maximum 3 zile de la data intocmirii acestora.
(6) Pe parcursul derularii activitatii de verificare, observatorii au dreptul sa consulte Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, prin intermediul UCVAP. Punctul de vedere emis de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice reprezinta interpretarea oficiala a legislatiei din domeniul achizitiilor publice si va fi pus in aplicare de catre observatori.
(7) In exercitarea atributiilor sale, UCVAP colaboreaza cu Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, operatorul sistemului electronic de achizitii publice, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, autoritatile de management, cu alte structuri de control si institutii publice. In acest scop, UCVAP incheie protocoale cu autoritatile si cu institutiile implicate.

Art. 4^1
Autoritatea contractanta initiatoare a procedurii de atribuire, selectata pentru verificare, are obligatia de a indeplini urmatoarele:
a) de a pune la dispozitie documentatia de atribuire/documentatia descriptiva, in situatia in care aceasta nu este disponibila in sistemul electronic de achizitii publice, in termen de o zi lucratoare de la inregistrarea deciziei de verificare la autoritatea contractanta;
b) de a pune la dispozitie copii ale documentelor intocmite in timpul derularii procedurii de atribuire, in termen de o zi lucratoare de la intocmirea acestora;
c) de a informa asupra calendarului de derulare a procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor si asupra oricaror modificari aduse calendarului de derulare a procesului de evaluare, in termen de o zi lucratoare de la intocmirea/modificarea acestuia;
d) de a pune la dispozitie Raportul procedurii de atribuire, inainte de a fi aprobat de catre conducatorul autoritatii contractante, in vederea asigurarii scopului preventiv al functiei de verificare, in termen de o zi lucratoare de la intocmirea acestuia;
e) de a pune la dispozitie Raportul procedurii de atribuire aprobat de catre conducatorul autoritatii contractante si punctul de vedere al autoritatii contractante cu privire la aspectele de neconformitate consemnate de catre observatorii desemnati care nu au fost remediate, in termen de o zi lucratoare de la aprobare.

Art. 5
(1) Pentru procedura de atribuire care nu impune publicarea unui/unei anunt/invitatii de participare in sistemul electronic de achizitii publice, autoritatea contractanta are obligatia de a instiinta Ministerul Finantelor Publice asupra procedurii ce urmeaza a fi derulata, odata cu transmiterea invitatiilor de participare catre operatorii economici.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul aplicarii procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, prevazuta la art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite UCVAP invitatia de participare si nota justificativa din care sa reiasa indeplinirea conditiilor specifice aferente acestei proceduri, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data-limita stabilita pentru inceperea negocierilor.

(3) In vederea indeplinirii atributiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, UCVAP desemneaza observatori care participa si verifica etapele procedurii de atribuire selectate in conformitate cu prevederile art. 2. Observatorii nu fac parte din comisiile de evaluare a ofertelor.

Art. 6. - Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidenta legii privind atribuirea contractelor de achizitie publica revine autoritatii contractante.

Art. 7 In cazul proiectelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile, rapoartele de activitate se transmit autoritatilor de management competente.

Art. 8. - Observatorii desemnati in procesul de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica se supun dispozitiilor legale referitoare la situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese, aplicabile persoanelor implicate in procesul de verificare sau evaluare a candidatilor sau ofertantilor prevazute in cadrul legal privind atribuirea contractelor de achizitie publica.

Art. 9. - Observatorii care vor verifica procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica beneficiaza de salarii de baza majorate cu 75% fata de cele prevazute de lege.

Art. 10
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 4^1, cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) si (2), cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei;
c) netrimiterea in termen de 3 zile lucratoare a documentelor si informatiilor solicitate de observatorii desemnati, cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei.
(2) Constatarea si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta observatorilor desemnati pentru verificarea aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor.
(3) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.

Art. 11. - Prevederile art. 10 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 12. - Ministerul Finantelor Publice elaboreaza norme de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, pe care le supune spre adoptare Guvernului in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta.

Art. 13. - In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice prezinta spre aprobare propuneri de modificare a Hotararii Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 14. - Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 30 iunie 2006, cu exceptia art. 1 alin. (1), art. 12 si 13 care intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

publice, contractelor, atribuireverificare, termen, procesuluifinantelor, achizitie, lucratoarealin, publica, participareprocedurii, data, autoritateaucvap, urgenta, ministerul