O simpla idee nu valoreaza nimic daca nu are aplicabilitate practica

Marius Ghenea, Presedinte Fit Distribution

O simpla idee nu valoreaza nimic daca nu are aplicabilitate practica Data: 23 august 2011   Ora: 09:39

Povestea de succes a lui Marius Ghenea incepe in 1994 cand fondeaza Flamingo Computers, impreuna cu alti doi fosti colegi de la facultatea de electronica. Compania pleaca de la zero si devine in doar 4 ani liderul pietei de calculatoare din Romania.

"In anii '90 cand am inceput prima afacere, calculatoarele personale nu ajunsesera in casele din Romania si cand am dezvoltat prima companie, chiar daca mai existau si alte companii care vindeau calculatoare, se adresau pietei corporatiste. Multi nu sesizasera oportunitatea si anume piata consumatorilor individuali.", a povestit Marius Ghenea, in cadrul conferintei Marketing in Direct.

In 2001 vinde Flamingo si peste cateva luni devine CEO la Flanco International, care realizeaza in urmatorii 2 ani o crestere a cifrei de afaceri de la 20 milioane pana la 120 milioane euro.

"In 2002, cu Flanco am mers pe creditele de consum cand a existat acel boom la care intr-o masura am contribuit si noi. Am crescut cifra de afaceri de 6 ori in 3 ani".

Aventura antreprenoriala continua, iar in prezent este unic actionar si presedinte al Fit Distribution, compania care asigura finantarea si platforma logistica pentru PCfun.ro si ElectroFun.ro.

Desi a imbratisat mai multe provocari de-alungul carierei, Marius Ghenea a preferat intotdeuna sa faca lucrurile pe rand si s-a concentrat pe cate un singur business. El este convins ca antreprenoriatul nu se poate face in paralel, ci doar in serie: dezvolti o afaceri, faci un exit, dezvolti alta afacere.

"Eu investesc in acest moment in 6-7 companii, dar au antreprenorii lor, nu as putea sa fac antreprenoriat in acelasi timp pe mai multe companii", a declarat Marius Ghenea.

In prezent, Ghenea este profesor de Antreprenoriat pentru programul executive MBA de la Maastricht School of Management si sustine activ proiecte de formare si leadership pentru tineri studenti sau antreprenori. Dar asta nu inseamna ca se entuziasmeaza usor la ideile noi, indraznete, daca acestea nu au aplicabilitate. De fapt, nici nu crede foarte mult in potentialul ideilor originale.

"O simpla idee nu valoreaza nimic, valoarea ideii e direct proportionla cu gradul de aplicare. Nu exista idei unice, Google nu a inventat motorul de cautare si nici Apple nu a inventat telefonul mobil sau MP3-player-ul, sau Facebook reteaua sociala, dar cu toate acestea sunt unele dintre cele mai valoroase companii din lume, pentru ca au inovat pe idei si produse existente deja pe piata. Importanta in business este oportunitatea, pe care o recunosc doar cei care au educatia, experienta, networking-ul si intuitia necesare. Si mai trebuie ceva: un plan de business bine pus la punct.

Finantarea in startup-urile antreprenoriale este intr-adevar una dintre cele mai complicate probleme pe care un antreprenor trebuie sa le rezolve la inceput de drum si este valabil atat aici, cat si in strainatate. Eu as spune insa ca nu aici este problema initiala pentru ca sunt foarte multi antreprenori care sar direct la acest obstacol si spun ‘Eu as putea sa fac niste lucruri minunate, dar nu reusesc pentru ca nu obtin finantare’, cand in realitate ei nu au parcurs pasii absolut necesari de dinaintea unei discutii despre finantare, fie ca e vorba de o finantare bancara, fie ca e vorba de o finantare pe fonduri europene, cu un business angel sau cu un fond de investitii.

Problema esentiala pentru antreprenorul roman este sa isi faca un plan de business cat mai serios si sa incerece sa testeze cat mai bine conceptul sau de afacere, inainte de a propune finantari uneori utopice, bazate pe o idee frumoasa.

Din experienta mea, daca un antreprenor valoros a parcurs acesti pasi, testand un concept, validand potentialul de piata, facand un plan de afaceri serios, facand un pilot, un beta sau ceva sa functioneze, sa demonstreze conceptul, finantarea devine relativ mai simplu de obtinut pentru ca exista investitori care vor sa finanteze proiecte valoroase si nu le gasesc, iar de cealalta parte exista antreprenori care nu stiu cum sa gaseasca acesti investitori potriviti pentru etapa de startup sau de dezvoltare initiala a afacerii.”

Dupa ce si-a pus la punct planul de afaceri, ce posibilitati de finantare are un antreprenor pentru startup-ul sau?

Posibilitatile de finantare sunt destule. Cand aud de un antreprenor ca nu poate obtine finantare, de cele mai multe ori este vorba de un antreprenor care nu a studiat suficient care sunt posibilitatile de a-si finanta afacerea. Numai in cartea mea despre antreprenoriat cred ca vorbesc de peste 10 feluri diferite de a finanta o afacere antreprenoriala la startup si multe variante nu sunt in general abordate, chiar daca ar fi o chestiune simpla sa le analizeze pe toate si sa vada care i se potriveste cel mai bine.

Prima varianta de finantare se refera la resursele personale. Sunt numerosi antreprenori care vor sa isi deschida o afacere, dar nu vor sa isi riste banii lor, ci banii altora, ceea ce este incorect. In masura in care exista tineri antreprenori care au minime resurse financiare, ar trebui sa le riste mai intai pe acelea ca sa poata sa convinga un tert sa riste alaturi de ei.

A doua varianta in romaneste s-ar numi cei 3P: parintii, prietenii si alti prosti. Este o sursa destul de tipica de finantare a startup-urilor antreprenoriale. Iar cand spun prosti, nu spun in sensul ca ar fi parteneri prosti, ci ca sunt dispusi sa riste fara sa vada un plan de afaceri bine pus la punct, fara sa stabileasca un contract clar cu privire la acea finantare, deci o fac cu cele mai bune motive, dar nu neaparat cu cele mai bune rezultate, pentru ca nu o fac pe baze riguroase de analiza, cum ar trebui facuta orice investitie, indiferent daca este mica sau mare.

Ajungem apoi in zona institutionalizata. Inclusiv un business angel are un anumit tip de abordare care seamna cu cel al unei institutii financiare, al unui fond de investitii, cu diferenta ca un business angel investeste proprii bani, dar ii investeste pe criterii foarte clare, de performanta, de randament, de analiza de piata, de cash flow etc.

Deasupra nivelului de business angel putem sa vorbim despre venture capital, private equity, exista si fonduri europene care pot fi accesate.

Si in cele din urma banca, cu toate ca nu este neaparat cel mai potrivit partener la inceput de drum, pentru ca banca are un set de criterii care s-ar putea sa nu fie indeplinite de un startup. Dar de la un punct incolo, si banca poate fi un partener viabil.

Multe din aceste metode alternative sunt disponibile pentru antreprenori si foarte putini se gandesc la mai mult de una sau doua variante standard, insa nu neaparat potrivite: ori merg la banca si sunt respinsi, ori vorbesc cu un fond de investitii pentru care proiectul lor e prea mic si iarasi sunt respinsi, de unde senzatia, posibil gresita, ca nu se poate obtine nicio finantare.”

Este franciza o solutie pentru un antreprenor fara experienta?

“Exista o intreaga teorie a francizei si chiar si la cursurile mele de antreprenoriat predau teoria acestei zone de franchising deoarece este foarte importanta pentru mediul antreprenorial si daca ne uitam in piata, sunt multe afaceri bine dezvoltate ca si structura de franciza.

Ca francizat, incerc sa incep o afacere, nu am foarte multa experienta si merg pe o formula consacrata. Aici e o mica greseala de abordare, eu cred ca un antreprenor care merge pe o franciza si ia o franciza de la un brand, ar trebui daca nu sa cunoasca foarte bine domeniul, sa puna foarte mult interes si pasiune in acel domeniu.

De exemplu, daca e vorba de ceva in fast-food, ar trebui ca antreprenorul sa lucreze fizic intr-un fast-food o perioada, pentru a capata experienta. E un lucru pe care antreprenorii romani uita sa il faca. Franciza este buna dar trebuie sa ai totusi experienta chiar si in cazul acestui tip de afacere. Este o greseala sa consideri ca antreprenor ca francizorul iti va pune la dispozitie o reteta completa de business si ca nu este nevoie sa cunosti domeniul respectiv de activitate!”

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

sunt, finantare, businessantreprenor, afacere, afacericand, exista, antreprenoriexperienta, franciza, piataghenea, angel, antreprenoriatvorba, poate, banca