Ai probleme cu banca? Apeleaza la un mediator!

Ai probleme cu banca? Apeleaza la un mediator! Data: 1 februarie 2013   Ora: 12:10

In ultimii ani, numarul spetelor bancare a crescut intr-un ritm alert si disputa s-a mutat in multe cazuri in salile de judecata. Lucru neplacut pentru creditori, dar si pentru debitori. Pentru a evita o astfel de situatie, persoanele implicate pot apela la procedura medierii.

Medierea financiar-bancara poate fi definita, din punct de vedere tehnic, ca mecanismul de evitare si diminuare a colapsului financiar, al persoanelor fizice dar si juridice, si consta intr-o intelegere intre debitor si creditor in ceea ce priveste modul in care debitorul aflat in dificultate financiara isi va plati datoriile, a precizat pentru www.eFin.ro presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari, Tudor Tatu (foto).

In acest caz, debitorul trebuie sa-si anunte din timp creditorii cu privire la faptul ca are dificultati financiare si sa le ceara sansa de a se redresa, propunandu-le un plan concret si coerent de reorganizare in acest sens. Creditorii, trebuie convinsi sa accepte planul propus, precum si faptul ca si-ar putea primi banii in conditii mai avantajoase in cazul intelegerii dintre ei, intervenita la finele procedurii de mediere, decat in cazul insolventei si al falimentului, in cazul persoanelor juridice si al executarii silite, atat in cazul persoanelor fizice cat si persoanelor juridice.

Cum se desfasoara procesul de mediere?

In vederea declansarii procedurii de mediere, creditorul sau debitorul poate solicita declansarea procedurii de mediere unui mediator, care la randul sau cere acordul celeilalte parti. Daca partea solicitata isi da acordul prin semnarea contractului de mediere, mediatorul declanseaza procedura de mediere.

In cazul in care, partea careia i s-a cerut acordul nu consimte, medierea se considera neacceptata.

Cand ambele parti doresc sau isi propun sa urmeze procedura medierii, creditorul si debitorul de comun acord isi aleg unul sau mai multi mediatori si, in baza acordului scris al acestora, este declansata procedura medierii.

Onorariul mediatorului va fi stabilit prin negociere cu debitorul si creditorul, avandu-se in vedere complexitatea litigiului, timpul acordat, numarul sedintelor, valoarea litigiului etc. si va fi suportat de catre parti in mod egal ori cum convin acestea, a adaugat Tudor Tatu.

Daca pe parcursul medierii, apare o situatie de natura sa afecteze scopul acesteia, neutralitatea sau impartialitatea mediatorului, atunci acesta este obligat sa o aduca la cunostinta reprezentantului creditorului si debitorului sau personal acestora, care vor decide asupra mentinerii sau denuntarii contractului de mediere.

Cand creditorul si debitorul au ajuns la o intelegere, se redacteaza un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestia in baza caruia, la sediul creditorului/mediatorului se intocmeste un act aditional la contractul initial de imprumut, dupa caz, a carui respectare devine obligatorie atat debitorului, cat si creditorului, nemaifiind necesar sa fie supus autentificarii notarului public sau verificarii instantei de judecata.

Este important de precizat faptul ca persoanelor care activeaza in domeniul bancar si au calitatea de mediator le este interzis prin legea conflictului de interese si legea medierii sa desfasoare activitati de mediere intre institutiile de creditare si clientii acestora.

Pentru a intelege care sunt beneficiile medierii, presedintele UMB ne-a prezentat cazul unei societati comerciale ajunsa la un pas de intrarea in insolventa. Societatea respectiva obtinuse un credit la una dintre banci, in valoare de 2.000.000 euro, pentru construirea a unui ansamblu rezidential de locuinte, cu rambursarea primei rate la un an de la contractarea creditului.

Datorita crizei financiare, scaderii salariilor etc, vanzarile constructiilor au fost aproape zero, punand in imposibilitate firma respectiva sa poata obtine profit si sa inceapa rambursarea ratelor stabilite conform graficului. Desi initial societatea in cauza anuntase institutia de credit, aceasta i-a trimis o somatie in care se preciza faptul ca in termen de 30 de zile, daca nu incepe plata ratelor, banca va declansa procedura de executare silita.

Apeland la procedura medierii, in urma discutiilor cu reprezentantii bancii, societatea a prezentat un plan viabil al vanzarilor locuintelor, iar banca, dupa o analiza temeinica a planului, a fost de acord cu amanarea, cu inca un an a inceperii platii ratelor.

Intre timp, conform planului prezentat, societatea respectiva a scazut pretul initial de vanzare cu 20%, iar primele 30 de apartamente le-a vandut in rate, fara dobanda. In sase luni de la punerea in practica a planului, societate a reusit sa vanda mai mult de trei sferturi din cele 30 de apartamente si astfel a inceput sa-si plateasca ratele si sa evite executarea silita si insolventa.

Judetele cu cele mai multe cazuri de mediere bancara

Surprinzator, Bucurestiul nu se situeaza pe primul loc. Din evidentele UMB, ponderea cea mai mare a solicitarilor de mediere bancara au inregistrat-o judetele Cluj, in special Transilvania, Constanta, Galati, Braila, Botosani, Bucurestiul situandu-se dupa acestea.

Potrivit presedintelui UMB, numarul mare de cereri pentru mediere, pe care le-a inregistrat personal, au fost in anul 2011 si 2012, venind ca urmare a intrarii in vigoare a OUG 50/2010 privind contractele de credit, care a dus la crearea conflictelor dintre banci si clienti ca urmare a clauzelor abuzive introduse in contracte.

“Daca este sa vorbin de toate cererile rezovate, de catre totii mediatorii inscrisi la Consiliul de mediere, indiferent de domeniu, din datele pe care le detin, la nivel national, au fost primite si rezolvate cca 4.500 de cererii, dintre care mai bine de 1.500 de cereri au fost investite cu formula executorie de catre instantele de judecata. In ceea ce priveste cererile de mediere bancara, la nivel national, membrii Uniunii Mediatorilor Bancari, de la infiintare, au rezolvat cca 750 de cereri de mediere. Aici fiind incluse si cererile primite din sectorul IFN – urilor si al asigurarilor.

Mai mult de jumatate dintre acestea au fost rezolvate pozitiv, in favoarea clientilor institutiilor de creditare”, a afirmat Tatu.

Cat de deschisi sunt romanii atunci cand se pune problema apelarii la un mediator bancar

Daca in alte tari medierea joaca un rol important in solutionarea conflictelor intre banca si client, in Romania lucrurile stau altfel pentru ca, pe de-o parte, conceptul de mediere este prea putin cunoscut, chiar daca este legiferat de 6 ani, iar pe de alta parte specificul acestui tip de disputa a facut foarte dificila aplicarea acestei solutii alternative.

Cum am mai spus cu alte ocazii, schimbarile legislative vor taia din aripile bancilor, reducandu-le elanul dominator asupra clientilor. Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de Procedura Civila se va schimba regula jocului. Clientii si bancile vor trebui sa treaca mai intai pe la un mediator bancar. Nu vor mai fi admise cererile de chemare in judecata in cazul in care reclamantii nu dovedesc ca au participat la o sedinta de informare despre avantajele medierii si procedura”, a afirmat Tudor Tatu.

Neparcurgerea acestei proceduri este sanctionata, conform unei ordonante de urgenta adoptata de Guvern in sedinta din 12.12.2012, cu inadmisibilitatea primirii cererii de chemare in judecata.

Cine solicita de regula medierea intr-un conflict client – banca

In mod normal orice persoana fizica sau juridica poate solicita declansarea procedurilor de mediere, separat sau impreuna cu partea adversa. Bancile, niciodata!Debitorii, persoane fizice sau juridice au fost si sunt cele care au solicitat declansarea procedurilor, a precizat presedintele UMB.

Cel mai predominant conflict sesizat a fost si ramane acela al introducerii in cuprinsul contractelor de credit a unor clauze abuzive si a unor comisioane ascunse. Ultimele cereri au venit pentru perceperea de comision la incasare, un lucru total nelegal, a conchis Tudor Tatu.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Articole asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Codurile vestimentare la locul de munca, ”depasite si sexiste”

Companiile din Marea Britanie care isi forteaza angajatele sa poarte tocuri inalte si sa se machieze incalca legea, a anuntat zilele trecute o comisie parlamentara, potrivit DPA si Reuters. Peste 150.000 de persoane au semnat o petitie impotriva ... citeste mai mult





  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

CEC Bank elimina pana la 31.12.2018 comisioanele la platile de impozite si taxe efectuate de persoanele fizice

Bucuresti, 08.06.2018 – In perioada 11.06.2018 – 31.12.2018 CEC Bank vine in intampinarea contribuabililor persoane fizice cu o ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Zipper Romania participa activ la proiectul “o natiune conectata”

 Anul acesta, evenimentul de business organizat cu ocazia Zilei Comunicatiilor, ajuns la editia 22, aduce pe aceeasi scena, autoritati, ... citeste mai mult