O solutie practica pentru drumurile cotidiene si pentru plimbarile relaxate din weekend

Sorin Kertesz, Director General Biciclete Ciclop

O solutie practica pentru drumurile cotidiene si pentru plimbarile relaxate din weekend Data: 24 aprilie 2012   Ora: 15:43

Tanarul antreprenor Sorin Kertesz s-a lansat in afaceri in anul 2009, cand a devenit unic importator de biciclete pentru marci celebre din Europa. Fiind un membru activ in cadrul AIESEC, Sorin este de asemenea membru fondator al Clubului Harvard Romania-Moldova si membru fondator al ASE Alumni.

Ne puteti oferi cateva detalii despre afacerea pe care o conduceti? In ce an ati inceput activitatea si carui public va adresati?

Biciclop (www.ciclop.eu) este un magazin de biciclete de oras, atat online cat si fizic. Suntem importatori unici in Romania pentru marci celebre din Olanda, Danemarca, Marea Britanie si Ungaria, pe care le oferim publicului atat prin magazinul nostru din str. Povernei 25 (sau cel online), cat si prin magazine partenere din toata tara.

Am demarat afacerea in vara anului 2009, cand am importat primele biciclete olandeze.

Clientii nostri sunt foarte diversi, insa cu totii cauta o solutie practica pentru drumurile cotidiene sau una placuta pentru plimbarile relaxate din weekend. Multi dintre ei au gustat din cultura velo a occidentului si vor sa simta si aici pulsul orasului, atunci cand il parcurg.

Care a fost motivul care v-a determinat sa incepeti aceasta afacere? Ce v-a atras la industria respectiva si cum v-a venit ideea de a infiinta aceasta afacere?

Proiectul Biciclop s-a nascut din dorinta unor tineri de a avea un impact semnificativ in societate, imbinata cu nevoia personala de valorificare a propriului potential (lucruri greu de realizat ca angajat).

Ne-au inspirat foarte mult modelul olandez si atmosfera de pe strazile din Amsterdam, cu trafic pasnic (fara claxoane, nervi si injuraturi), cu oameni care pedaleaza relaxati indiferent de vremea de afara, cu un aer mai curat si mai sanatos. De aici a venit ideea de a infiinta Biciclop, o tentativa de transformare a oraselor Romaniei in ceva similar cu Amsterdamul. Si am inceput prin a importa biciclete din Olanda: in prima faza second-hand, iar apoi biciclete noi (marci in voga in Amsterdam, precum Gazelle, VANMOOF sau Strida).

Care au fost modalitatile de finantare ale startup-ului? Ati putea sa ne spuneti care a fost investitia initiala si sursele acesteia?

Finantarea a venit in proportie de 100% din rezervele personale. Investitia initiala a fost de aproximativ 10.000 EUR, insa cresterea rapida a impus noi investitii, intai in magazin (pentru activitatea de retail) si apoi in largirea stocului de marfa (necesar atat pentru retail, cat mai ales pentru activitatea de distributie), astfel ca in timp investitia totala a depasit 100.000 EUR.

Care au fost principalele obstacole si provocari cu care v-ati confruntat la infiintare? Cum ati reusit sa le depasiti?

Atunci cand am infiintat Biciclop eram inca angajati full-time in alte firme, deci aveam mai putin timp decat bani. Asa ca am angajat o companie specializata in infiintarea de firme, iar ei s-au ocupat de formalitati. Pentru noi a fost un proces simplu si lin. Consider ca a fost o investitie foarte buna, care ne-a permis sa ne concentram pe demararea activitatii, in loc sa ne pierdem vremea si entuziasmul in birocratie sau hartii.

Ce aduce nou compania dumneavoastra? Prin ce se diferentiaza serviciile oferite fata de concurenta?

Biciclop aduce doua elemente noi, care ne diferentiaza de restul pietei de biciclete din Romania.

Un prim element diferentiator il reprezinta specializarea pe biciclete de oras – o nisa care acopera sub 20% din piata, insa o nisa care creste constant (si, daca e sa judecam dupa pietele occidentale, va ajunge segment majoritar). A fost un pariu pe termen lung, am mizat pe faptul ca la un moment dat strazile Romaniei vor fi pline de city-bike-uri, ca in tarile occidentale.

Al doilea element diferentiator a fost promovarea de marci noi – am cautat mereu sa aducem in Romania marci de succes, dar care inca nu erau prezente aici. A fost un alt pariu pe termen lung, fiindca e mult mai greu sa creezi piata pentru un brand nou decat sa vinzi ceva cu care clientii s-au obisnuit deja (in plus, e si mai greu sa intuiesti ce marci/modele vor „prinde” pe piata noastra).

Cum ati caracteriza clientii care apeleaza la serviciile companiei dumneavoastra?

Clientii nostri sunt foarte diversi (atat femei cat si barbati, atat tineri cat si mai in varsta, cu bugete mai mari dar si cu bugete mici), insa au in comun aspiratia catre un mod de viata mai sanatos, mai bun. I-as putea numi vizionari sau pionieri, fiindca adopta un mijloc de deplasare alternativ (bicicleta), desi infrastructura si legislatia nu ii sprijina deloc in acest demers.

Ce biciclete prefera romanii - noi sau second hand?

Initial am crezut ca romanii vor prefera bicicletele second-hand, insa, daca e sa judecam dupa cifrele de vanzari, bicicletele noi castiga detasat.

E drept ca cererea de second-hand-uri e mai mare decat oferta si daca am avea de 2-3 ori mai multe biciclete SH le-am putea vinde pe toate. Ne-am impus insa un standard ridicat in privinta calitatii (chiar si pe acest segment) si preferam sa vindem mai putine, dar bune.

Incep romanii sa acorde mai mult interes deplasarii pe bicicleta in oras?

Categoric, vedem zilnic din ce in ce mai multi biciclisti pe strazi si prin parcuri. Tot mai multi incep sa ia in serios bicicleta ca mijloc de transport, fiindca e rapida, eficienta si in general mai placuta decat alte mijloace de transport.

Care este perceptia romanilor in ceea ce priveste deplasarea pe bicicleta, in comparatie cu cea a olandezilor?

Cea mai mare diferenta intre cele doua tari porneste din frecventa si scopul utilizarii. Daca olandezii folosesc bicicleta ca mijloc de transport zilnic (pentru mers la munca/scoala/cumparaturi), majoritatea romanilor vad inca bicicleta ca pe un mijloc de relaxare sau ca pe un echipament sportiv, pe care il folosesc in weekend sau ocazional. Acest lucru se schimba insa pe zi ce trece si tot mai multi romani aleg sa se deplaseze zilnic cu bicicleta.

Desigur, mai sunt si diferente izvorate din nivelul de dezvoltare al pietei: infrastructura precara la noi, care ii descurajeaza pe multi, teama de furt (si imposibilitatea asigurarii bicicletei), legislatia etc.

Care sunt factorii determinanti care au contribuit la succesul afacerii dumneavoastra?

In primul rand, avem o viziune puternica, asa cum am descris-o la inceput. Viziunea asta devine un far calauzitor si in acelasi timp un important factor motivator. In al doilea rand, ne-am diferentiat clar de restul pietei, atat prin stil cat si prin gama de produse – am creat, practic, un nou trend in piata. In plus, experimentam continuu cu noi marci si modele, tinem urechea aplecata spre piata, spre clienti si nevoile lor - si astfel evoluam, ne dezvoltam.

Aveti mentori? Ce impact au avut asupra carierei si afacerii dumneavoastra sfaturile acestora?

In mod formal, nu am avut mentori, insa parintii (antreprenori cu zeci de ani de experienta) au indeplinit informal acest rol. M-am consultat intotdeauna cu ei in problemele de cariera si de afaceri – si le datorez o mare parte din reusite. Tot ei au fost cei care m-au inspirat de-a lungul anilor sa devin antreprenor, iar la pornirea afacerii m-au sustinut neconditionat.

Tot in plan informal, as sublinia ca am invatat multe de la oamenii cu care lucrez: asociati, angajati, parteneri de afaceri, alti antreprenori, prieteni. Fiecare si-a adus contributia la felul in care am evoluat, atat eu cat si firma.

Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in urma experientei acumulate?

Am invatat cat de diferita este experienta de antreprenor fata de cea de angajat. E un alt nivel de implicare, un alt risc, multa incertitudine (mai ales in vremuri de criza) – dar si o satisfactie imensa atunci cand da roade. Este o experienta pe care o recomand oricui, indiferent de varsta sau de rezultatul final.

De ce ati ales sa activati intr-o organizatie studenteasca, mai exact AIESEC Bucuresti?

AIESEC mi-a oferit o experienta unica, un mediu dinamic si avantgardist, in care am avut ocazia sa ma dezvolt imens. Dincolo de experienta aceasta, AIESEC mi-a daruit prieteni foarte buni, parteneri de afaceri (inclusiv asociatul de la Biciclop), modele de urmat in viata si o retea sociala greu de descris in cuvinte.

In ce masura v-a ajutat experienta AIESEC sa deveniti un antreprenor?

Sunt convins ca m-a ajutat foarte mult. Pe langa faptul ca asociatul meu este tot Alumnus AIESEC (si bun prieten inca din vremea studentiei), am intalnit in AIESEC modele de antreprenoriat la tot pasul. E un mediu proactiv care te dezvolta, te incurajeaza si te sprijina (chiar si ca alumnus) pentru a avea un impact in societate.

Care sunt obiectivele si planurile dumneavoastra de viitor pe plan profesional?

Pe termen scurt, ma voi concentra in continuare pe dezvoltarea firmei. Pe termen mediu ma gandesc la un exit si la lansarea de alte start-up-uri (sunt tentat sa incerc un business axat pe IT, domeniu in care am activat multi ani).

In urma experientei acumulate, ce sfaturi le-ati oferi tinerilor antreprenori?

Pentru a dezvolta o afacere de succes (atat financiar cat si ca impact social), e important sa aduci ceva nou, ceva original (chiar daca e vorba de un produs/serviciu deja consacrat pe alte piete). De asemenea, e esential ca ceea ce faci sa te pasioneze, fiindca dezvoltarea unui business cere o investitie imensa de timp si energie.

Le mai recomand sa ignore teama de esec (care e dezvoltata prea mult de sistemul educational actual), dar sa isi faca bine temele (cercetarea pietei, plan de afaceri) inainte de a face pasi ireversibili.

Daca este posibil, am dori sa aflam care sunt hobby-urile dumneavoastra.

In afara de biciclete si antreprenoriat, ca si hobby-uri imi plac sportul (baschet, fotbal, schi), filmele si calatoriile.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

biciclete, care, suntatat, bicicleta, aiesecexperienta, dumneavoastra, marcibiciclop, piata, cand