Plata cu cardul se schimba in 2013 - noutati pe segmentul contactless

Gabriel Ghita, MasterCard

Plata cu cardul se schimba in 2013 - noutati pe segmentul contactless Data:15 ianuarie 2013   Ora: 13:17

2013 va fi, cu siguranta, anul implementarilor pe piata contactless, sustine Gabriel Ghita, Business Development Manager CEE, in cadrul MasterCard Europe. Daca pana acum a fost nevoie de timp pentru a pune bazele unei retele de acceptare suficient de extinse si pentru a pregati programele contactless, in 2013 ne asteptam ca piata sa ia amploare, iar platile contactless sa fie pe lista de prioritati a mai multor institutii financiare, a declarat oficialul intr-un interviu pentru www.eFin.ro.

La sfarsitul lui 2012 existau deja aproximativ 150.000 de dispozitive contactless si peste 4.000 de terminale compatibile PayPass in mai multe orase din Romania - in hipermarketuri, pe stadioane, in farmacii, la metrou, in autobuze si retele de distributie a presei.

Tehnologia PayPass permite utilizatorilor sa faca plati, simplu si rapid, prin apropierea cardurilor de un terminal contactless ce afiseaza marcile MasterCard PayPass si Maestro PayPass. Pentru efectuarea tranzactiei, clientii nu mai trebuie sa dea cardul din mana, iar pentru plati in valoare mai mica de 100 lei, nu mai este solicitata introducerea codului PIN sau semnarea chitantei.

1. Piata de carduri contactless este la inceput de drum in Romania. MasterCard a desfasurat anul trecut campanii de incurajare a platilor contactless in transportul in comun sau in hipermarketuri. Care a fost rezultatul acestor campanii promotionale? Care a fost valoarea investitiilor realizate pana in prezent de MasterCard Romania in dezvoltarea infrastructurii specifice platilor contactless?

In 2012, am avut ca prioritati sa dezvoltam si sa promovam tehnologia contactless. Iar pe langa discutiile cu partenerii nostri, institutiile financiare, pentru dezvoltarea unor programe de carduri ce includ facilitatea de plata contactless MasterCard PayPass, ne-am implicat si in campanii alaturi de comercianti. Acestia au venit din doua zone unde tehnologia contactless isi gaseste foarte bine aplicabilitatea – transport si retail.

Daca in prima parte a anului, impreuna cu institutiile financiare, ne-am concentrat pe introducerea ofertei de produse PayPass in portofoliul acestora si pe dezvoltarea retelei de acceptare, astfel incat posesorii sa le poata utiliza in cat mai multe locuri, in ultima parte a anului am pus accent pe campanii promotionale. Acestea au inceput la mijlocul lunii septembrie, pe zona de transport public – in Bucuresti, la metrou, si in Sibiu – in autobuzele Tursib. Plata calatoriei cu un card Maestro PayPass sau MasterCard PayPass, direct la turnichetii de la intrarea la metrou sau in autobuz, a permis utilizatorilor sa experimenteze un nou mod de a folosi transportul in comun, fara sa fie nevoie sa-si planifice banii si timpul necesar pentru a cumpara bilet. Cea de-a treia campanie a a avut loc in noiembrie si decembrie, in hipermarketurile Carrefour din toata tara. Toate campaniile au avut ca argument suplimentar, pe langa confortul si rapiditatea platilor contactless, un pret promotional sau premii instant.

Rezultatele au fost foarte bune, chiar daca acest sistem de plata este inca la inceput. Campaniile din Bucuresti si Sibiu au determinat cresteri foarte mari ale numarului de tranzactii contactless cu PayPass, comparativ cu perioada anterioara.

Investitiile in tehnologiile de acceptare sunt realizate, de regula, de catre banci. Foarte rar comerciantii investesc in propriile terminale POS. Contributia MasterCard a fost una de sustinere financiara a eforturilor bancilor - sumele investite alaturi de acestea fiind semnificative, dar si prin campanii de incurajare a platilor contactless.

2.Cati romani detin in prezent carduri contactless? Care estimati ca va fi evolutia pe parcursul acestui an? Cat de receptivi sunt romanii atunci cand vine vorba despre platile contactless?

In Romania, estimam ca sunt peste 150.000 detinatori de carduri contactless, dar in momentul de fata cifrele nu sunt foarte relevante, avand in vedere ca de-abia anul trecut a inceput dezvoltarea pe acest segment. Receptivitate exista – atat fata de tehnologia inovatoare in general, cat si fata de platile contactless – asa cum rezulta si din cresterile foarte mari din timpul campaniilor noastre.

Trebuie doar ca industria de carduri, cu toti jucatorii implicati, sa explice si sa promoveze caracteristicile acestei modalitati noi de plata, pentru ca un numar cat mai mare de romani – nu doar pasionatii de tehnologie – sa-i inteleaga avantajele. Pe fondul dezvoltarii retelei de acceptare si a numarului de emitenti de carduri si dispozitive contactless, ne asteptam ca si numarul de utilizatori de carduri contactless sa creasca semnificativ in 2013.

3. Unde pot fi folosite cardurile contactless?

Tehnologia contactless a aparut ca urmare a nevoii pentru o metoda de plata simpla si rapida care sa elimine platile numerar in sectoarele in care eficienta procesului de plata este cruciala: pe autostrada, in hipermarketuri, restaurante fast food, pe stadioane, la ziare, in transportul in comun etc. In acest context MasterCard PayPass este cea mai simpla si mai rapida modalitate de plata. Avantajele tehnologiei contactless sunt importante si pentru utilizatori, si pentru comercianti, care reusesc sa faca fata unui volum mai mare de clienti, fara sa se confrunte cu aglomeratie si blocaje: deci au clienti mai multi si mai fericiti.

Multe dintre domeniile specifice unde s-au impus platile contactles se regasesc si in Romania. Exista peste 4.000 de terminale compatibile PayPass in mai multe orase din Romania - in hipermarketuri, pe stadioane, in farmacii, la metrou, in autobuze si retele de distributie a presei.

4. Potrivit unui comunicat transmis in luna octombrie a anului trecut de MasterCard, in Romania existau patru emitenti de carduri contactless: BRD, BCR, Citibank si ING Bank. Considerati ca numarul institutiilor financiare emitente de carduri contactless va cunoaste o crestere semnificativa in 2013?

Ne asteptam ca anul acesta numarul emitentilor sa creasca cu cel putin 4-5, poate chiar cu mai multi. Din punctul de vedere al MasterCard, platile contactless reprezinta viitorul si, treptat, orice card nou emis ar trebui sa includa aceasta facilitate.

5. Care va fi, in opinia dumneavoastra, evolutia pietei de carduri contactless pe parcursul acestui an?

2013 va fi, cu siguranta, anul implementarilor pe piata contactless. Daca pana acum a fost nevoie de timp pentru a pune bazele unei retele de acceptare suficient de extinse si pentru a pregati programele contactless, in 2013 ne asteptam ca piata sa ia amploare, iar platile contactless sa fie pe lista de prioritati a mai multor institutii financiare. Raspandirea platilor contactless la nivel national va fi benefica pentru intreaga piata, deoarece o retea dezvoltata aduce mai multi clienti.

Din 2010, de cand am pornit la drum cu primul proiect la nivel national, alaturi de BRD-GSG, si pana in prezent, piata a crescut rapid – la sfarsitul lui 2012 existau deja aproximativ 150.000 de dispozitive contactless si cativa emitenti importanti. Pasul urmator este, in mod natural, plata cu telefonul mobil prin tehnologia NFC. Avem experienta unor proiecte pilot, inca suntem la inceput, dar 2013 va fi un an in care lucrurile se vor aseza mult mai bine, mai ales daca luam in considerare evolutia spectaculoasa pe care au avut-o gadget-urile si tehnologiile inovatoare in 2012.

Chiar daca in Romania interesul pentru tehnologiile de ultima ora este unul foarte ridicat, dezvoltarea segmentului contactless va fi influentata si de masura in care bancile, comerciantii si MasterCard vor continua sa lucreze impreuna pentru ca romanii sa aiba acces la informatii si sa inteleaga beneficiile acestei solutii de plata. Piata contactless este una cu o dinamica accelerata, asa ca, odata ce depasim acest stadiu de inceput, vom asista la o crestere consistenta a tranzactiilor la comerciantii acceptatori.

6. In luna noiembrie a anului trecut, Banca Monte Paschi Belgio si MasterCard au lansat in premiera un card care incorporeaza facilitatile de debit, credit, display si contactless. In cati ani estimati ca va fi lansat si in Romania un astfel de produs? De ce factori depinde emiterea unui astfel de card?

Daca analizam evolutia pietei de carduri, dar si apetenta romanilor pentru produse inovatoare, care simplifica modul de tranzactionare, atunci estimarea mea este ca destul de repede. Avem exemplul cardului cu display, pe care l-am adus in Romania la un an de la premiera mondiala – la sfarsitul lui 2011, am lansat, impreuna cu Banca Carpatica si Credit Europe, primele programe cu display, iar platile contactless sunt intr-o continua crestere, asa ca indeplinim toate conditiile pentru a lansa un astfel de produs.

Premisele lansarii unui astfel de card sunt deja create - consumatorii iau decizii in cunostinta de cauza, cauta produse potrivite pentru ei, cu un grad ridicat de diferentiere, care sa le simplifice activitatile de zi cu zi – produse ce imbina tehnologia cu design-ul si cu functionalitatea de plata.

7. Cum ati caracteriza piata de carduri din Romania?

Piata de carduri din Romania este una foarte activa si dinamica, atat din punct de vedere al emiterii si al acceptarii, cat si din punct de vedere al cresterii constante a volumului si a valorii tranzactiilor. In plus, chiar daca in ultimii patru ani criza economica a afectat Romania, piata cardurilor a continuat sa aiba o evolutie pozitiva. Bancile au investit in noi tehnologii, produse si programe de fidelizare si de activare a cardurilor existente, gandite special pentru anumite categorii de clienti. Nevoile acestora s-au diversificat, ceea ce a condus la o segmentare mai clara a portofoliilor de produse – exista carduri pentru categorii de clienti cu venituri mai mari, carduri care ofera beneficii intr-o retea de comercianti, carduri pentru anumite categorii socio-profesionale, carduri pentru suporteri.

Pe de alta parte si segmentul de retail a contribuit la dezvoltarea pietei cardurilor – in ultimul an, tranzactiile cu cardul la comercianti au fost intr-o continua crestere. Romanii au inceput sa utilizeze tot mai mult cardul, nu doar la POS-urile comerciantilor traditionali, dar si pe internet, lucru care reiese si din rezultatele campaniilor promotionale cu site-urile de discount sau cu CFR Calatori, derulate de noi in 2012.

Si pe partea de inovatie tehnologica, piata din Romania sta foarte bine, in comparatie cu alte tari din regiune: Romania se numara, alaturi de SUA, Anglia si China, printre tarile unde se poate plati contactless in transportul in comun, in 2011, s-au lansat primele carduri cu display din regiune, iar anul trecut am facut noi demersuri pentru plata cu telefonul mobil.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Interviuri asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult



  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Interviu cu Directorul General Vascar, Vlad Ciuburciu: care sunt provocarile din industria carnii din Romania in anul 2020

  Vlad Ciuburciu, directorul general Vascar, dintre principalele producții de conservare și pregătire a cărților din România, nu se ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Economisește utilizând inteligent cardul tău de credit și cumpărături

Un card bancar online îți poate aduce, în timp, economii importante. Ales cu atenție și folosit inteligent, acesta îți va ... citeste mai mult