Norme metodologice Cap5 Locul operatiunilor cuprinse in sfera de aplicare a taxei

Data: 23 noiembrie 2010   Ora: 11:45

Normele metodologice aferente Capitolului al V lea - Locul operatiunilor cuprinse in sfera de aplicare a taxei - din cadrul Titlului al VI lea - Taxa pe valoarea adaugata, al Codului Fiscal.

ART. 132

10.(1) In sensul art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, bunurile sunt considerate a fi transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert care actioneaza in numele si in contul unuia dintre acestia, daca transportul este in sarcina furnizorului sau a cumparatorului. Terta persoana care realizeaza transportul in numele si in contul furnizorului sau al cumparatorului este transportatorul sau orice alta persoana care intervine in numele si in contul furnizorului ori al cumparatorului in realizarea serviciului de transport.

(2) Prevederile art. 132 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal nu se aplica in situatia in care cumparatorul a optat pentru calitatea de importator al bunurilor conform prevederilor pct. 59 alin. (1) lit. b).

(3) Conform art. 132 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, locul livrarii este locul unde bunurile sunt puse la dispozitia cumparatorului, in cazul in care bunurile nu sunt transportate sau expediate. In categoria bunurilor care nu sunt transportate sau expediate se cuprind bunurile imobile, precum si orice alte bunuri mobile corporale care, desi sunt livrate, intre vanzator si cumparator nu exista relatie de transport. Exemplu: o persoana impozabila A stabilita in Romania livreaza bunuri unei alte persoane impozabile B stabilite in alt stat membru sau in Romania. Bunurile sunt transportate direct la C, o alta persoana care cumpara bunurile de la B. In primul caz persoana obligata sa realizeze transportul este A sau B. Pe relatia A - B se considera o livrare cu transport, iar pe relatia B - C se considera o livrare fara transport. In al doilea caz, daca persoana obligata sa realizeze transportul este C, pe relatia A - B se considera o livrare fara transport, locul livrarii fiind locul unde bunurile sunt puse la dispozitia lui B, iar in relatia B - C se considera o livrare cu transport, locul livrarii fiind locul unde incepe transportul, respectiv in statul membru al furnizorului A, unde se afla bunurile atunci cand incepe transportul.

11. (1) In sensul art. 132 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, echivalentul in lei al plafonului de 35.000 de euro pentru vanzarile la distanta se stabileste pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la cifra miilor. Rotunjirea se face prin majorare, cand cifra sutelor este egala cu sau mai mare decat 5, si prin reducere, cand cifra sutelor este mai mica de 5, prin urmare plafonul este de 118.000 lei.

(2) In cazul in care vanzarile la distanta efectuate de un furnizor dintr-un anumit stat membru in Romania depasesc plafonul prevazut la alin. (1), se considera ca toate vanzarile la distanta efectuate de furnizor din acel stat membru in Romania au loc in Romania pe perioada ramasa din anul calendaristic in care s-a depasit plafonul si pentru anul calendaristic urmator. Persoana obligata la plata taxei este furnizorul din alt stat membru, potrivit art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, care trebuie sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, la depasirea plafonului calculat conform alin. (4) si (5). Inregistrarea ramane valabila pana la data de 31 decembrie a anului calendaristic urmator celui in care furnizorul a depasit plafonul pentru vanzari la distanta in Romania, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (3).

(3) In cazul in care plafonul prevazut la alin. (1) este depasit si in anul calendaristic urmator se aplica prevederile alin. (2) referitoare la locul acestor vanzari.

(4) La calculul plafonului prevazut la alin. (1) se iau in considerare:

a) valoarea tuturor vanzarilor la distanta efectuate de un furnizor dintr-un anumit stat membru in Romania, inclusiv valoarea vanzarilor de bunuri care au fost livrate dintr-un teritoriu tert si care sunt considerate ca au fost livrate in Romania din statul membru de import in conformitate cu prevederile art. 132 alin. (8) din Codul fiscal;

b) valoarea vanzarii la distanta ce conduce la depasirea plafonului.

(5) La calculul plafonului prevazut la alin. (1) nu se iau in considerare:

a) valoarea vanzarilor la distanta de bunuri accizabile;

b) valoarea oricarei livrari intracomunitare de mijloace de transport noi;

c) valoarea oricarei livrari de bunuri cu instalare sau montare, efectuata in Romania de catre furnizor sau de alta persoana in numele acestuia, conform art. 132 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;

d) valoarea oricarei livrari efectuate de furnizor in statul membru de plecare in cadrul tranzactiei supuse regimului special al marjei profitului pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati prevazute la art. 1522 din Codul fiscal;

e) valoarea oricarei livrari de energie electrica si de gaz natural, distribuit prin sistemul de distributie a gazului natural, conform art. 132 alin. (1) lit. e) si f) din Codul fiscal.

(6) Furnizorul unei vanzari la distanta in Romania poate opta in statul membru in care este stabilit sa schimbe locul livrarii in Romania pentru toate vanzarile sale la distanta din acel stat membru in Romania. Optiunea se comunica si organelor fiscale competente din Romania printr-o scrisoare recomandata in care furnizorul va specifica data de la care intentioneaza sa aplice optiunea. Persoana obligata la plata taxei este furnizorul din alt stat membru, potrivit art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, care trebuie sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, inainte de prima livrare care va fi realizata ulterior exprimarii optiunii. Inregistrarea ca urmare a optiunii ramane valabila pana la data de 31 decembrie a celui de-al doilea an calendaristic urmator celui in care furnizorul si-a exercitat optiunea, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (7).

(7) Daca plafonul prevazut la alin. (1) este depasit in cel de-al doilea an calendaristic consecutiv prevazut la alin. (6), se aplica prevederile alin. (2) - (5) in privinta locului pentru vanzarile la distanta in Romania.

(8) Vanzarea la distanta are loc intr-un stat membru, altul decat Romania, conform art. 132 alin. (5) din Codul fiscal, daca valoarea totala a vanzarilor la distanta efectuate de furnizorul din Romania depaseste plafonul vanzarilor la distanta stabilit de statul membru de destinatie, care poate sa difere de cel stabilit la alin. (1), valabil pentru Romania, sau in cazul in care furnizorul si-a exercitat optiunea prevazuta la alin. (6). Plafonul pentru vanzari la distanta se calculeaza pe fiecare an calendaristic. In sensul art. 132 alin. (5) din Codul fiscal, persoanele din alt stat membru care nu comunica furnizorului din Romania un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA sunt persoanele care beneficiaza in statul lor membru de derogarea prevazuta la art. 3 alin. (2) din Directiva 112, al carei echivalent in Codul fiscal este art. 126 alin. (4).

(9) In cazul in care furnizorul depaseste plafonul pentru vanzari la distanta stabilit de statul membru de destinatie, se considera ca toate vanzarile la distanta efectuate de furnizorul din Romania in statul membru de destinatie au loc in acel stat membru pentru perioada ramasa din anul calendaristic in care s-a depasit plafonul si pentru anul calendaristic urmator. Daca se depaseste plafonul si in anul urmator, se aplica aceleasi reguli referitoare la locul acestor vanzari. Furnizorii trebuie sa comunice printr-o scrisoare recomandata transmisa catre organul fiscal competent din Romania, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii in alt stat membru pentru vanzari la distanta ca urmare a depasirii plafonului pentru vanzari la distanta din alt stat membru, locul acestor livrari nemaifiind in Romania, ci in statul membru in care s-a depasit plafonul.

(10) La calculul plafonului pentru vanzari la distanta realizate de furnizori din Romania in alt stat membru se iau in considerare:

a) valoarea tuturor vanzarilor la distanta efectuate de un furnizor din Romania catre un anumit stat membru, inclusiv valoarea vanzarilor de bunuri expediate dintr-un teritoriu tert si importate in Romania, care se considera ca au fost expediate din Romania, in conditiile art. 132 alin. (8) din Codul fiscal;

b) valoarea vanzarii care conduce la depasirea plafonului in celalalt stat membru.

(11) La calculul plafonului pentru vanzari la distanta realizate de furnizori din Romania in alt stat membru nu se iau in considerare:

a) valoarea vanzarilor la distanta de bunuri accizabile;

b) valoarea oricarei livrari intracomunitare de mijloace de transport noi;

c) valoarea livrarilor de bunuri cu instalare, efectuate in alt stat membru de catre furnizor sau de alta persoana in numele acestuia;

d) valoarea oricarei livrari efectuate de un furnizor din Romania in cadrul unei tranzactii supuse regimului special al marjei profitului pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform art. 1522 din Codul fiscal.

e) valoarea oricarei livrari de energie electrica si de gaz natural distribuit prin sistemul de distributie a gazului natural.

(12) Furnizorul poate opta sa schimbe locul livrarii intr-un alt stat membru pentru toate vanzarile sale la distanta efectuate din Romania catre acel stat membru. Optiunea se comunica printr-o scrisoare recomandata transmisa catre organul fiscal competent din Romania si se exercita de la data trimiterii scrisorii recomandate, ramanand valabila pana la data de 31 decembrie a celui de-al doilea an calendaristic urmator celui in care furnizorul si-a exercitat optiunea, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (13).

(13) Daca plafonul pentru vanzari la distanta realizate de furnizori din Romania in alt stat membru este depasit si in cel de-al doilea an calendaristic consecutiv prevazut la alin. (12), se aplica prevederile alin. (9) - (11) pentru locul vanzarilor la distanta in celalalt stat membru.

 

ART. 132.1

12. (1) Conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

(2) In sensul art. 132.1 alin. (3) din Codul fiscal, daca cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza astfel:

a) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente;

b) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, restituirea taxei se realizeaza conform normelor procedurale in vigoare.

Exemplu: o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153.1 din Codul fiscal, achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta. Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizata de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferenta achizitiei intracomunitare conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal.

(3) In conformitate cu prevederile art. 1321 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul in care pana la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara efectuata in statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila face dovada ca achizitia intracomunitara a fost supusa la plata TVA in statul membru unde se incheie expedierea sau transportul bunurilor, nu se mai aplica prevederile art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal.

 (4) Obligatiile partilor implicate in operatiuni triunghiulare prevazute la art. 1321 alin. (5) din Codul fiscal sunt cele stabilite la pct. 2 alin. (13) - (14).

 

ART. 133

 13. (1) Pentru stabilirea locului prestarii serviciilor potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, se are in vedere notiunea de persoana impozabila, astfel cum este aceasta definita din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul ca persoana impozabila realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata sau ca aceasta aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici, nu influenteaza modul in care regulile care guverneaza locul prestarii se aplica atunci cand persoana impozabila presteaza sau primeste servicii. Regulile prevazute la art. 133 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra pe niciuna dintre exceptiile prevazute la art. 133 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate pe una dintre exceptiile prevazute la art. 133 alin. (4) - (7), intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 133 alin. (2) si (3).

(2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana juridica neimpozabila se determina conform art. 133 alin. (3) - (6) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care respectiva persoana este deja inregistrata in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare conform art. 1531 sau, pentru alte operatiuni, conform art. 153 din Codul fiscal ori conform echivalentului acestor articole din legislatia altui stat membru. In aceasta situatie, locul prestarii serviciilor catre persoana juridica neimpozabila se determina, ca regula generala, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.

(3) Pentru a se califica drept sediu fix al unei persoane impozabile, gradul de permanenta si structura acestuia in ceea ce priveste resursele tehnice si umane trebuie sa fie suficiente pentru a efectua regulat prestari de servicii impozabile, in cazul sediului fix de la care sunt prestate servicii conform art. 133 alin. (3) din Codul fiscal, sau pentru a fi capabil sa primeasca si sa utilizeze serviciile respective, in cazul sediului fix catre care sunt furnizate servicii, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.

(4) In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:

a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice, sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice, sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fixe din Romania;

b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, dar este stabilita in afara Romaniei prin sediu/sedii fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este sediul fix catre care serviciile sunt prestate, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii nu au fost prestate catre sediul activitatii economice din Romania, ci catre sediul/sediile fixe din afara Romaniei.

Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.

(5) In cazul serviciilor care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de o persoana impozabila nestabilita in Romania catre o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, se considera ca locul prestarii nu este in Romania, daca beneficiarul poate face dovada ca serviciul este prestat catre un sediu fix situat in afara Romaniei. Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre un sediu fix sunt cele mentionate la alin. (4).

(6) Un contract global reprezinta un acord de afaceri care poate acoperi toate serviciile prestate catre o persoana impozabila. Pentru serviciile prestate in baza unui astfel de contract global, care urmeaza sa fie utilizate in mai multe locuri, locul de prestare este considerat in principiu locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice. In situatia in care serviciile care fac obiectul unui astfel de contract sunt destinate a fi utilizate de catre un sediu fix si acest sediu fix suporta costurile respectivelor servicii, locul prestarii acestora este locul in care se afla respectivul sediu fix.

(7) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa conform prevederilor art. 1564 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 153 si 1531 din Codul fiscal.

(8) Serviciile prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Comunitatii, sau, dupa caz, sunt prestate de prestatori stabiliti in afara Comunitatii catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa conform prevederilor art. 1564 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. art. 153 si 1531 din Codul fiscal.

(9) In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix, aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice, sau, dupa caz, a unui sediu fix, din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA. Se considera ca prestatorul a actionat de buna credinta, in ceea ce priveste stabilirea faptului ca beneficiarul sau este o persoana impozabila, atunci cand a obtinut confirmarea validitatii codului de TVA atribuit beneficiarului sau de autoritatile fiscale din alt stat membru prin intermediul procedurilor de securitate existente la nivel comunitar. Daca beneficiarul, care este stabilit in alt stat membru decat Romania, nu comunica un cod valabil de TVA, si/sau prestatorul nu obtine confirmarea validitatii codului de TVA al clientului sau, se va considera ca prestarea de servicii este realizata catre o persoana neimpozabila, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 , in functie de natura serviciului. Totusi, in situatia in care ulterior emiterii facturii de catre prestator, beneficiarul comunica un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, prestatorul va aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv va considera ca operatiunea nu este impozabila in Romania, fiind impozabila la locul unde este stabilit beneficiarul, daca beneficiarul poate face dovada ca avea calitatea de persoana impozabila in momentul in care taxa a devenit exigibila. Dovada consta intr-o confirmare oficiala a autoritatii fiscale din statul membru in care beneficiarul este stabilit. In cazul reconsiderarii locului prestarii serviciului, prestatorul aplica prevederile art. 159 din Codul fiscal. Prevederile prezentului alineat se completeaza cu prevederile alin. (4).

(10) In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de o persoana impozabila stabilita in Romania catre un beneficiar persoana impozabila stabilit in alt stat membru care a comunicat prestatorului un cod valabil de TVA, pentru a stabili daca serviciile prestate sunt utilizate in scop personal sau pentru uzul personal al angajatilor persoanei impozabile, prestatorul va tine cont de natura serviciilor prestate. Numai atunci cand datorita naturii serviciilor prestate se prezuma ca acestea ar putea fi utilizate in scopuri personale, prestatorul va solicita o declaratie din partea clientului sau in ce priveste scopul in care serviciile vor fi utilizate. Daca din aceasta declaratie reiese ca beneficiarul nu va utiliza respectivele servicii in scop personal sau pentru uzul personal al angajatilor se considera ca prestatorul a actionat cu buna-credinta in ceea ce priveste determinarea locului prestarii serviciilor si este scutit de orice viitoare obligatie de plata a taxei. Atunci cand serviciul urmeaza a fi utilizat de beneficiar partial pentru scopuri personale sau pentru uzul personal al angajatilor persoanei impozabile si partial in scopul activitatii economice, sau integral in scopuri personale sau pentru uzul personal al angajatilor persoanei impozabile, prestarea respectivului serviciu va fi tratata ca fiind realizata in relatia cu o persoana neimpozabila. In ce priveste utilizarea fiecarui serviciu pentru stabilirea locului prestarii, vor fi luate in considerare numai circumstantele existente in momentul prestarii serviciului. Orice modificare subsecventa a uzului serviciului respectiv de catre beneficiar in sensul acestui alineat, nu va avea consecinte in ce priveste stabilirea locului prestarii, cu exceptia situatiei in care se poate face dovada abuzului de lege.

(11) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal, prestate de o persoana impozabila stabilita in Romania catre un beneficiar persoana neimpozabila care nu este stabilit pe teritoriul Comunitatii, nu au locul in Romania. De asemenea, nu au locul in Romania aceleasi servicii care sunt prestate catre persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii, fiind aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In ambele situatii, este suficient ca prestatorul sa faca dovada ca beneficiarul, indiferent de statutul sau, este stabilit in afara Comunitatii. Aceasta conditie se considera indeplinita atunci cand clientul comunica prestatorului adresa sediului activitatii economice, sau a sediului fix, sau, in absenta acestora, a domiciliului stabil sau a resedintei obisnuite, din afara Comunitatii. Prestatorul trebuie sa verifice autenticitatea acestora prin procedurile curente de verificare existente.

(12) Pentru alte servicii decat cele prevazute la alin. (11), prestate de o persoana impozabila stabilita in Romania catre o persoana impozabila stabilita in afara Comunitatii si care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii nu este considerat a fi in Romania, daca prestatorul poate face dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in afara Comunitatii. In acest scop prestatorul trebuie sa obtina suficiente dovezi de la clientul sau care sa demonstreze ca este o persoana impozabila. Aceste dovezi pot consta in codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului care este stabilit in tari terte care aplica TVA, sau un alt cod de inregistrare similar care identifica persoana impozabila, atribuit beneficiarului de tara in care este stabilit, insotite de alte informatii relevante cum sunt materiale printate de pe un website care confirma statutul de persoana impozabila al beneficiarului, informatii obtinute de la autoritatea fiscala din tara beneficiarului care confirma ca acesta este o persoana impozabila, formularul de comanda al beneficiarului care contine adresa sediului activitatii economice si codul de inregistrare comerciala sau informatii printate de pe website-ul beneficiarului din care sa rezulte ca acesta efectueaza o activitate economica. Daca prestatorul nu poate face dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila, se va considera ca prestarea de servicii este realizata catre o persoana neimpozabila, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal in functie de natura serviciului. Prevederile prezentului alineat se completeaza cu prevederile alin. (4).

(13) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 1531 din Codul fiscal.

(14) In aplicarea prevederilor art. 133 alin. (2), alin. (5) lit. d) si alin. (7) din Codul fiscal, lucrarile efectuate asupra bunurilor mobile corporale cuprind toate operatiunile umane si mecanice efectuate asupra unui bun mobil corporal, altele decat cele de natura intelectuala sau stiintifica, respectiv servicii ce constau, printre altele, in procesarea, prelucrarea, repararea bunurilor mobile corporale. Evaluarea bunurilor mobile corporale reprezinta examinarea unor bunuri mobile corporale in scopul stabilirii valorii acestora. Ambalajele sau alte bunuri utilizate, in legatura directa cu bunurile asupra carora au fost realizate lucrari ori evaluari, sau bunurile incorporate in acestea sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri separate, ci ca fiind parte a serviciului prestat. In situatia in care pe teritoriul Romaniei se efectueaza lucrari si evaluari ale bunurilor mobile corporale de origine comunitara, persoana care primeste bunurile in vederea realizarii lucrarilor trebuie sa inscrie bunurile in registrul bunurilor primite prevazut la pct. 79. Beneficiarul persoana impozabila stabilit in Romania care trimite bunuri mobile corporale pentru a fi efectuate lucrari sau evaluari intr-un alt stat membru, va tine evidenta bunurilor cu ajutorul registrului nontransferurilor prevazut la pct. 79. Pentru determinarea locului prestarii acestor servicii se vor aplica, in functie de statutul beneficiarului, prevederile art. 133 alin. (2), alin. (5) lit. d) sau alin. (7) din Codul fiscal.

(15) Tiparirea cartilor sau a altor tiparituri poate fi considerata fie o livrare de bunuri, fie o prestare de servicii, in functie de modul de derulare a operatiunilor, astfel:

a) in situatia in care clientul care detine drepturile de editare a unei carti sau a altei tiparituri se limiteaza la a transmite continutul acestora pe hartie, pe CD, discheta sau alt suport, iar tipografia se obliga sa tipareasca sau, dupa caz, sa si editeze cartea sau alta tiparitura, utilizand hartia si/sau alte materiale proprii necesare realizarii cartii sau altei tiparituri, se considera ca tipografia realizeaza o livrare de bunuri catre clientul sau, in sensul art. 128 din Codul fiscal, locul livrarii bunurilor stabilindu-se conform prevederilor art. 132 din Codul fiscal;

b) in situatia in care clientul care detine drepturile de editare a unei carti sau a altei tiparituri transmite tipografiei continutul acestora pe hartie, pe CD, discheta sau alt suport, precum si hartia necesara realizarii acestora si/sau, dupa caz, alte materiale care servesc la realizarea cartii/tipariturii, se considera ca tipografia realizeaza o prestare de servicii catre clientul sau, in sensul art. 129 din Codul fiscal. Locul prestarii serviciilor, in acest caz, se stabileste conform prevederilor art. 133 alin. (2), sau dupa caz, art. 133 alin. (5) lit. d) sau alin. (7) din Codul fiscal, in functie de statutul beneficiarului.

(16) Transferul certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera efectuat cu plata de catre o persoana impozabila reprezinta o prestare de servicii, pentru care locul prestarii se stabileste conform prevederilor art. 133 alin. (2), sau dupa caz, art. 133 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal. Daca locul prestarii pentru un astfel de serviciu este in Romania, niciuna dintre scutirile prevazute la art. 141 din Codul fiscal nu poate fi aplicata.

14.1. (1) Conform art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii pentru serviciile ce constau in transportul de calatori este locul in care se efectueaza transportul in functie de distantele parcurse.

(2) Transporturile nationale de calatori sunt transporturi care au locul prestarii in Romania, avand punctul de plecare si punctul de sosire pe teritoriul Romaniei.

(3) Transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.

(4) Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:

a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare al pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;

b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;

d) in cazurile prevazute la lit. a) - c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.

14.2. In sensul art. 133 alin. (4) lit. d) si f) din Codul fiscal, atat serviciile de restaurant, cat si cele de catering sunt caracterizate printr-un complex de activitati in care predomina serviciile, iar furnizarea de hrana si/sau de bauturi este doar o componenta. Serviciile de restaurant constau in furnizarea, la locatia prestatorului, de hrana preparata sau nepreparata si/sau bauturi pentru consum uman, insotite de suficiente servicii aferente care sa permita consumul imediat, in timp ce serviciile de catering constau in aceleasi activitati, desfasurate insa in afara locatiei prestatorului.

14.3. (1) In scopul aplicarii prevederilor art. 133 alin. (2), alin. (3), alin. (4) lit. e), si alin. (6) din Codul fiscal, sunt considerate mijloace de transport vehiculele, motorizate sau nu, si alte echipamente si dispozitive destinate transportului de persoane sau de obiecte dintr-un loc in altul si care au capacitatea de a fi utilizate efectiv pentru desfasurarea transportului, care ar putea fi trase, tractate sau impinse de vehicule. Aceasta categorie cuprinde bunuri precum:

a) vehiculele terestre motorizate si nemotorizate, precum autoturismele, motocicletele, bicicletele, tricicletele si rulotele care nu sunt fixate de sol;

b) navele motorizate si nemotorizate;

c) aeronavele motorizate si nemotorizate;

d) vehiculele special amenajate pentru transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate;

e) tractoarele si alte vehicule agricole;

f) vehiculele utilizate pentru scopuri militare, supraveghere sau de aparare civila;

g) dispozitivele mecanice sau electronice pentru propulsia carucioarelor pentru invalizi.

(2) Conform art. 10 din Regulamentul Consiliului nr. 1.777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata, remorcile, semiremorcile si vagoanele feroviare reprezinta mijloace de transport.

(3) Containerele nu sunt considerate mijloace de transport.

(4) In sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, durata posesiei sau utilizarii continue a mijlocului de transport se stabileste pe baza prevederilor contractului incheiat intre partile implicate. Totusi, contractul este o simpla prezumtie care poate fi respinsa prin orice mijloace de fapt sau de drept in vederea stabilirii duratei efective a posesiei sau utilizarii continue a mijlocului de transport.

(5) In situatia in care doua sau mai multe contracte de inchiriere a aceluiasi mijloc de transport incheiate cu acelasi client se succed cu o intrerupere de doua zile sau mai putin, termenul primului contract va fi luat in considerare pentru a se stabili daca al doilea contract va fi considerat sau nu pe termen scurt in sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.

(6) Atunci cand se incheie cu un client contracte in aceleasi conditii pentru aceleasi mijloace de transport, durata fiecaruia dintre contractele precedente se ia in considerare la stabilirea duratei contractelor urmatoare, in sensul aplicarii prevederilor art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal. Cu toate acestea, durata unui contract pe termen scurt, derulat anterior unui contract care se califica drept contract pe termen lung ca urmare a contractelor anterioare, nu va fi reevaluata retroactiv, cu exceptia situatiei in care se poate face dovada abuzului de lege.

(7) In situatia in care un contract pe termen scurt in sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal face obiectul unei prelungiri care are ca efect depasirea termenului de 30, respectiv de 90 de zile, este necesara o reevaluare a respectivului contract, cu exceptia cazului in care prelungirea contractului se datoreaza unor circumstante independente de vointa partilor, datorate unor cauze de forta majora.

(8) Atunci cand un contract pe termen scurt este urmat de un alt contract pe termen scurt incheiat intre aceleasi parti, dar pentru mijloace de transport diferite, fiecare contract va fi analizat separat, in vederea incadrarii sau neincadrarii in prevederile art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, daca nu se dovedeste o incalcare a legii.

(9) In sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, un mijloc de transport este considerat ca fiind pus efectiv la dispozitia clientului la locul in care se afla mijlocul de transport atunci cand clientul preia efectiv controlul fizic asupra acestuia. Controlul juridic, respectiv semnarea contractului, intrarea in posesia cheilor, nu este suficient pentru a determina locul efectiv al punerii la dispozitia clientului a mijlocului de transport.

(10) Acordarea, de catre o persoana impozabila care detine vagoane de tren, a dreptului de utilizare a acestora reprezinta, din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, o prestare de servicii asimilata inchirierii de mijloace de transport, locul prestarii fiind stabilit in functie de perioada de utilizare. Acelasi regim se aplica si pentru acordarea de catre intreprinderile feroviare a dreptului de utilizare a vagoanelor in trafic international, pentru care se incaseaza taxa stabilita prin Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international, aprobat de Uniunea Internationala a Cailor Ferate.

14.4. (1) Locul prestarii este locul de plecare a transportului de calatori, pentru serviciile de restaurant si catering furnizate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor in timpul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Comunitate, astfel cum este prevazut la art. 133 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal. Caracteristicile serviciilor de restaurant si catering sunt cele prevazute la pct. 142.

(2) Pentru a identifica partea transportului de calatori efectuata in interiorul Comunitatii, mijlocul de transport este decisiv si nu calatoria individuala a fiecarui pasager. Prin urmare, se considera ca se efectueaza o singura parte de transport de calatori in interiorul Comunitatii, chiar si atunci cand exista opriri in afara Comunitatii, in situatia in care calatoria este efectuata cu un singur mijloc de transport.

(3) O calatorie efectuata cu aeronave, careia i s-a atribuit un singur numar de zbor si care implica escale in interiorul Comunitatii se considera ca reprezentand o singura parte de transport de calatori efectuata in Comunitate. Pentru calatoriile cu trenul, in vederea identificarii partii unice a transportului de calatori in interiorul Comunitatii, itinerarul este decisiv.

(4) Pentru aplicarea art. 133 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal, locurile in care pasagerii, in mod individual, se imbarca sau debarca in/din mijlocul de transport nu au relevanta in stabilirea partii unei operatiuni de transport efectuata in interiorul Comunitatii.

(5) Partea din serviciile de catering si restaurant oferite in timpul unei parti a unei operatiuni de transport care nu este considerata a fi efectuata in Comunitate, dar totusi pe teritoriul unui stat membru, intra sub incidenta art. 133 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, respectiv are locul la locul prestarii efective.

 

ART. 133 AL.2 B)

14. (1) Serviciile prevazute la art. 133 alin. (4) din Codul fiscal fac exceptie de la regulile generale prevazute la art. 133 alin. (2) si (3) din Codul fiscal in ceea ce priveste stabilirea locului prestarii. Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 1564 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii.

(2) Serviciile efectuate in legatura directa cu un bun imobil au locul prestarii la locul unde este situat bunul imobil conform prevederilor art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Pe langa serviciile mentionate la art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile cuprind, printre altele, operatiuni precum:

a) lucrarile de constructii-montaj, transformare, finisare, instalare, reparatii, intretinere, curatare si demolare, efectuate asupra unui bun imobil prin natura sa, precum si orice operatiune ce se efectueaza in legatura cu livrarea de bunuri mobile si incorporarea acestora intr-un bun imobil astfel incat bunurile mobile devin bunuri imobile prin destinatia lor;

b) studiile si activitatile de supervizare, care fac parte in mod obisnuit din ocupatia arhitectilor, supervizorilor sau inginerilor si care au ca obiectiv pregatirea si coordonarea unei activitati prevazute la lit. a);

c) activitatile de evaluare a unui bun imobil;

d) punerea la dispozitie de spatii de parcare;

e) punerea la dispozitie de spatii de depozitare a bunurilor;

f) inchirierea de seifuri ce sunt bunuri imobile prin natura lor;

g) operatiunile de inchiriere, arendare, concesionare sau leasing a bunurilor imobile;

h) serviciile de administrare a bunurilor imobile prin natura lor;

i) acordarea accesului si a drepturilor de folosinta pentru cai rutiere si structuri care fac parte din acestea, ca de exemplu poduri si tuneluri;

j) serviciile de natura juridica in legatura cu cesiunea sau transferul titlului de proprietate asupra unui bun imobil, atata timp cat acestea au drept scop modificarea naturii juridice a bunurilor imobile;

k) serviciile constand in elaborarea unui contract de vanzare sau de cumparare a unui bun imobil, chiar daca acestea reprezinta servicii distincte fata de cele mentionate la lit. j).

(3) Atunci cand sunt prestate servicii juridice avand drept scop transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil, dar totusi tranzactia finala ce ar fi avut ca rezultat modificarea naturii juridice a respectivului bun imobil nu are loc, aceste servicii se incadreaza totusi in prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

(4) Serviciile juridice mentionate la alin. (3) nu se cuprind in prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, atunci cand prestarea acestora are loc in legatura cu diferite aspecte referitoare la contracte, care, in termeni generali, pot privi orice alte chestiuni de natura juridica si care nu sunt specifice transferului proprietatii unui bun imobil.

(5) Pentru a determina daca prestarea unui serviciu juridic complex, format din diferite elemente, intra sau nu sub incidenta prevederilor art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, trebuie stabilit scopul final al acestui serviciu, de la caz la caz.

 

ART. 133 AL.2C

15. (1) Locul serviciilor prestate catre persoane neimpozabile se determina in conformitate cu prevederile art. 133 alin. (3) din Codul fiscal daca nu se aplica exceptiile prevazute la art. 133 alin. (4), (5) sau (6) din Codul fiscal.

(2) In aplicarea prevederilor art. 133 alin. (6) din Codul fiscal, un mijloc de transport se considera ca este efectiv exploatat si utilizat pe teritoriul Romaniei daca mijlocul de transport este utilizat in principal in Romania. Se considera ca mijlocul de transport este efectiv utilizat si exploatat in afara Comunitatii, daca mijlocul de transport este utilizat in principal in afara Comunitatii. Dovada faptului ca mijlocul de transport este utilizat in principal in Romania sau in afara Comunitatii consta in declaratia pe proprie raspundere data de beneficiar. Pentru incadrarea corecta a mijloacelor de transport se vor aplica prevederile pct. 143.

15.1. (1) In aplicarea art. 133 alin. (7) din Codul fiscal:

a) serviciile constand in activitati accesorii transportului, precum incarcarea, descarcarea, manipularea si servicii similare acestora se considera a fi efectiv utilizate si exploatate in Romania daca sunt prestate pe teritoriul Romaniei;

b) serviciile constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale si evaluari ale bunurilor mobile corporale se considera a fi efectiv utilizate si exploatate in Romania daca sunt efectuate pe teritoriul Romaniei;

c) serviciile de transport de bunuri efectuate in Romania sunt serviciile al caror punct de plecare si punct de sosire se afla pe teritoriul Romaniei, acestea fiind considerate efectiv utilizate si exploatate pe teritoriul Romaniei.

(2) Daca locul prestarii serviciilor conform art. 133 alin. (7) din Codul fiscal este situat pe teritoriul Romaniei, operatiunile sunt impozabile in Romania, fiind aplicabile cotele de taxa prevazute la art. 140 din Codul fiscal, sau, dupa caz, scutirile de taxa prevazute la art. 141, 143, 144, 1441 si 152 din Codul fiscal.

(3) Prevederile art. 133 alin. (7) din Codul fiscal nu se aplica in situatia in care beneficiarul serviciilor este o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Comunitatii, dar comunica prestatorului un cod valabil de TVA din alt stat membru si adresa unui sediu fix din Comunitate catre care sunt prestate serviciile. Se considera ca prestatorul a actionat de buna-credinta in ceea ce priveste determinarea faptului ca beneficiarul este o persoana impozabila, atunci cand a obtinut confirmarea validitatii codul de TVA atribuit beneficiarului de autoritatile fiscale din alt stat membru, prin intermediul procedurilor de securitate existente la nivel comunitar.

16. (1) Pentru bunurile livrate in baza unui contract de consignatie, se considera ca livrarea bunurilor de la consignant la consignatar are loc la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai. In sensul titlului VI din Codul fiscal, contractul de consignatie reprezinta un contract prin care consignantul se angajeaza sa livreze bunuri consignatarului, pentru ca acesta din urma sa gaseasca un cumparator pentru aceste bunuri. Consignatarul actioneaza in nume propriu, dar in contul consignantului cand livreaza bunurile catre cumparatori.

(2) Pentru bunurile transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii, se considera ca transferul proprietatii bunurilor a avut loc la data acceptarii bunurilor de catre beneficiar. Bunurile transmise in vederea verificarii conformitatii sunt bunurile oferite de furnizor clientilor, acestia avand dreptul fie sa le achizitioneze, fie sa le returneze furnizorului. Contractul aferent bunurilor livrate in vederea testarii este un contract provizoriu prin care vanzarea efectiva a bunurilor este conditionata de obtinerea de rezultate satisfacatoare in urma testarii de catre clientul potential, testare ce are scopul de a stabili ca bunurile au caracteristicile solicitate de clientul respectiv.

(3) Pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor. Stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, iar transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie, dar si pentru alte activitati economice.

(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in situatia in care bunurile provin din import si beneficiarul inregistrat conform art. 153 din Codul fiscal a optat pentru calitatea de persoana obligata la plata taxei pentru import, conform prevederilor pct. 59 alin. (1) lit. e) pct. 1, fiind aplicabile prevederile art. 136 din Codul fiscal referitoare la exigibilitatea taxei pentru un import.

16.1. (1) Prevederile art. 1342 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal se aplica in situatia in care facturile totale ori partiale pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii au fost emise inaintea faptului generator de taxa ?i includ ?i situatia in care sunt emise facturi pentru avansuri inainte de incasarea acestora.

(2) In aplicarea art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal, in cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal, ulterior datei de 1 iulie 2010, cota aplicabila pentru ajustarea bazei de impozitare este cota operatiunii de baza care a generat aceste evenimente. Totu?i, in cazul in care nu se poate determina operatiunea de baza care a generat aceste evenimente, se va aplica cota de TVA in vigoare la data la care a intervenit evenimentul.

(3) In cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal, ulterior datei de 1 iulie 2010, pentru achizitii intracomunitare de bunuri, cota aplicabila pentru ajustarea bazei de impozitare este cota in vigoare la data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara potrivit art. 135 din Codul fiscal. In situatia in care nu se poate determina achizitia intracomunitara care a generat aceste evenimente, se va aplica cota de TVA in vigoare la data la care a intervenit evenimentul.

Exemplu: Societatea A din Romania a primit o factura pentru un avans la o achizitie intracomunitara de bunuri in suma de 1.000 euro, emisa la data de 12 mai 2010. Taxa aferenta achizitiei intracomunitare s-a determinat pe baza cursului de schimb in vigoare la data de 12 mai 2010, respectiv 4,18 lei/euro, aplicandu-se cota de TVA de 19%, astfel: 1.000 euro x 4,18 lei/euro x 19% = 794,2 lei. In luna iulie, societatea prime?te factura emisa la data de 16 iulie 2010 pentru diferenta pana la valoarea integrala a bunurilor care sunt achizitionate intracomunitar, in suma de 5.000 euro. Taxa aferenta achizitiei intracomunitare s-a determinat pe baza cursului de schimb in vigoare la data de 16 iulie 2010, respectiv 4,26 lei/euro, aplicandu-se cota de 24% de TVA, astfel: 5.000 euro x 4,26 lei/euro x 24% = 5.112 lei. La data de 5 august 2010, furnizorul extern emite un creditnote prin care acorda o reducere de pret de 10% aferenta livrarii intracomunitare care a generat achizitia intracomunitara de bunuri la societatea A din Romania. Cursul de schimb in vigoare la data la care intervine evenimentul este de 4,28 lei/euro. Societatea A are obligatia sa ajusteze baza de impozitare a achizitiei intracomunitare cu sumele calculate astfel:

1.000 euro x 10% x 4,28 lei/euro x 19% = 81,32 lei

5.000 euro x 10% x 4,28 lei/euro x 24% = 513,6 lei

16.2. (1) In sensul art. 134.3 alin. (2) din Codul fiscal, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa, exigibilitatea intervine la data emiterii unei facturi inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, indiferent daca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala ori partiala a livrarii.

(2) Exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de taxa pe valoarea adaugata prevazut la art. 156.2 din Codul fiscal ?i in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156.4 din Codul fiscal

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora