Trebuie sa risti si sa stii sa privesti lucrurile in perspectiva

Ionut Balintoni, Managing Partner Qualia

Trebuie sa risti si sa stii sa privesti lucrurile in perspectiva Data: 25 iunie 2012   Ora: 13:21

Expert in Resurse Umane, Ionut Balintoni este fondatorul Qualia – companie ce contribuie in mod activ la cresterea performantelor organizatiilor.

Ce reprezinta Qualia?

QUALIA a fost infiintata impreuna cu Floriana Enescu in ianuarie 2005. Oferim servicii de executive search si recrutare pe pozitii specializate. Lucram cu multe companii de pe piata, din diferite industrii; prefer sa nu nominalizez o anume companie-client deoarecere toti clientii nostri sunt la fel de importanti pentru noi, fie ei lideri de piata sau companii antreprenoriale mai mici. Acesta este de altfel unul dintre principiile dupa care ne ghidam zi de zi in business.

Care a fost motivul care v-a determinat sa incepeti aceasta afacere? Ce v-a atras la industria respectiva si cum v-a venit ideea de a infiinta aceasta afacere?

La baza afacerii sta in special experienta noastra;amandoi aveam experienta in recrutare, suntem absolventi ai Facultatii de Psihologie. Floriana a fost dintotdeauna antreprenor si am vrut sa fondam o afacere impreuna. Intrucat amandoi eram pasionati de resurse umane si aveam experienta in domeniu ni s-a parut firesc sa infiintam o companie in domeniu.

Pentru mine insa directia pe care am ales-o in cariera are stransa legatura cu primii ani de facultate, timp in care am fost membru activ al AIESEC Bucuresti. In 1996 cand am intrat in organizatie obisnuiam sa glumesc spunand ca ma pricep la orice mai putin la resurse umane. Insa am inceput sa fac recrutare pentru asociatie inca din primul an si procesul acesta complex prin care treceau studentii ce doreau sa devina membri m-a cucerit definitiv. Atunci mi-am dat seama nu doar de importanta procesului de recrutare si selectie pentru orice organizatie, ci si de responsabilitatea pe care o presupune rolul nostru. Ulterior m-am angajat in RDS unde am coordonat toata activitatea de resurse umane a companiei. In 2000 RDS era o companie tanara, foarte dinamica, ce intelesese puterea unei retele de tipul AIESEC-ului si care a atras intre angajatii sai foarte multi membri AIESEC. A fost o idee excelenta, ce elimina din start barierele ce comunicare ce apar intr-o echipa nou inchegata. Practic colaboram cu o parte din fostii mei colegi de asociatie, stiindu-le astfel modul de lucru si, foarte important, valorile in care credeau.

Am continuat intr-un fel aceast mod de lucru si dupa plecarea mea din RDS, colaborand cu o companie de training si team-building ce era practic formata din fosti memebri AIESEC.

Pot spune ca atunci cand am fondat Qualia mi-am urmarit propria pasiune, ceea ce a contribuit decisiv la succesul afacerii si la calitatea pe care o oferim clientilor nostri.

Care au fost modalitatile de finantare ale startup-ului? Ati putea sa ne spuneti care a fost investitia initiala si sursele acesteia?

Primul pas a fost sa imprumutam banii pentru taxele si documentele necesare pentru infiintarea firmei – aproximativ 800 de lei (sau 8 milioane in 2005). Apoi am mai investit 1200 de lei (imprumutati de la familie) intr-un multifunctional. Acestea au fost practic toate cheltuielile noastre pana cand am semnat primul contract. Nu aveam bani pentru sediu, asa ca trebuia sa gasim clienti pentru a ne putea permite unul. Si primul a venit printr-o recomandare a unui fost membru AIESEC cu care mai lucrasem inainte. Apoi am semnat un al doilea contract, un proiect de recrutare pentru deschiderea unui supermarket in Timisoara. Faptul ca a trebuit sa recrutam 150 de persoane intr-o luna de zile a reprezentat cu adevarat o provocare, dar cu banii primiti am reusit sa inchiriem primul nostru sediu.

Care au fost principalele obstacole si provocari cu care v-ati confruntat la infiintare? Cum ati reusit sa le depasiti?

Nu este deloc usor sa pornesti o afacere de la zero. Mai ales ca mediul politic si fiscal din Romania nu stimuleaza anteprenoriatul si nu ofera niciun sprijin real pentru tinerii care nu au deja banii necesari unei investitii. Masuri exista doar pe hartie, in viata reala insa te descurci prin pasiune, networking si norocul de a fi in locul potrivit la momentul potrivit.

Primele luni au fost insa vitale. Cel mai important factor al succesului nostru a fost acela ca nu am renunat in niciun moment, oricat de dificil. Am mers inainte, fara sa ne gandim la trecut, fara a concepe ca ar putea exista un plan B, o barca de salvare in caz ca lucrurile nu vor merge. Cand esti antreprenor trebuie sa pornesti cu ideea ca trebuie sa reusesti si nu exista alte optiuni. Trebuie sa risti si sa stii sa privesti lucrurile in perspectiva. Iar atunci cand nu ai de ales, lucrurile merg. Am stiut asta in 2005 cand am pornit, dar si la sfarsitul lui 2009, cel mai dificil an pentru afacerea noastra datorita crizei fianciare globale.

Insa am reusit si am avut succes si datorita profesionalismului de care am dat dovada inca de la inceput. Astfel majoritatea clientilor cu care lucram au venit prin recomandari, atat de la clienti cat si de la candidati cu care am interactionat de-a lungul timpului.

Ce aduce nou compania Qualia? Prin ce se diferentiaza fata de concurenti?

Nu pot spune ca pasiunea, orientare spre calitate, grija fata de clienti si candidati sunt lucruri noi. Dar sunt cu siguranta dificil de gasit. Orientarea pe calitate si nu pe bani. Banii vin daca faci lucrurile asa cum trebuie. Oamenii cauta in general solutii complicate, pe cand ele sunt simple. Am invatat in urma unui training ca atunci cand lucrurile nu merg bine trebuie sa te intorci la baza. La modul general, in Romania exista un deficit de calitate in zona de servicii iar resursele umane nu fac exceptie. Pot spune, uitandu-ma in urma, ca am ajuns aici datorita serviciilor pe care le oferim.

Experienta mea si a Florianei a fost foarte importanta (avem peste 12 ani experienta in recrutare fiecare), dar si calitatea membrilor echipei. Ne-am recrutat colegi cu valori similare si pasiune pentru ceea ce facem. De asemenea, cel mai tanar membru al echipei noastre are peste 6 ani de experienta in recrutare, ceea ce aduce cu sigurata un plus valoare pe piata.

Cum ati caracteriza clientii care apeleaza la serviciile companiei Qualia?

Exista doua tipuri de clienti: companii multinationale, obisnuite sa apeleze la companii de executive search si companiile mai mici, care nu sunt obisnuite sa plateasca pentru astfel de servicii. In general aceste companii ajung sa apeleze la noi pentru ca nu reusesc sa acopere pozitiile cheie.

De exemplu, in urma cu un an am avut o solicitare de la o companie antreprenoriala cu capital romanesc care avea nevoie de un Director de Vanzari. La vremea respectiva au considerat ca serviciile noastre sunt scumpe si au preferat sa recruteze siguri. In urma cu o luna ne-au cautat din nou, nu reusisera sa gaseasca persoana pe care o cautau.

Astfel de organizatii nu au o cultura in a lucra cu companii de executive search, dar inteleg ca ii costa mai mult sa stea cu o pozitie vacanta un an decat sa plateasca pentru aceste servicii.

Care sunt factorii determinanti care au contribuit la succesul companiei dumneavoastra?

Pasiunea pe care o avem pentru meseria noastra, seriozitatea cu care o privim, perseverenta si faptul ca stim exact ce ne dorim si unde vrem sa ajungem.

Sunt probabil foarte multi factori importanti, as mai aminti grija fata de clienti si compatibilitatea din cadrul echipei noastre.

Intotdeauna ne-am privit membrii echipei ca pe niste parteneri si acest aspect se reflecta in atmosfera de la birou si calitatea muncii la nivel de echipa.

Privind in urma, exista vreo situatie in care acum ati fi procedat altfel?

Criza ne-a invatat foarte multe lucruri. Asa cum spunea un client la debutul crizei, oricine reduce cheltuielile cand ii merge prost, dar un om destept le tine sub control si cand ii merge bine. Pe scurt, am invatat sa fim mai atenti si sa respectam bugetele facute la inceput de an, am invatat sa fim mai eficienti, sa acordam o atentie la fel de mare recrutarii pentru compania noastra ca aceea pe care o acordam unui proces de recrutare pentru clientii nostri.

Daca am fi avut maturitatea pe care am dobandit-o in perioada crizei cu siguranta am fi facut diferit toate lucrurile pe care le-am amitit si poate nu am fi fost la fel de afectati de criza. Dar pana la urma important este ca suntem ceea ce suntem acum, sper sa nu mai repetam aceleasi greseli.

Aveti mentori? Ce impact au avut asupra carierei si afacerii dumneavoastra sfaturile acestora?

Pe parcursul carierei m-am intersectat cu multe persoane de la care am avut ce invata. Chiar daca nu pot spune despre cineva ca mi-a fost cu adevarat un mentor, exista cateva persoane care au adaugat o perspectiva noua felului in care eu obisnuiam sa privesc lucrurile, printre care Emil Jugaru (director general RDS) si Dumitru Cristea (profesor de Psihologie Sociala si Organizationala).

Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in urma experientei acumulate?

Sa nu renunt. Trebuie sa te cunosti foarte bine si sa stii ce-ti doresti. Sa te autoevaluezi permanent. Daca stii ce vrei poti darama toate barierele. In societate ni se imprima anumite modele de succes, dar asta nu inseamna ca se si potrivesc. Intotdeauna trebuie sa te asiguri ca ceea ce iti doresti este visul tau, nu al parintilor sau al societatii. Odata ce descoperi asta trebuie sa nu renunti si sa continui sa progresezi. Succesul va veni fara doar si poate.

Din pozitia de fondator, ati putea sa ne spuneti care sunt avantajele, dar si dezavantajele detinerii unei functii atat de importante?

Un avantaj important este faptul ca poti pune in practica ceea ce gandesti, ceea ce doresti. Apoi ai satisfactia lucrului construit de la bun inceput. Constrangerile vin insa tot din interior. Nu e nimeni in jur care sa-ti spuna ce sa faci, cum sa faci, cand sa faci. Daca nu ai taria de a te automotiva, de a te autoevalua cat mai obiectiv si de a-ti seta propriile obiective si standarde cat mai sus, te poti trezi foarte repede mergand in directia gresita.

Care sunt obiectivele si planurile dumneavoastra de viitor pe plan profesional?

Scopul nostru este sa crestem imbunatatindu-ne in acelasi timp si calitatea serviciilor oferite. Obiectivele sunt stabilite pe termen lung, dar tin de strategia pe care o avem si sunt cunoscute de catre managementul companiei.

Nu ne dorim insa o crestere rapida ci una „sanatoasa”.

In urma experientei acumulate, ce sfaturi le-ati oferi tinerilor antreprenori?

1. Sa stie foarte bine ceea ce vor.

2. Sa-si aleaga un domeniu care le place. Atunci cand lucrezi din pasiune succesul vine negresit.

3. Sa se asigure ca ceea ce fac este util pentru societate si pentru publicul tinta.

4. Sa nu renunte nici la primul si nici la al 100-lea obstacol.

Daca este posibil, am dori sa aflam cate ceva despre dumneavoastra.

Am intrat in 1995 la Academia de Studii Economice, specializarea Relatii Economice Internationale. In al 2-lea an de facultate am intrat in AIESEC. Datorita pasiunii pentru resurse umane am urmat apoi si facultatea de Psihologie Titu Maiorescu, unde am avut sansa sa cunosc cativa profesori deosebiti. Dupa AIESEC am coordonat departamentul de resurse umane din RDS pentru o perioada de 2 ani. Inainte sa infiintez QUALIA am mai colaborat si cu Human Invest si AIMS. Printre lucrurile care ma pasioneaza se numara problemele de logica si tenisul.

Ce anume din AIESEC simtiti ca v-a ajutat si ca reprezinta un lucru pe care nu aveati de unde altundeva sa-l aflati?

AIESEC-ul mi-a oferit un loc unde sa experimentez si sa imi dau seama ce imi place sa fac cu adevarat. Mai mult decat atat, experienta AIESEC mi-a schimbat viziunea, m-a facut sa cunosc sisteme si modalitati de lucru pe care in anii ’90 nu le gaseam in multe companii. Nu in ultimul rand mi-am facut o multime de prieteni cu care am pastrat legatura in toti acesti ani si cu care pot face afaceri sau pot purta discutii relaxante. AIESEC-ul e un element al identitatii mele care are si va avea un loc aparte in viata mea.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

sunt, cand, urmarecrutare, lucrurile, aiesecexista, umane, qualiaexperienta, companii, primulcare, resurse,