- » Info Financiar
- » Cod Fiscal 2011
- » Titlul III Impozitul pe venit
- » Norme metodologice Cap8 Venituri din premii si jocuri de noroc
Norme metodologice Cap8 Venituri din premii si jocuri de noroc
Data: 22 noiembrie 2010 Ora: 16:52Normele metodologice aferente Capitolului al VIII lea - Venituri din activitati agricole - din cadrul Titlului al III lea - Impozitul pe venit, al Codului Fiscal.
ART.75
150. In aceasta categorie se cuprind venituri in bani si/sau in natura, ca de exemplu:
- venituri sub forma de premii de orice fel, acordate oamenilor de cultura, stiinta si arta la gale, simpozioane, festivaluri, concursuri nationale sau internationale, concursuri pe meserii sau profesii;
- venituri sub forma de premii in bani si/sau in natura acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti prevazuti in legislatia in materie, pentru rezultatele obtinute la competitii sportive interne si internationale, altele decat:
a) veniturile prevazute la art. 42 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) veniturile platite de entitatea cu care acestia au relatii generatoare de venituri din salarii potrivit cap. III al titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- venituri sub forma de premii obtinute urmare practicilor comerciale privind promovarea produselor/serviciilor prin publicitate, potrivit legii.
- venituri impozabile obtinute din jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot, potrivit legii.
Prin castiguri de tip jack-pot se intelege castigurile acordate aleatoriu, prin intermediul masinilor mecanice sau electronice cu castiguri, din sumele rezultate ca urmare a aditionarii separate a unui anumit procent din sumele derulate ca urmare a exploatarii acestor mijloace de joc, in scopul acordarii unor castiguri suplimentare persoanelor participante la joc in momentul respectiv.
Aditionarea sumelor din care se acorda castigurile de tip jack-pot se realizeaza in cadrul unui sistem electronic prin care sunt interconectate cel putin doua masini mecanice sau electronice cu castiguri, evidentierea acumularii putand fi realizata prin dispozitive auxiliare sau in cadrul sistemului uneia sau mai multor mijloace de joc interconectate in sistem.
Organizatorii activitatii de exploatare a masinilor mecanice sau electronice cu castiguri au obligatia de a evidentia distinct castigurile de tip jack-pot acordate.
150.1. In scopul delimitarii veniturilor din premii de veniturile din jocuri de noroc, sunt considerate castiguri de natura jocurilor de noroc cele acordate participantilor la joc de catre orice persoana juridica autorizata sa exploateze astfel de jocuri de noroc, conform legislatiei in materie.
ART. 77
151. Platitorii de venituri din jocuri de noroc sunt obligati sa organizeze evidenta astfel incat sa poata determina castigul realizat de fiecare persoana fizica si sa retina impozitul datorat aferent acestuia.
In situatia in care in cursul aceleiasi zile aceeasi persoana fizica efectueaza mai multe operatiuni care genereaza castiguri la jocuri de tip cazino, de la acelasi organizator, atunci organizatorul are obligatia sa recalculeze impozitul stabilit anterior astfel:
- se insumeaza castigurile realizate;
- se diminueaza nivelul astfel stabilit cu suma reprezentand venitul neimpozabil de 600 lei/zi;
- la baza impozabila astfel determinata se aplica cotele de impozit prevazute la art. 77 alin. (2), determinandu-se astfel impozitul datorat;
- din impozitul datorat se deduce impozitul calculat si retinut anterior rezultand impozitul datorat recalculat la sfarsitul zilei.
151.1. Incepand cu data de 1 mai 2005 inclusiv, veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursa, aplicandu-se cotele de impozit de mai jos asupra venitului net calculat ca diferenta intre venitul brut si suma neimpozabila de 6 milioane lei, astfel:
- cu o cota de 20% aplicata asupra venitului net care este mai mic sau egal cu 100 milioane lei; si
- cu o cota de 25% aplicata asupra venitului net care depaseste cuantumul de 100 milioane lei.
ART. 771
151.2. Definirea unor termeni:
a) prin contribuabil, in sensul art. 771 din Codul fiscal, se intelege persoana fizica careia ii revine obligatia de plata a impozitului.
In cazul transferului dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia prin acte juridice intre vii, contribuabil este cel din patrimoniul caruia se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele acestuia: vanzatorul, credirentierul, transmitatorul in cazul contractului de intretinere, al actului de dare in plata, al contractului de tranzac?ie etc., cu exceptia transferului prin dona?ie.
In contractele de schimb imobiliar calitatea de contribuabil o au toti copermutantii, coschimbasii, cu exceptia schimbului unui bun imobil, proprietate imobiliara, cu un bun mobil, situatie in care calitatea de contribuabil o are numai proprietarul bunului imobil.
In cazul transferului dreptului de proprietate prin dona?ie, calitatea de contribuabil revine donatarului.
Contribuabil este ?i persoana fizica din patrimoniul careia se transfera dreptul de proprietate sau dezmembraminte ale acestuia cu titlu de aport la capitalul social.
In cazul transferului dreptului de proprietate pentru cauza de moarte, prin succesiune legala sau testamentara, calitatea de contribuabil revine mostenitorilor legali sau testamentari, precum si legatarilor cu titlu particular;
b) prin constructii de orice fel se intelege:
-constructii cu destinatia de locuinta;
-constructii cu destinatia de spatii comerciale;
- constructii industriale, hale de productie, sedii administrative, platforme industriale, garaje, parcari;
- orice constructie sau amenajare subterana ori supraterana cu caracter permanent, pentru a carei edificare este necesara autorizatia de constructie in conditiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) prin terenul aferent constructiilor se intelege terenuri-curti, constructii ?i anexele acestora, conform titlului de proprietate, identificat printr-un identificator unic -numarul cadastral -sau care constituie un singur corp funciar;
d) prin terenuri de orice fel, fara construc?ii, se in?elege terenurile situate in intravilan sau extravilan, indiferent de categoria de folosin?a, cum ar fi: cur?i, gradini, arabil, pa?une, fanea?a, forestier, vii, livezi ?i altele asemenea pe care nu sunt amplasate construc?ii ?i nu pot fi incadrate in categoria terenurilor aferente construc?iilor in in?elesul lit. c);
e) prin transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia se intelege instrainarea, prin acte juridice intre vii, a dreptului de proprietate sau a dezmembramintelor acestuia, indiferent de tipul sau natura actului prin care se realizeaza acest transfer: vanzare- cumparare, donatie, renta viagera, intretinere, schimb, dare in plata, tranzac?ie, aport la capitalul social, inclusiv in cazul cand transferul se realizeaza in baza unei hotarari judecatore?ti ?i altele asemenea;
e.1) nu constituie transfer impozabil constatarea prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila a dobandirii dreptului de proprietate ca efect al uzucapiunii.’
f) data de la care incepe sa curga termenul este data dobandirii, iar calculul termenului se face in conditiile dreptului comun.
Termenul in raport cu care se calculeaza data dobandirii este:
- pentru constructiile noi si terenul aferent acestora, termenul curge de la data incheierii procesului-verbal de receptie finala, in conditiile prevazute de lege;
- pentru constructiile neterminate ?i terenul aferent acestora, termenul se calculeaza de la data dobandirii dreptului de proprietate sau dezmembramintelor sale asupra terenului;
g) data dobandirii se considera:
- pentru imobilele dobandite prin reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate in baza legilor fondului funciar: Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ?i completarile ulterioare, Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si a celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile ?i completarile ulterioare, data dobandirii este considerata data validarii, prin hotararea comisiei jude?ene de aplicare a legilor de mai sus, a propunerilor facute de comisiile locale de aplicare a acestor legi. Numarul ?i data hotararii sunt inscrise in adeverin?ele eliberate de comisiile locale fiecarui solicitant indrepta?it la restituire ori constituire;
-pentru imobilele atribuite, restituite, retrocedate etc. in baza legilor: Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 112/1995 pentru reglemen- tarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, data dobandirii este considerata data emiterii actului administrativ, respectiv ordinul prefectului, dispozi?ia de restituire sau orice alt act administrativ in materie;
- in cazul in care fo?tii proprietari sau mo?tenitorii acestora au dobandit dreptul de proprietate prin hotarare judecatoreasca, data dobandirii este considerata data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatore?ti;
- pentru imobilele dobandite cu titlu de uzucapiune, constatat prin hotarare judecatoreasca definitiva ?i irevocabila, data dobandirii este considerata data la care a inceput sa curga termenul de uzucapiune;
- in cazul instrainarii unor imobile rezultate din dezmembrarea, respectiv dezlipirea unui imobil, data dobandirii acestor imobile este data dobandirii imobilului ini?ial care a fost supus dezlipirii, respectiv dezmembrarii;
- in cazul instrainarii terenurilor alipite ?i ulterior dezmembrate, respectiv dezlipite, data dobandirii este considerata data la care a fost dobandit imobilul cu suprafa?a cea mai mare din opera?ia de alipire;
-in cazul instrainarii unor imobile rezultate din alipirea unora dobandite la date diferite, impozitul se va calcula in func?ie de data dobandirii parcelei cu suprafata cea mai mare;
- in cazul in care parcelele alipite au suprafetele egale, data dobandirii este considerata data la care a fost dobandita ultima parcela;
-in cazul schimbului, data dobandirii imobilelor care fac obiectul schimbului va fi data la care fiecare copermutant, respectiv coschimbas, a dobandit proprietatea.
ART. 771 AL.2
151.3. Nu se datoreaza impozit la dobandirea dreptului de proprietate asupra terenurilor si constructiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul legilor speciale: Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 1/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si orice alte acte normative cu caracter reparatoriu. Este exceptata de la plata impozitului transmiterea dreptului de proprietate prin donatie intre rude ori afini pana la gradul al III-lea inclusiv, precum si intre soti. Dovada calitatii de sot,ruda sau afin se face cu acte de stare civila.Instrainarea ulterioara a proprietatilor imobiliare dobandite in conditiile prevazute la paragrafele 1 si 2 va fi supusa impozitarii, cu exceptia transmiterii dreptului de proprietate prin donatie intre rude ori afini pana la gradul al III-lea inclusiv, precum si intre soti.
Face exceptie de la impunere transmiterea dreptului de proprietate sau a dezmembramintelor acestuia pentru proprietatile imobiliare din patrimoniul afacerii definite conform pct. 41*) din normele metodologice date in aplicarea art. 48 din Codul fiscal, acestea fiind incluse in categoriile de venituri pentru care venitul net anual se determina pe baza contabilita?ii in partida simpla. In cazul partajului judiciar sau voluntar nu se datoreaza impozit.
ART. 771 AL.3
151.4. In cazul procedurii succesorale se aplica urmatoarele reguli:
a) finalizarea procedurii succesorale are loc la data intocmirii incheierii de finalizare a succesiunii;
b) impozitul datorat va fi achitat de catre contribuabil la data intocmirii incheierii finale de catre notarul public;
c) in situa?ia in care succesiunea legala sau testamentara este dezbatuta ?i finalizata prin intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii, nu se datoreaza impozit. Nu se datoreaza impozit nici in situa?ia in care, dupa finalizarea succesiunii, se solicita certificat de mo?tenitor suplimentar ?i se intocme?te incheierea finala suplimentara inainte de expirarea termenului de 2 ani;
d) in cazul finalizarii succesiunii prin intocmirea incheierii finale dupa expirarea termenului de 2 ani, mo?tenitorii datoreaza impozitul de 1% prevazut in art. 771 alin. (3) din Codul fiscal;
e) in cazul in care succesiunea a fost finalizata prin intocmirea incheierii de finalizare inainte de expirarea termenului de 2 ani ?i se solicita certificat de mo?tenitor suplimentar dupa expirarea termenului de 2 ani, calculat de la data decesului autorului succesiunii, mo?tenitorii datoreaza impozit in condi?iile art. 771 alin. (3) din Codul fiscal numai pentru proprieta?ile imobiliare ce se vor declara ?i men?iona in incheierea finala suplimentara;
f) in cazul succesiunilor vacante ?i a partajului succesoral nu se datoreaza impozit;
g) impozitul se calculeaza ?i se incaseaza la valoarea proprieta?ilor imobiliare cuprinse in masa succesorala.
Masa succesorala, din punct de vedere fiscal si in conditiile art. 771 alin. (1) si (3) din Codul fiscal, cuprinde numai activul net imobiliar. In scop fiscal, prin activul net imobiliar se in?elege valoarea proprieta?ilor imobiliare dupa deducerea pasivului succesoral corespunzator acestora. In pasivul succesiunii se includ obliga?iile certe ?i lichide dovedite prin acte autentice ?i/sau executorii, precum ?i cheltuielile de inmormantare pana la concuren?a sumei de 1.000 lei, care nu trebuie dovedite cu inscrisuri. In cazul in care in activul succesoral se cuprind ?i bunuri mobile, drepturi de crean?a, ac?iuni, certificate de ac?ionar etc., se va stabili propor?ia valorii proprieta?ilor imobiliare din totalul activului succesoral, iar pasivul succesoral se va deduce din valoarea bunurilor mobile, respectiv imobile, propor?ional cu cota ce revine fiecareia din categoriile de bunuri mobile sau imobile. Dupa deducerea pasivului succesoral corespunzator bunurilor imobile, din valoarea acestora se determina activul net imobiliar reprezentand baza impozabila;
h) in cazul in care procedura succesorala se finalizeaza prin hotarare judecatoreasca, se aplica dispozitiile pct. 1517 paragraful 6 din prezentele norme metodologice
ART. 771 AL.4
151.5. La transmiterea dreptului de proprietate, impozitul prevazut la art. 771 alin. (1) si (3) din Codul fiscal se calculeaza la valoarea declarata de parti. In cazul in care valoarea declarata de parti este mai mica decat valoarea orientativa stabilita prin expertizele intocmite de camerele notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta din urma valoare.
In cazul proprieta?ilor imobiliare transferate cu titlu de aport la capitalul social, valoarea la care se va stabili impozitul este aceea din actul prin care s-a realizat aducerea bunului imobil ca aport in natura la capitalul social, astfel:
-in cazul in care legisla?ia in materie impune intocmirea unei expertize de evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din act, dar nu mai pu?in de valoarea rezultata din expertiza de evaluare;
-in cazul in care legisla?ia in materie nu impune intocmirea unei expertize de evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din act, dar nu mai pu?in de valoarea stabilita in condi?iile art. 771 alin. (4) din Codul fiscal.
La constituirea sau transmiterea dezmembramintelor dreptului de proprietate, impozitul se determina la valoarea declarata de parti, dar nu mai putin de 20% din valoarea orientativa stabilita prin expertiza intocmita de camera notarilor publici. Aceeasi valoare se va stabili si la stingerea pe cale conventionala sau prin consimtamantul titularului a acestor dezmembraminte.
La transmiterea nudei proprietati, impozitul se determina la valoarea declarata de parti, dar nu mai putin de 80% din valoarea orientativa stabilita prin expertizele camerei notarilor publici.
Pentru constructiile neterminate, la instrainarea acestora, valoarea se va stabili pe baza unui raport de expertiza, care va cuprinde valoarea constructiei neterminate la care se adauga valoarea terenului aferent declarata de parti, dar nu mai putin decat valoarea stabilita pentru teren prin expertizele camerei notarilor publici. Raportul de expertiza va fi intocmit pe cheltuiala contribuabilului de un expert autorizat in conditiile legii.
La schimb imobiliar, impozitul se calculeaza la valoarea fiecareia din proprieta?ile imobiliare transmise.
In cazul schimbului unui bun imobil, proprietate imobiliara, cu un bun mobil, impozitul se calculeaza la valoarea bunului imobil, calitatea de contribuabil fiind a persoanei fizice care transmite proprietatea imobiliara .
ART. 771 AL.5
151.6. Expertizele privind valoarea de circulatie a proprietatilor imobiliare vor fi comunicate directiilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi utilizate incepand cu data de intai a lunii urmatoare primirii acestora.
ART. 771 AL.6
151.7. Impozitul se va calcula si se va incasa de catre notarul public, pe chitanta sau bon fiscal, anterior autentificarii actului sau semnarii incheierii de finalizare a procedurii succesorale Impozitul poate fi platit de catre contribuabil fie in numerar, la sediul biroului notarului public, fie prin virament bancar, intr-un cont al biroului notarial. In cazul platii impozitului prin virament bancar, dovada achitarii se face cu ordinul de plata.
Documentul de plata a impozitului de catre contribuabil se va mentiona in incheierea de autentificare, respectiv in incheierea de finalizare a procedurii succesorale si in certificatul de mostenitor.
Modelul chitantelor ce vor fi utilizate de catre notarii publici la incasarea impozitului se va stabili si se va tipari de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.
In indeplinirea obligatiei ce le revine, registratorii de carte funciara vor verifica daca in cuprinsul actului notarial sunt mentionate documentele de plata a impozitului, prevazute la paragrafele 1—3.
Instantele judecatoresti care pronunta hotarari judecatoresti definitive si irevocabile in cauze referitoare la transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia vor comunica organului fiscal din raza de competenta teritoriala a instantei de fond hotararea si documentatia aferenta in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii. In situa?ia in care instan?ele judecatore?ti nu transmit in termenul legal documenta?ia prevazuta de lege, organul fiscal poate stabili impozitul datorat, la solicitarea contribuabilului, pe baza documenta?iei prezentate de acesta. In situa?ia in care la primirea documenta?iei transmise de instan?ele judecatore?ti constata diferen?e care conduc la modificarea bazei de impunere, organul fiscal emite o decizie de impunere, conform procedurii legale.
Baza de calcul a impozitului datorat este cea stabilita potrivit hotararii judecatore?ti sau documenta?iei aferente hotararii, in situa?ia in care acestea includ valoarea imobilului stabilita de un expert autorizat in condi?iile legii, respectiv expertiza privind stabilirea valorii de circula?ie a imobilului.
In cazul in care in hotararea judecatoreasca nu este precizata valoarea imobilului stabilita de un expert autorizat in condi?iile legii sau in documenta?ia aferenta hotararii nu este cuprinsa expertiza privind stabilirea valorii de circula?ie a imobilului, baza de calcul a impozitului se va stabili in condi?iile pct. 151.6 din prezentele norme metodologice.
In cazul transferurilor prin alte modalitati decat procedura notariala sau judecatoreasca, contribuabilul are sarcina declararii venitului la organul fiscal competent, in termen de 10 de zile, inclusiv, de la data transferului, in vederea stabilirii impozitului, in conditiile legii.
In cazul in care se solicita intabularea dreptului de proprietate sau a dezmembramintelor acestuia, in temeiul hotararii judecatoresti, registratorii de carte funciara vor verifica existenta deciziei de impunere emise de organul fiscal competent si dovada achitarii impozitului
In cazul transferurilor prin executare silita, dupa expirarea termenului de 10 zile inclusiv, in care contribuabilul avea sarcina declararii venitului la organul fiscal competent, pentru transferurile prin alte modalitati decat procedura notariala sau judecatoreasca, organul de executare silita sau cumparatorul, dupa caz, trebuie sa solicite organului fiscal competent stabilirea impozitului si emiterea deciziei de impunere, conform procedurilor legale, prin depunerea documentatiei aferente transferului.
151.8. *** Abrogat
151.9. *** Abrogat
151.10. *** Abrogat
151.11. *** Abrogat