Ghidul solicitantului programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor de catre intreprinzatorii tineri

Data: 18 martie 2011   Ora: 11:20

Prezentul ghid se adreseaza intreprinzatorilor tineri, in scopul orientarii lor in accesarea finantarilor nerambursabile pentru acest apel de proiecte in cadrul Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri.

Acest ghid prezinta regulile pentru pregatirea, intocmirea si depunerea planurilor de afaceri si descrie modalitatea de selectie, aprobare si implementare a acestora.

INTRODUCERE

Sprijinirea dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) este o prioritate atat la nivelul Uniunii Europene, cat si la nivel national, deoarece aceasta numeroasa categorie de agenti economici, mai dinamici si mai flexibili decat societatile mari, constituie coloana vertebrala a oricarei economii moderne.

Pentru a construi o economie puternica, Uniunea Europeana si-a propus sa intareasca spiritul antreprenorial in Europa si sa creeze conditiile necesare pentru dezvoltarea practicilor inovative care duc la infiintarea si dezvoltarea IMM-urilor, acestea reprezentand un factor important de crestere economica si sociala. Atingerea acestor obiective este vitala pentru asigurarea sustenabilitatii economice necesare sprijinirii progresului social si protectiei mediului.

Politica Uniunii Europene referitoare la intreprinderi se adreseaza intregului mediu de afaceri si are ca scop incurajarea si facilitarea infiintarii de noi intreprinderi, stabilirea unui mediu de afaceri in care fiecare intreprindere sa aiba acces efectiv la pietele de produse si servicii, atat din Europa cat si din afara acesteia.

Guvernul Romaniei recunoaste si apreciaza importanta sectorului intreprinderilor mici si mijlocii ca baza pentru dezvoltarea unei economii moderne, dinamice, bazata pe cunoastere. Experienta Uniunii Europene demonstreaza clar ca sectorul intreprinderilor mici si mijlocii poate avea o contributie substantiala la realizarea produsului intern brut, la crearea unor noi locuri de munca si la stimularea cresterii exporturilor. Un sector al intreprinderilor mici si mijlocii bine dezvoltat poate astfel sa sprijine stabilitatea si cresterea macro-economica.

In scopul crearii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitatilor actuale de dezvoltare economica a Romaniei si a stimularii mediului de afaceri, prin infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii si avand in vedere:

- efectele negative ale crizei economice in ceea ce priveste reducerea numarului de operatori activi pe piata, inasprirea conditiilor de creditare si in general a cresterii dificultatilor si riscurilor pentru inceperea unei afaceri, in special pentru tinerii intreprinzatori;

- necesitatea stimularii spiritului antreprenorial al tinerilor, prin dezvoltarea de noi politici publice necesare relansarii economice, reducerii somajului si asigurarii unor conditii mai bune pentru participarea tinerilor la viata economica si sociala;

- prevederile art. 49, alin. 1 si alin. 5 referitoare la protectia tinerilor si ale art. 135, alin. 2 din Constitutia Romaniei referitoare la rolul statului in stimularea economiei;

si considerand ca situatia economica este una exceptionala si se impune luarea unor masuri urgente care sa vizeze intreprinzatorii tineri, in cadrul unui program social de interes public, Guvernul a decis sa lanseze o noua schema de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii, respectiv Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri.

In scopul crearii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitatilor actuale de dezvoltare economica a Romaniei si a stimularii mediului de afaceri, prin infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii, Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, publicata in Monitorul Oficial 103/09.02.2011.

Ordonanta de urgenta nr. 6/2011 vizeaza stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor prin dezvoltarea unor noi politici publice necesare pentru relansarea economiei Romaniei, prin reducerea somajului si asigurarea unor conditii mai bune pentru participarea tinerilor la viata economica. Prevederile acesteia au in vedere necesitatea combaterii efectelor negative ale actualei crize economice si financiare, manifestate prin reducerea numarului operatorilor economici activi pe piata, lipsa resurselor financiare, inasprirea conditiilor de creditare, reducerea consumului, cresterea dificultatilor si a riscurilor pentru inceperea unei afaceri, in special pentru tineri, una dintre categoriile sociale cele mai defavorizate.

Ordonanta de urgenta prevede conditiile in care microintreprinderile infiintate si conduse de catre intreprinzatorii tineri beneficiaza de anumite facilitati, precum si sanctiunile pentru nerespectarea prevederilor actului normativ respectiv.

In vederea reglementarii modului de acordare a facilitatilor pentru microintreprinderile nou infiintate, conduse de intreprinzatori tineri, care desfasoara pentru prima data activitate economica prin intermediul unei societati cu raspundere limitata, asa dupa cum prevede art. 17 din Ordonanta mentionata mai sus, au fost emise si aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 96/2011, normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, publicate in Monitorul Oficial 108/10.02.2011.

Ordonanta de urgenta a Guvernului instituie Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri (denumit Programul) prin care se acorda unele facilitati pentru microintreprinderile nou infiintate, conduse de intreprinzatori tineri, care desfasoara, pentru prima data, activitate economica prin intermediul unei societati cu raspundere limitata.

Masurile de natura ajutorului de stat prevazute prin Ordonanta de urgenta fac parte dintr-o schema transparenta de minimis care se va derula cu respectarea criteriilor stabilite de normele comunitare si de legislatia nationala in domeniu.

Monitorizarea si controlul aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului sunt asigurate de Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (denumita in continuare Agentie) din subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.

1. OBIECTIVUL PROGRAMULUI

In Romania, 1 din 100 de tineri decid sa inceapa o afacere pe cont propriu, fata de 1 din 4 tineri in Cehia, Polonia sau Ungaria. Foarte putini tineri demareaza o afacere pe cont propriu. Cele mai frecvente cauze invocate sunt lipsa banilor si birocratia. Un studiu despre antreprenoriat, realizat anul trecut in randul tinerilor din principalele centre universitare din tara, a aratat ca peste 70% dintre ei s-au gandit sa isi demareze propria afacere. Insa concretizarea acestor intentii este mult mai mica, de aproximativ 17%, pentru ca accesul la informatii este inca destul de limitat.

Obiectivul „Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri”, denumit in continuare Program, il constituie stimularea infiintarii de noi microintreprinderi, cresterea potentialului de accesare a surselor de finantare si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor in scopul implicarii acestora in structuri economice private.

Programul urmareste:

-dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si gestionarea optima a resurselor, in vederea adaptarii rapide la rigorile determinate de globalizarea pietelor;

-stimularea si sprijinirea demararii si dezvoltarii firmelor nou-infiintate (start-up-uri) prin facilitarea accesului acestora la finantare;

-facilitarea accesului tinerilor la sursele de finantare.

Prezentul ghid instituie o schema transparenta de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevazute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 871 si 882 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

1 Actualul art. 107 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene

2 Actualul art. 108 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene

Prezenta schema nu intra sub incidenta obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 871 si 882 din Tratat ajutoarelor de minimis.

Schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

2. BUGETUL PROGRAMULUI

2.1 Prin Legea bugetului de stat, se vor aloca, in fiecare an, la dispozitia Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, pentru Agentie, fondurile pentru alocatia financiara nerambursabila prevazuta la art.5, lit.a) din Ordonanta de Urgenta nr. 6 din 09.02.2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri.

2.2 Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2011 este de 21.000.000 lei gestionati de Agentie, pentru acordarea de Alocatii Financiare Nerambursabile (AFN).

3. BENEFICIARII PROGRAMULUI

3.1 Pot beneficia de prevederile Programului: persoanele fizice, denumite in continuare intreprinzatori debutanti, care indeplinesc cumulativ, la data depunerii Formularului de inscriere in program, urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) au capacitate juridica deplina de exercitiu, au varsta de pana la 35 de ani, impliniti cel mai tarziu in ziua inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului;

b) anterior datei inmatricularii societatii in Registrul Comertului nu au mai detinut si nu detin calitatea de actionar, asociat sau membru al organelor de conducere din cadrul unei intreprinderi constituite in spatiul economic european;

c) infiinteaza pentru prima data o societate comerciala cu raspundere limitata in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei Ordonante de urgenta nr. 6 din 09.02.2011;

d) declara pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale pentru declaratii mincinoase, ca indeplineste conditiile prevazute la lit. b, pe care o depune la Registrul Comertului odata cu cererea de inmatriculare a societatii.

Daca la data inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului, conditia referitoare la varsta este indeplinita, aceasta se considera indeplinita pe intreaga perioada de acordare a facilitatilor.

3.2 Pentru incadrarea in Program, microintreprinderea infiintata de intreprinzatorul debutant trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a) este societate comerciala cu raspundere limitata-debutant (SRL-D), care functioneaza pe durata nedeterminata, in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale ordonantei de urgenta nr. 6 din 09.02.2011;

b) se incadreaza in categoria microintreprinderilor in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale ordonantei de urgenta nr. 6 din 09.02.2011;

c) este infiintata de un intreprinzator debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 (cinci) intreprinzatori debutanti asociati. Conditiile pentru intreprinzatorul debutant trebuie indeplinite de fiecare dintre asociati, asa cum se prevede in Art. 3.1 al prezentului Ghid;

d) este administrata de asociatul unic, de unul sau mai multi administratori dintre asociati;

e) are in obiectul de activitate cel mult 5 (cinci) grupe de activitate prevazute de clasificarea activitatilor din economia nationala in vigoare (CAEN Rev 2).

In cele 5 (cinci) grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiect de activitate al societatii urmatoarele:

intermedieri financiare si asigurari:

- 641 - Intermediere monetara

- 642 - Activitati ale holdingurilor

- 643 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare

- 649 - Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv activitati de asigurari si fonduri de pensii

- 651 - Activitati de asigurari

- 652 - Activitati de reasigurare

- 653 - Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor din sistemul public de asigurari sociale)

- 661 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii

- 662 - Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii

- 663 – Activitati de administrare a fondurilor tranzactii imobiliare:

- 681 - Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii

- 682 - Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate

- 683 - Activitati imobiliare pe baza de comision sau contract

 -920 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri  productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:

- 110 - Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 – Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate)

- 1200 - Fabricarea produselor din tutun

- 2540 - Fabricarea armamentului si munitiei

- 2051 - Fabricarea explozivilor

- 4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun

- 4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate

- 4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate

 

precum si activitatile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat, respectiv:

a) activitati de pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000:

- 031 - Pescuitul

- 032 - Acvacultura

b) activitati legate de productia primara a produselor agricole asa cum sunt enumerate in anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene:

- 011 - Cultivarea plantelor nepermanente

- 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente

- 013 - Cultivarea plantelor pentru inmultire

- 014 - Cresterea animalelor

- 015 - Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor)

- 016 - Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare

- 017 - Vanatoare, capturarea cu capcane a vanatului si activitati de servicii anexe vanatorii

c) activitati de procesare si marketing ale produselor agricole listate in anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in urmatoarele cazuri:

a. cand cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip cumparate de la producatorii primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;

b. cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral cedat producatorilor primari (fermieri);

d) activitati legate de export catre state terte sau state membre, si anume, ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e) ajutoarele destinate utilizarii produselor nationale in detrimentul celor importate;

f) ajutoarele destinate agentilor economici care activeaza in sectorul carbonifer, asa cum este definit in  Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria carbunelui (CAEN Rev.2)

- 051 - Extractia carbunelui superior

- 052 - Extractia carbunelui inferior

- 061 - Extractia petrolului brut

- 062 - Extractia gazelor naturale

- 0721 - Extractia minereurilor de uraniu si toriu

- 0892 – Extractia turbei

- 091 - Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale

- 099 – Activitati de servicii anexe pentru extractia mineralelor

g) ajutoarele pentru achizitionarea vehiculelor de transport rutier de marfa acordate agentilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfa contra cost.

Calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant se obtine la data inmatricularii la Registrul Comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul sau social. Prin derogare de la art. 36 din

Legea nr.26/1990 privind Registrul Comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, numele unei microintreprinderi apartinand intreprinzatorului debutant se compune dintr-o denumire proprie insotita de sintagma scrisa in intregime “societate cu raspundere limitata – debutant” sau abrevierea “S.R.L. – D.”.

In afara obligatiilor stabilite prin actele normative in vigoare, aplicabile oricarui operator economic, microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant are si urmatoarele obligatii specifice:

a) sa notifice in scris cu privire la infiintare, Oficiul Teritorial pentru I.M.M. si Cooperatie(O.T.I.M.M.C.) al Agentiei, in a carui raza de competenta isi are sediul, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta. Lista O.T.I.M.M.C. se gaseste in anexa nr.4 la prezentul ghid;

b) sa angajeze, cu contract de munca pe durata nedeterminata, cu norma intreaga si sa mentina in activitate cel putin 2 (doi) salariati de la momentul obtinerii facilitatilor mentionate la art. 5 lit. a) si/sau b) si/sau c) din OUG nr. 6 din data de 09.02.2011, pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant;

c) sa reinvesteasca, anual, cel putin 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent;

d) sa depuna la Agentie prin O.T.I.M.M.C in a carui raza de competenta isi are sediul, situatiile financiare semestriale si anuale, cu dovada inregistrarii acestora la autoritatile competente, precum si un raport semestrial de progres, pe o perioada de 3 ani, incepand cu anul in care s-a obtinut ajutorul nerambursabil.

4. TIPURILE DE AJUTOR FINANCIAR

4.1 Microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant beneficiaza de urmatoarele facilitati:

4.1 Tipurile de facilitati pentru microintreprinderea S.R.L. – D.

a) acordarea de catre Agentie a unei alocatii financiare nerambursabile reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro3 echivalentul in lei, din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare. Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri;

b) garantii acordate de Fondul National de Garantare al Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii S.A. – I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de „SRL-D” in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de Agentie, cu respectarea conditiilor prevazute in normele si procedurile interne ale institutiilor de credit si ale F.N.G.C.I.M.M., pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro, echivalentul in lei;

c) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 (patru) salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;

d) scutirea de la plata taxelor pentru operatiunile de inmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comertului, pentru inregistrarea microintreprinderii;

e) consiliere, instruire si sprijin din partea O.T.I.M.M.C., in a carui raza de competenta isi are sediul social.

4.2 Categoriile de cheltuieli eligibile

Planul de afaceri trebuie sa cuprinda investitii in active corporale si/sau necorporale, pe o perioada determinata, in scopul realizarii unor obiective clare, concrete si reale.

Planul de afaceri trebuie sa fie implementat pe teritoriul Romaniei si sa respecte regulile referitoare la ajutorul de minimis, prevazute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 874 si 885 din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

4 Actualul art. 107 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene

5 Actualul art. 108 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene

6 Se iau in considerare cheltuielile aferente realizarii unei constructii doar in cazul in care aceasta se realizeaza cu o intreprindere autorizata in domeniu.

7 Valoarea activului corporal achizitionat in cadrul programului se va stabili pe baza unei evaluari al unui expert evaluator ANEVAR.

8 Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa.

9 Vor fi decontate cheltuielile eligibile aferente perioadei de implementare a proiectului de 1 an de zile calendaristice.

Sunt considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:

1) INVESTITIILE IN ACTIVE CORPORALE referitoare la:

a) terenuri pentru realizarea de constructii si/sau amenajare efectuate in cadrul proiectului, destinate activitatii pentru care s-a solicitat finantarea;

b) constructii pentru desfasurarea activitatii pentru care s-a solicitat finantarea6;

c) achizitionarea de spatii destinate realizarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare

7. Costurile de spatiu cuprind:

- Spatiu de birouri

- Spatiu de productie

- Spatiu de desfasurare activitati comerciale si prestari servicii

- Spatiu de depozitare

d) Achizitionarea de mobilier pentru dotarea spatiilor amenajate destinate activitatii pentru care s-a solicitat finantarea;

e) Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru, aparate si instalatii de masura, control si reglare, tehnica de calcul, etc;

f) Mijloace de transport, cu exceptia achizitiei de vehicule de transport rutier de marfuri, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri in numele tertilor.

2) INVESTITIILE IN ACTIVE NECORPORALE referitoare la: brevete, licente, marci comerciale si alte drepturi si active similare(francize, etichetare ecologica, etc.)

3) ALTE COSTURI DE OPERARE9 referitoare la:

a) Costuri de infiintare a firmei:

- Autorizatii

b) Costuri curente:

- Materii prime, marfuri

- Materiale consumabile, materiale auxiliare

c) Costuri de personal (salarii, costuri asigurari sociale):

d) Costuri de training si formare personal:

e) Servicii externe:

- Contabilitate

- Consultanta fiscala

- Consultanta juridica

- Consultanta in management

- Consultanta IT

- Consultant PR

Cheltuielile cu serviciile de consultanta nu pot depasi 10% din valoarea totala eligibila a proiectului.

f) Costurile legate de incalzire, gaz, electricitate, curatenie, reparatii, asigurare, apa/canal, gunoi:

g) Costuri cu punerea in functiune a echipamentelor:

h) Costuri legate de procesul de vanzare:

i) Costuri administrative:

j) Chirii pentru spatii de birouri, productie, de desfasurare activitati comerciale si prestari servicii, depozitare altele decat spatiile cu destinatie locativa;

k) Alte costuri conexe direct legate de codul CAEN accesat in cadrul Programului:

- racordarea la utilitati: apa, gaz, electricitate, canalizare;

- infrastructura necesara racordarii la utilitati: drum de acces, reabilitari, amenajari;

- asigurarea normelor de protectia muncii, de protectia mediului.

 

Solicitantul va face dovada detinerii in proprietate a terenului pe care urmeaza sa se realizeze constructia sau a detinerii unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori inchiriere a terenului respectiv, valabil pe o perioada de minimum 5 ani de la finalizarea investitiei.

Activele achizitionate trebuie sa fie noi.

Pentru a fi incluse in investitia eligibila, activele corporale si necorporale trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) sa ramana in proprietatea microintreprinderii S.R.L.-D. care a beneficiat de ajutor de stat cel putin 3 ani;

b) sa fie considerate active amortizabile;

c) sa fie achizitionate in conditii de piata, respectiv sa fie intocmit un dosar de achizitie care sa cuprinda cereri de oferta(minimum trei), ofertele primite; acestea trebuie sa cuprinda: datele de identificare, semnatura si stampila ofertantului, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al microintreprinderii S.R.L.-D. prin care sa fie justificata alegerea ofertei celei mai convenabile, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii, cu exceptia activelor corporale de la pct. 4.2., subpct. 1, lit. a) si lit. c) pentru care se va prezenta un raport de evaluare a unui expert evaluator ANEVAR;

d) sa fie incluse in categoria activelor proprii ale microintreprinderii S.R.L.-D., sa ramana in locatia acesteia pentru cel putin 3 ani, calculat din momentul in care investitia a fost finalizata, si sa fie utilizate pentru derularea activitatii finantate.

 

4.4. In cadrul Programului, AFN nu poate fi utilizate pentru:

- rambursarea imprumuturilor bancare existente;

- obligatiile exigibile de plata a impozitelor, taxelor si datoriilor la bugetul general consolidat si la bugetele locale;

- taxa pe valoarea adaugata;

- dobanda si alte comisioane aferente creditelor;

- cheltuielile de leasing;

- dezafectarea centralelor nucleare;

- achizitia de echipament second-hand;

- amenzi, penalitati si cheltuieli de judecata

4.5. In cadrul Programului contributia in natura nu este eligibila.

5. ETAPELE IMPLEMENTARII PROGRAMULUI

5.1 Inregistrarea microintreprinderii “S.R.L.- D.“ la Oficiile registrului comertului, (http://www.onrc.ro/romana/retea.php) se va realiza, incepand cu data de 11 februarie 2011, prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) Intreprinzatorul debutant are obligatia sa ataseze in sustinerea cererii de inregistrare a microintreprinderii ¨S.R.L.- D.¨ in registrul comertului, documentele prevazute de Ordinul Ministrului Justitiei nr. 2594/C/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, precum si declaratia pe propria raspundere conform art.2 alin. 1, lit. d) din OUG nr. 6 din 09.02.2011;

b) Dupa inmatricularea in registrul comertului a microintreprinderii “S.R.L.-D.”, respectiv dupa inregistrarea in registrul comertului a oricaror modificari, ONRC va transmite catre Agentie, pe cale electronica, datele aferente acestor inregistrari, conform protocolului incheiat in acest sens;

c) operatiunile de inmatriculare conform OUG nr.6 din 09.02.2011, cu ocazia constituirii microintreprinderii, sunt scutite de plata taxelor catre ONRC;

d) Agentia transmite institutiilor implementatoare, pe baza protocolelor de colaborare, datele aferente inregistrarilor precum si modificarile generate de situatiile financiare semestriale si anuale pe perioada functionarii microintreprinderii ¨S.R.L.- D.¨

 

5.2 In termen de 10 zile lucratoare de la infiintare, microintreprinderea “S.R.L. - D.” trebuie sa notifice prin posta electronica Oficiul Teritorial pentru I.M.M. si Cooperatie (O.T.I.M.M.C.) al Agentiei in a carui raza teritoriala isi are sediul, in vederea luarii in evidenta.

 

6. PROCEDURA DE INSCRIERE IN PROGRAM

6.1 Agentia administreaza, gestioneaza si deruleaza direct sau prin intermediul organizatiilor ori institutiilor de drept privat programele de incurajare si stimulare a infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, finantate de la bugetul de stat, la nivel national si la nivel local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie. Agentia si O.T.I.M.M.C. asigura managementul financiar si/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Intre Agentie si organizatiile ori institutiile de drept privat (institutii de credit) se incheie o conventie de colaborare in baza caruia se va trece la derularea programului respectiv.

Institutia de credit selectionata are calitatea de agentie de implementare a ajutoarelor acordate, pentru a caror derulare incheie conventii de colaborare cu Agentia.

Inscrierea in program este continua si se face on line pe site-ul www.aippimm.ro sau direct pe linkul http://programenationale2011.aippimm.ro/. Pentru participarea la Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, fiecare solicitant trebuie sa se inregistreze cu user si parola. Dupa inregistrare se completeaza on line planul de afaceri (anexa 1 la prezentul ghid) si se incarca documentele insotitoare conform indicatiilor de mai jos.

6.2. Agentia demareaza implementarea Programului pe data de 22 februarie 2011, ora 10.00 2011.

Aceasta pagina ofera posibilitatea de creare a unui cont utilizator nou, de logare pe baza de username si parola, de resetat parola daca ati uitat-o precum si de a vizualiza legislatia privind Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri.

6.3. Crearea unui cont de inscriere in cadrul Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri

Prin click conform desenului de pe site-ul www.aippimm.ro veti fi directionati catre campurile de completat.

In aceasta pagina aplicantul va alege un user si o parola, va introduce adresa proprie de mail unde va primi un mesaj de confirmare a inscrierii si un link de activare a acesteia.

“Prin prezenta va aducem la cunostinta faptul ca ati fost inregistrat in cadrul programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri cu

username-ul________”. Pentru a putea accesa contul dumneavoastra, trebuie sa confirmati inregistrarea accesand urmatorul link: __________________________________ Daca nu v-ati inscris pentru acest program, va rugam sa ignorati acest mesaj e-mail”

Dupa confirmarea inscrierii de pe adresa proprie de mail, user-ul si parola alese de catre utilizator devin active si pot fi folosite pentru logare.

 

6.4. ACCESAREA PAGINII DE INTRODUCERE A DATELOR.

Pagina principala a contului creat de dumneavoastra ofera informatii cu privire la introducerea datelor, meniurile de accesat, sectiunile de formulare pe care trebuie sa le completati inainte de a trimite formularele completate operatorilor nostri. Cele 7 sectiuni sunt impartite in doua parti, una destinata informatiilor generale referitoare la firma dumneavoastra si alta care cuprinde 6 sectiuni necesare finantarii. Pentru a putea trimite formularele, toate cele 7 categorii sunt obligatorii si nu puteti trimite formularele inainte ca acestea sa fie salvate. Odata cu trimiterea formularelor, acestea nu mai pot fi modificate si va rugam sa le completati cu atentie. Fiecare dintre categorii contine un formular unde se recomanda sa completati cat mai detaliat fiecare punct al acestuia. Pentru a salva un formular, apasati butonul "Salveaza" ce se gaseste la sfarsitul formularului. Inaintea trimiterii formularelor catre operatori, se pot edita si salva formularele de cate ori doriti, aplicatia blocand salvarea numai in urma trimiterii acestora. Nota: Va rugam sa completati formularele fara diacritice.

Anumite subpuncte din formulare au texte explicative, oferindu-va niste linii generale de urmat pentru subpunctul respectiv. Acestea sunt de 2 feluri care pot fi diferentiate prin culori. Textele explicative din afara casetelor care trebuie completate au o culoare neagra, iar cele din inauntrul casetelor sunt albastre. Textele explicative din inauntrul casetelor vor disparea odata ce ati dat click in caseta respectiva pentru a completa subpunctul formularului. Aveti posibilitatea de a revedea textele explicative consultand documentele aferente "Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri".

Pentru fiecare formular salvat, veti primi un punctaj in functie de optiunile completate in formularul respectiv, iar acest punctaj va este comunicat atunci cand salvati un formular. Punctajul total acumulat la un moment dat este afisat in zona de meniu.

Din aceasta pagina cu ajutorul meniurilor din partea stanga se procedeaza la inceperea completarii campurilor, cu sectiunea “ Informatii generale”.

 

6.5. PAGINA DE INFORMATII GENERALE

6.6. PAGINA “ DOMENIUL DE ACTIVITATE AL SRL-D”

Dupa completarea tuturor campurilor se tasteaza “Salveaza”.

6.7. Pagina “ Planul de afaceri conduce la crearea de noi locuri de munca permanente in cadrul microintreprinderii SRL-D”

6.8. Pagina “ Ponderea investitiilor in cheltuielile aferente planului de afaceri”

6.9. Pagina “ Localizarea activitatii microintreprinderii SRL-D”

6.10. Pagina „Utilizarea noilor tehnologii si promovarea societatii informationale

6.11. Pagina „ Schema de finantare”

6.12. Trimiterea formularelor salvate

Aplicatia permite atat salvarea fiecarui formular in parte, cat si trimiterea tuturor formularelor salvate. Pana la momentul trimiterii formularelor salvate, aplicatia le permite utilizatorilor modificarea informatiilor inregistrate in sectiuni. Din momentul in care se tasteaza TRIMITE FORMULARELE nu se mai pot face modificari. Actiunea de trimitere a formularelor se face actionand:

6.13. Primirea mesajului de confirmare a trimiterii formularelor

Aplicatia va genera automat dupa trimiterea formularelor un mesaj pe adresa de mail a solicitantului in care se va specifica faptul ca formularele au fost inregistrate in baza de date a Agentiei si ca in termen de 10 zile lucratoare va avea loc evaluarea formularelor.

 

7. PROCEDURA DE EVALUARE SI ACORDARE A ALOCATIEI FINANCIARE NERAMBURSABILE

I. PRIMA ETAPA DE EVALUARE

7.1 Evaluarea planurilor de afaceri completate on line

a) Calcularea punctajului planurilor de afaceri se face in timp real si transparent, la completarea de catre aplicanti a sectiunilor din aplicatia software. Aplicatia va genera un punctaj pe baza criteriilor prevazute in Anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a OUG nr.6/2011, aprobate prin HG nr. 96/2011. Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte, iar aplicatia va genera automat aplicantilor ce nu se inscriu in punctajul minim mesajul „ nu indepliniti criteriul de minim 60 de puncte” in momentul transmiterii formularelor, fara ca aceste formulare sa se inregistreze in baza de date a Agentiei;

b) Verificarea veridicitatii si coerentei informatiilor inscrise in planul de afaceri, codurile CAEN eligibile, inclusiv a legaturii activelor achizitionate cu activitatile codului CAEN pe care se acceseaza Programul, se realizeaza de catre Unitatile de Programare, Selectare, Evaluare si Contractare(UPSEC) din cadrul O.T.I.M.M.C. sub coordonarea Unitatii de Coordonare, Selectare, Evaluare si Contractare (UCSEC) din cadrul Agentiei;

c) La institutia de credit, vor fi transmise spre finantare, in limita bugetului anual, planurile de afaceri care obtin cel putin punctajul minim si care au fost aprobate de Agentie in urma verificarilor efectuate de UPSEC, conform art.7, alin b). Transmiterea la institutia de credit a planurilor de afaceri insotite de notificarea acceptarii de principiu, se va face continuu, pana la epuizarea bugetului Programului;

d) Planurile de afaceri care solicita credit bancar se finanteaza de catre institutia bancara partenera conform criteriilor prevazute in normele de creditare ale acesteia si in normele de garantare ale FNGCIMM;

e) La verificarea si aprobarea planurilor de afaceri se va tine cont de principiul „primul venit – primul servit”, in conditiile realizarii unui punctaj minim de 60 de puncte.

 

7.2 Analiza din cadrul AIPPIMM/OTIMMC are ca finalitate stabilirea uneia din urmatoarele decizii:

a) Pentru microintreprinderile care solicita credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri si includerea in program. Se va transmite acestora o Notificare privind acceptarea de principiu la finantare. Un exemplar al documentatiei transmise on line, insotit de raportul de evaluare a Planului de afaceri si de notificarea privind acceptarea de principiu la finantare, vor fi predate institutiei de credit printr-un proces verbal incheiat intre institutiile partenere;

b) Pentru microintreprinderile care nu solicita credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri si includerea in program. Se va transmite acestora o Notificare privind acceptarea la finantare;

c) respingerea Planul de afaceri - solicitantului i se transmite Scrisoarea de respingere;

d) solicitarea de clarificari - aplicantului i se transmite Scrisoare de solicitare clarificari. Completarile solicitate se transmit in 48 de ore de la instiintare la O.T.I.M.M.C.

 

7.3. Daca in urma analizei Planului de Afaceri si a documentelor atasate on line se constata ca informatiile declarate de solicitant nu sunt corecte/reale, ele generand si un punctaj diferit, solicitantul va primi scrisoare de respingere de la finantare.

7.4. In conformitate cu dispozitiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, in situatia in care solicitantul se considera vatamat intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma procedura prevazuta in aceste situatii.

7.5. Solicitantul se poate adresa O.T.I.M.M.C., formuland o contestatie, in termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.

7.6. Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:

- datele de identificare ale solicitantului;

- obiectul contestatiei;

- motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia;

- dovezile pe care se intemeiaza contestatia;

- semnatura reprezentantului legal si stampila microintreprinderii SRL-D.

 

7.7. Pentru solutionarea contestatiilor, se va constitui o Comisie de contestatie din cadrul OTIMMC, formata din membrii care nu au participat la evaluarea documentatiei.

7.8. Termenul de solutionare este de 10 zile calendaristice de la data primirii contestatiei. Comunicarea solutionarii contestatiei se va face prin fax sau prin email.

 

II. ETAPA A II A DE EVALUARE

A. Microintreprinderi care solicita credit

7.9 Etapa a doua de evaluare a dosarelor cu componenta de creditare, declarate eligibile este realizata de institutia de credit partenera prin comitetele de credit ale unitatilor sale teritoriale, in functie de criteriile specifice prevazute in normele de creditare ale bancii si in normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN.

7.10 (1) Institutia de credit partenera va face propria ei analiza si va informa solicitantul si Agentia asupra deciziei sale de a acorda/respinge creditul.

(2) In termen de 5 zile lucratoare de la data primirii hotararii de aprobare a creditului, solicitantul va semna cu institutia de credit partenera Contractul de creditare si AFN.

7.11 Institutia de credit partenera poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele prevazute in normele sale interne de creditare. In cazul in care solicitantul prezinta documentatie necorespunzatoare sau incompleta, institutia de credit partenera va solicita remedierea acesteia (acordand asistenta si consultanta gratuita), iar daca acest fapt nu se va realiza in termenul solicitat de banca sau nu exista posibilitatea de remediere, va comunica, in scris, atat solicitantului cat si Agentiei, ca cererea de finantare a fost respinsa.

7.12 Microintreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.a. vor deschide conturi curente la institutia de credit partenera pentru derularea operatiunilor de incasari si plati, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, dupa caz.

7.13 Finantarea Planurilor de Afaceri se va face conform Conventiei de colaborare incheiata de Agentie cu institutia de credit partenera. Alocatiile financiare nerambursabile se vor acorda microintreprinderilor, din contul de tranzit al programului, prin unitatile teritoriale ale institutiei de credit.

7.14 Pentru fiecare cheltuiala eligibila efectuata se vor utiliza in mod proportional, cele doua componente de finantare (credit bancar minim 50% si AFN maxim 50%).

La semnarea contractului de credit si AFN, microintreprinderea completeaza un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se obliga sa completeze si sa depuna la O.T.I.M.M.C. raportarile semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).

B. “SRL-D” care nu solicita credit

7.15. Microintreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.b. vor deschide conturi curente la institutia de credit partenera pentru derularea operatiunilor de incasari si plati, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, dupa caz.

7.16. In termen de 5 zile lucratoare de la data primirii Notificarii privind acordul de principiu pentru finantare, “SRL-D” de la pct. 7.2 lit.b. vor semna la sediul OTIMMC Contractul de finantare (anexa nr. 3 la prezentul ghid) si vor deschide conturi curente la institutia de credit partenera pentru derularea operatiunilor de incasari si plati, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN si contributie proprie. La semnarea contractului de finantare, microintreprinderea completeaza un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se obliga sa completeze si sa depuna la O.T.I.M.M.C. raportarile semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).

 

III. MODALITATEA DE EFECTUARE A CHELTUIELILOR SI PLATA ACESTORA

7.17 Platile pentru bunurile achizitionate, eligibile prin Program, se vor face din contul curent al beneficiarului in contul furnizorului, pe baza cererii de tragere din credit bancar si AFN/ cererii de tragere din AFN (anexa nr.7 la prezentul ghid) si a certificarii cheltuielilor de catre institutia de credit partenera conform notificarii primite de la Agentie in urma evaluarii planului de afaceri. Certificarea cheltuielilor se face pe baza facturilor fiscale si a documentelor justificative mentionate in anexa 2 la prezentul ghid si consta in mentiunea „bun de plata” pe factura fiscala, semnatura si stampila din partea institutiei de credit partenera. In cadrul vizitelor de monitorizare, pe care le efectueaza OTIMMC, microintreprinderea beneficiara va prezenta documentele justificative mentionate in anexa 2, inclusiv facturile certificate de institutia de credit.

7.18 In functie de categoriile de cheltuieli eligibile prevazute la pct. 4.2, microintreprinderea S.R.L.-D. poate prezenta lunar la banca cereri de tragere din credit bancar si AFN/ cererii de tragere din AFN, insotite de documentele justificative. Din contul curent al microintreprinderii S.R.L.-D. va fi virata de catre banca, in contul furnizorului, suma aferenta cheltuielilor eligibile efectuate. Plata va fi facuta proportional conform art.7.14. Numarul maxim de cereri de tragere din credit bancar si AFN/ cererii de tragere din AFN este de 12, in transe lunare. Perioada maxima de implementare si efectuarea platilor este de 1 an de zile calendaristice de la data semnarii contractului de finantare. In cazul in care microintreprinderea renunta la finantare pentru una sau mai multe activitati aprobate prin notificarea privind acordul de principiu pentru finantare, acestia au obligatia de a transmite la OTIMMC prin posta sau curier cererea-tip de renuntare totala/partiala la finantare, conform anexei nr. 9 la prezentul ghid.

7.19 In termen de 1 an de zile calendaristice de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat sa efectueze cheltuielile. In aceasta perioada, OTIMMC – UMCR va efectua vizite de monitorizare si control la microintreprinderea beneficiara pentru verificarea cheltuielilor efectuate.

7.20. Nu se admit compensari intre valorile unitare ale activelor cuprinse in notificare.

7.21. Beneficiarii AFN nu pot schimba, la achizitionare, activele pentru care au primit acordul de principiu.

7.22. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise inaintea incheierii Contractului de credit bancar si AFN cu institutia de credit partenera care a incheiat conventie de colaborare cu Agentia pentru implementarea prezentului Program nu sunt eligibile, cu exceptia cheltuielilor de consultanta pentru elaborarea planurilor de afaceri.

7.23. Sumele neutilizate la finele fiecarui an, angajate de Agentie cu institutia de credit partenera si evidentiate in conturile acestora, se reporteaza in anul urmator si se utilizeaza pentru acoperirea obligatiilor care decurg din contractele de credit incheiate cu institutia de credit partenera si beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, in limitele sumelor prevazute in contractele incheiate intre Agentie cu institutia de credit partenera, conform art. 26^2 pct. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

8. PREVEDERI REFERITOARE LA AJUTORUL DE MINIMIS

8.1. Microintreprinderea beneficiara a finantarii nerambursabile va da o declaratie, in cererea-tip de acord de principiu pentru finantare prevazuta la anexa 6 la prezentul ghid, cu privire la ajutoarele de stat si ajutoarele de minimis, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE, publicat in L379/28.12.2006, de care a beneficiat pe parcursul precedentilor 2 ani fiscali si al anului in curs.

8.2. Agentia va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic ca este respectata regula cumulului, precum si faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 euro, echivalentul in lei.

8.3. Agentia / O.T.I.M.M.C. va realiza si mentine o evidenta a ajutoarelor acordate in baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de O.T.I.M.M.C., astfel incat sa fie posibila identificarea valorii, momentului acordarii, modalitatii de acordare, provenientei finantarii, duratei si metodei de calcul a ajutoarelor acordate. Aceasta evidenta va fi pastrata la Agentie timp de 10 ani de la data ultimei alocari in cadrul Programului.

8.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani.

8.5. Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concurentei privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Agentiei, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania si a registrului ajutoarelor de minimis.

8.6. La solicitarea scrisa a Comisiei Europene, Agentia va furniza in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul stabilit in solicitare toate datele pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru a aprecia daca au fost respectate conditiile impuse de legislatia incidenta, in special suma totala a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora