POR Axa 1 Poli de dezvoltare urbana Glosar de termeni

Data: 14 decembrie 2010   Ora: 15:50

In sensul prezentului ghid, urmatorii termeni sunt definiti astfel:

Agentie pentru Dezvoltare RegionalaOrganism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza in conditiile Legii nr. 315 din 2004privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Asociatie de dezvoltare intercomunitara =  Structura de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintata de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea in comun a unor servicii publice constituite in baza Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional =  Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si gestionare a instrumentelor structurale.

Autoritatea de Audit Autoritate publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Autoritatea de Certificare si Plata =  Structura organizatorica in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, responsabila pentru certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin. (2) lit. c)).

Autoritate a administratiei publice localeConsiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati ale administratiei publice locale, pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean (Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata) .

Avans Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2007 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin (2) lit. j)). 

Aviz Natura 2000 Act administrativ emis  de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000 (Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005,cu modificarile si completarile ulterioare).

Axa prioritara =  Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational care cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006) 

Beneficiari Unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale), asociatii de dezvoltare intercomunitare, unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale) desemnata lider de proiect si partenerii acesteia, in baza unui acord de parteneriat, responsabile pentru initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare in cadrul axei 2 a Programul Operational Regional.

Cadrul Strategic National de ReferintaDocumentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este in concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura intre prioritatile comunitare, pe de o parte, si intre cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27).

Cerere de finantare = Formularul completat de catre solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional.

Cerere deschisa de proiecteInvitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013.

Cheltuieli eligibile =  Cheltuielile realizate de catre un beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a beneficiarului, conform reglementarilor legale comunitare si nationale in vigoare (Ordonanta nr. 29 din 2007 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin. (2) lit. n)).

Cheltuieli neeligibile Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale.

Cheltuieli conexeCheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale,  cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale si care nu au fost identificate initial la depunerea cererii de finantare.

Comitet de Monitorizare POR =  Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului (Hotararea de Guvern nr. 765/2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia). 

Conflict de interese =  Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003). 

Consiliul judeteanAutoritate a administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. (Art. 101, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale).

Constructii / lucrari de constructii =  Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare). 

ContractActul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii.

Contract de finantareActul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, in calitate de Autoritate de Management prin Agentia de Dezvoltare Regionala in calitate de Organism Intermediar, si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013.

ContractorPersoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care Beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii.

Documentatie de avizare pentru lucrari de interventii =  Documentatie tehnico-economica similara studiului de fezabilitate, elaborata pe baza concluziilor raportului de expertiza tehnica si, dupa caz, a raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti lucrarilor de interventii la constructii existente (Art. 3, HG nr. 28/2008  pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii).

Durata de implementare a proiectuluiPerioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015.

Finantare publica Finantare din fonduri publice.

Conform Legii nr. 500 din 2002privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile. 

Insolventa =  Incapacitatea unei unitati administrativ-teritoriale de a-si achita obligatiile de plata lichide si exigibile, cu exceptia celor care se afla in litigiu contractual (Art. 2, alin. 38 din Legea nr. 273/2006 a finantelor publice locale)

O unitate administrativ teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual; b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei (vezi Legea nr. 273 din 2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare).

Acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:

    a) insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;

    b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei;

Lucrari de interventiiLucrari la constructii existente, inclusiv instalatiile aferente, asimilate obiectivelor de investitii, care constau in: reparatii capitale, transformari, modificari, modernizari, consolidari, reabilitari termice, precum si lucrari de interventii pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si calamitati naturale, efectuate in scopul asigurarii cerintelor esentiale de calitate si functionale ale constructiilor, potrivit destinatiei lor (Art. 3, HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii)

Lucrari de modernizare a drumurilorLucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru ridicarea nivelului performantelor prevazute initial la construirea drumului, constand in  amenajari complexe ale drumului existent prin sistematizarea elementelor geometrice si aplicarea unei imbracaminti moderne in cadrul unui sistem rutier dimensionat conform reglementarilor  tehnice in vigoare.

Lucrari de reabilitare a drumurilorLucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru  readucerea acestora la nivelul tehnic prevazut de reglementarile tehnice in vigoare, pentru categoria de incadrare a lor.

NeregulaOrice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederilor contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta.

Organism intermediar pentru Programul Operational Regional =  Institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013.

In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008, ca Organisme Intermediare au fost desemnate cele opt Agentii de Dezvoltare Regionala . Pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organismul intermediar este Ministerul Turismului.

Planul National de DezvoltareDocument de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare).

Pre-finantareSume transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un Beneficiar, daca acest transfer nu se realizeaza in cadrul unui proiect care intra sub incidenta ajutorului de stat/ de minimis, prin plata directa sau prin plata indirecta, de regula in stadiul initial de implementare a proiectelor, in baza unui contract de finantare incheiat intre Beneficiar si Autoritatea de Management/Organismul intermediar responsabila/ responsabil, in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007 cu modificarile si completarile ulterioare, art.1 alin (2) lit. i).

Program operational =  Document elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006 ).  

Programul Operational Regional Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, respectiv, diminuarea disparitatilor intre Regiunile de dezvoltare ale Romaniei.

Regiuni de dezvoltare = Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent in Uniunea Europeana.

Reprezentant legal al solicitantuluiPersoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia.

Schema de ajutor de stat Orice act in baza caruia, in conditiile indeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor intreprinderi definite in cadrul actului, in mod general si abstract si, orice act in baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau intr-o valoare nedefinita.

Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND =  Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte.

Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004 ) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006  precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona. 

Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013 = Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare.

Strazi de categoria IStrazi magistrale, care asigura preluarea fluxurilor majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe directia principala de legatura cu acest drum.

Strazi de categoria a II-a Strazi de legatura, care asigura circulatia majora intre zonele functionale si de locuit.

Strazi de categoria a III-a Strazi colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale.

Sosele de centura = Drumuri de tranzit care ocolesc localitatile urbane, situate in extravilanul si/sau intravilanul acestora, cu statut de drum judetean si/sau urban, aflate in administrarea autoritatiilor publice locale (Consiliul Judetean sau Consiliul Local) 

Unitate administrativ-teritorialaComune, orase si judete (art.1, alin. (2) lit i) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 cu modificarile si completarile ulterioare

Unitate de plata pentru POR =  Structura din cadrul autoritatii publice centrale cu rol de autoritate de management pentru POR, avand posibilitatea transferarii catre beneficiari a sumelor de prefinantare, cofinantare alocate de la bugetul de stat, a sumelor din asistenta financiara nerambursabila de la Uniunea Europeana si a sumelor pentru acoperirea platii taxei pe valoare adaugata aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumentele structurale din cadrul programelor operationale, precum si catre contractori a sumelor aferente finantarii proiectelor de asistenta tehnica, dupa caz.

 (Ordonanta nr. 29 din 2007 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin (2) lit. f)).

Utilitati publice (servicii comunitare de utilitati publice / infrastructura de utilitati publice) =  Totalitatea activitatilor de utilitate si interes public general, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul satisfacerii cerintelor comunitatilor locale, prin care se asigura urmatoarele utilitati: alimentarea cu apa; canalizarea si epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale; productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat; salubrizarea localitatilor; iluminatul public; administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ - teritoriale, precum si altele asemenea; transportul public local. (Legea 51/2006).

Zone de sigurantaSuprafetele de teren situate de o parte si de cealalta a drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera, pentru plantatie rutiera sau alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea drumului, pentru siguranta circulatiei ori pentru protectia proprietatilor situate in vecinatatea drumului.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora