"Femeile trebuie sa isi depaseasca temerile si indoielile ca nu pot reusi! Teama de esec sau de respingere, le pot tine departe de lumea antreprenoriala” – Florina Onetiu, Antreprenor, Business Consultant&Coach

"Femeile trebuie sa isi depaseasca temerile si indoielile ca nu pot reusi! Teama de esec sau de respingere, le pot tine departe de lumea antreprenoriala” – Florina Onetiu, Antreprenor, Business Consultant&Coach Data: 29 ianuarie 2020   Ora: 10:00

Are peste 20 de ani de experienta in marketing, antreprenoriat si coaching. Sustine antreprenorii, executivii si managerii sa obtina claritate, transformare si performanta ceea ce le aduce mai mult profit, o echipa mai puternica si un bun echilibru profesional & personal. Florina Onetiu vorbeste intr-un interviu acordat in exclusivitate efin.ro, despre provocarile domeniului antreprenorial, cum reusesc femeile intr-un mediu de business dominat de barbati si cum ne poate ajuta un coach in realizarea obiectivelor propuse.

 

1. Ai aproape 20 de ani de experienta in domeniul comunicarii. Cum ai ales acest domeniu si unde ai inceput?

 

In total, da, experienta mea este de putin peste 20 de ani in comunicare si marketing. Prima mea facultate pe care am ales-o a fost cea de drept. Ma vedeam dintotdeauna creativa, organizata si lucrand cu oameni pentru oameni. M-a fascinat si amuzat serialul “Ally McBeal” si imi imaginam ca asa va fi munca mea ca avocat. Dar in facultate am aflat ca nu era deloc asa si am virat in alta directie, cea a marketingului. Am avut mare noroc sa lucrez din facultate si sa invat “meseria” de la profesionisti internationali aflati la inceputuri de Romania capitalista. Primul meu job a fost intr-o companie multinationala de tutun, la final de anii ’90 si inceput de anii 2000. Acolo am avut o sansa sa primesc primele training-uri de vanzari, marketing si comunicare de la experti internationali. Am inceput cariera mea ca “brand ambassador” adica prezentam oamenilor beneficiile brandurilor pe care le promovam. Iar apoi, incet-incet am inceput sa lucrez la birou la construirea bazelor de date si la implementarea diverselor campanii de marketing. De aici mi-a fost usor sa merg mai departe catre advertising si PR unde am avut sansa sa invat cum se lucreaza in campanii mari, cu clienti- multinationale, de data asta.

 

2. Ce a insemnat ca provocare financiara si profesionala drumul tau?

 

Intotdeauna mi-am dorit sa ma autodepasesc sa ma reinventez, sa ma provoc. Si am si facut-o, nu am ramas doar la stadiu de dorinta. Am avut multe suisuri si coborasuri financiare. In primii ani, ca angajat, nu-mi ajungeau niciodata banii! Voiam sa calatoresc mult si sa fac cursuri! Asa ca, la un moment dat, cand am primit un bonus mai consistent pentru un proiect, si o suma de bani de ajutor de la parintii mei, am hotarat sa-mi deschid prima afacere-un magazin de haine importate din Italia, care se afla pe Calea Victoriei din Bucuresti. Am facut un plan de afaceri ( asa cum credeam eu ca se face unul!) si eram convinsa ca voi reusi! Dar realitatea a fost alta, iar planul si calculele mele s-au dovedit a nu fi prea bine facute. Asa ca, antreprenorul incepator din mine de abia reusea sa plateasca toate cheltuielile, nici vorba sa mai raman si cu profit! Daca ma uit in urma se vedea foarte clar ca urmeaza un declin iminent. Asa ca prima lectie grea financiara am primit-o cand am dat faliment cu primul meu business.

 

3. Ce piedici financiare si profesionale ai intampinat?

 

Prima piedica financiara majora a fost acest faliment. Am ramas cu multe datorii cand am inchis firma si m-am intors ca angajat ca sa pot trai. A fost si mai greu pentru ca in aceeasi perioada si sotul meu, antreprenor si el cu putin mai multa experienta, daduse faliment si era inglobat in datorii. A fost un moment de reset pentru noi. Aveam 25 de ani si mi-am promis atunci ca niciodata nu voi mai face vreo afacere care sa nu aiba planul si estimarile financiare clare!

 

4. Cum si de ce ai ales calea antreprenoriatului?

 

Era in mine dintotdeauna. Am crescut intr-o familie egala, cu gender equality.  Atat mama mea, cat si tatal meu, au fost foarte buni profesionist si leaderi de oameni. S-au sustinut intotdeauna unul pe celelalt si ne-au insuflat, mie si surorii mele, sa fim independente atat financiar, cat si emotional. Cand ne uitam la filmele americane ale anilor ’80 ( de ex: Steel Magnolias sau Baby Boom) vedeam “femei de afaceri” care isi creeau drumul singure si se luptau cu prejudecati. Imi placeau si admiram acele femei zicand ca “atunci cand voi fi mare voi fi una dintre ele si voi schimba ceva in bine in lume.” La 10 ani am prins revolutia din 1989. Si cele mai mari bucurii pentru mine au fost ca voi putea avea o afacere si voi putea calatori in toata lumea! Asa ca la prima mea iesire din tara, in Ungaria, mi-am dat seama ce mult lucruri poate face omul cu curaj, creativitate si perseverenta!

 

5. Cat de greu este ca femeie intr-un mediu antreprenorial dominat de barbati?

 

Vestea buna este ca suntem intr-o etapa, la nivel global, in care, de cateva decenii bune se intreprind actiuni care au ca scop “gender equality”. Adica suntem sustinute de un cadru international si, poate, si national prielnic dezvoltarii si cresterii femeilor atat in antreprenoriat, cat si in zona executiva. Aproximativ o treime din firmele romanesti sunt detinute de femei. Aceeasi proportie se pastreaza si in Statele Unite dar, bineinteles, cu alte cifre. Vestea mai putin buna este ca stereotipurile inconstiente prezente atat la barbati, cat si la femei, ne tin pe loc. Ca femeie, pana ajungi intr-un punct cu suficienta incredere in tine, reusesti mai greu sa-ti scoti capul la suprafata in business. Iar ca sa ajungi sa ai aceasta incredere e important ca femeia sa dobandeasca niste competente clare si sa-si dezvolte niste abilitati cu care sa produca rezultate. Din pacate noi, femeile, credem despre noi ca suntem capabile doar atunci cand demonstram concret niste rezultate.

 

6. Ce ar trebui sa stie o femeie atunci cand decide sa isi dezvolte un business?

 

a. In primul rand sa-si depaseasca temerile si indoielile ca nu poate reusi! Riscul, faptul ca poate esua, teama ca ideile ei sau ea vor fi respinse, ne pot tine departe de lumea antreprenoriala. Este important ca femeia sa stie ca vor exista esecuri pe drum si ca nu le va putea cu siguranta controla (asa cum ne place noua femeilor). Cel mai rau lucru care se poate intampla este sa renunte si sa nu dea lumii ideile ei, munca ei, performanta de care este capabila! Odata depasit acest obstacol, orice femeie e libera si va face istorie! Va recomand filmul “Joy”, e foarte bun in directia aceasta.

 

b. Apoi sa-si deschida un business cu o idee si, mai ales, o viziune inalta si clara pe care vrea sa o implementeze cu pasiune, in care crede cu tarie.

 

c. Apoi sa se educe continuu, sa invete atat formal, cat si informal, sa urmeze cursuri, sa citeasca despre orice o poate ajuta sa stie ce se intampla in industria sa, in economie, in finante, marketing, vanzari si operare de business-uri.

 

d. Sa-si faca un plan de afaceri! Da, toata lumea stie ca trebuie, dar asa de putini antreprenori fac asta! Si asa de mult pierd nefacandu-l. E nevoie de un plan de business concret care sa cuprinda obiectivele de business, informatii de la viziune, misiune, valori la marketing & sales strategy, principii operationale, planuri de investitii, bugete de venituri si cheltuieli.

 

e. Fiind educate, conectate la industrie, la economia de azi si avand un plan de business isi vor cunoaste valoarea si vor putea sa isi finanteze business-ul astfel incat sa-l creasca. Si aici trebuie activat curajul! De a estima corect si de a nu subvaloriza business-ul. E nevoie de investitii intr-un business, iar femeile trebuie sa stie realist, fara modestie sau teama ce valoare poate aduce business-ul lor in piata. Si atunci pot cere finantari la adevarata valoare, nu mai putin, asa cum spun statisticile ca o fac.

 

7. Sunt mai eficiente femeile in pozitii de lider, comparativ cu barbatii? Daca da, care ar fi atuurile lor?

 

La inceputul anului 2020 doar 29 dintre companiile cele mai puternice din top 500 aveau CEO femei, adica 5,8% din total. In ceea ce priveste pozitiile de board, femeile ocupa mai putin de 20% dintre ele. In schimb forta de munca este impartita cam 50-50 intre cele doua genuri. Din pacate aceasta este o realitate, dar nu reflecta in niciun caz eficienta femeilor pe pozitii de leader. Ca femei am parcurs un drum intens in ultima suta de ani de la dreptul de vot, la dreptul de a munci, la dreptul de a fi platita, la dreptul de a castiga egal cu barbatii, la dreptul de a ocupa pozitii publice de conducere, la dreptul de a deveni si a fi recunoscute ca leaderi pentru diverse organizatii.

 

De ce nu sunt mai multe femei in pozitii cheie, executive, leaderi fie pentru companii, fie pentru business-urile proprii? Exista un concept foarte interesant care se numeste “double bind” in traducere inseamna ca femeile intalnesc limitari indiferent ce fel de stil de leadership adopta. Si, prin urmare, femeile lider din multe organizatii sunt subestimate si capacitatile lor neutilizate. Si astfel nu ajung niciodata pana la nivelurile superioare.

“Double bind” se traduce astfel: daca femeile sunt prea impunatoare sunt vazute ca

agresive si dominatoare. Pe de alta parte, daca femeile lider au un comportament emotional, grijuliu fata de membrii organizatiei, acesta este asociat cu slabiciunea. Este practic un paradox care se tranforma in niste decizii si comportamente din partea celorlalti si care opreste mult evolutia profesioanala a femeii. Solutia este un echilibru destul de dificil de obtinut, o jonglerie pe care o avem de facut care da rezultatele care se vad azi.

 

Stereotipurile constiente si inconstiente incep totusi incet-incet sa fie combatute. Studiile spun ca prejudecatite inconstiente joaca un rol important in luarea decizilor de promovare a femeii. Intr-un studiu al Universitatii Harvard din 2016 cercetatorii au pornit de la premisa ca oamenii nu vor sa-si schimbe statusul si ca imbratiseaza cu greu schimbarea. Deci deoarece majoritatea CEO sunt barbati albi, prejudecata de status quo poate determina membrii de board sa prefere in mod inconstient sa angajeze mai multi barbati albi pentru roluri de conducere.

 

Intr-o adnotare la acest studiu Hravard in anul 2019 s-au prezentat dovezi si mai convingatoare ca aceasta prejudecata este incorecta si nejustificata. Femeile sunt percepute de managerii lor - in special de managerii lor barbati - a fi mai eficiente decat barbatii la fiecare nivel ierarhic si in practic toate domeniile functionale ale organizatiei. In acest studiu femeile au fost apreciate ca fiind excelente in a lua initiativa, in a actiona cu folos si rezistenta, in a practica si cauta sa se dezvolte continuu, in a conduce echipe spre rezultate concrete si in a afisa integritate si onestitate ridicate. De fapt, s-a crezut ca sunt mai eficiente in 84% din competentele si abilitatile de leadership pe care le masuram cel mai frecvent. Interesant este ca datele arata ca, atunci cand femeilor li se cere sa se evalueze, nu sunt la fel de generoase in calificarile lor.

 

Vestile sunt bune asadar! Cadrul international in care operam este incurajator acum pentru orice femeie. Pentru a intari acest aspect vedeti confirmarea in declaratia de zilele trecute a CEO-ul companiei americane, Goldman Sachs, companie pe locul 20 in top 500 Fortune, cu 8,47 miliarde venituri nete in 2019, ca va ajuta prin investitii companiile care vor sa devina publice, doar daca au minim o femeie ca membru in board.

 

8. Ne poti spune cateva reguli de business pe care orice antreprenor ar trebui sa le respecte?

 

1. Sa aiba o viziune clara materializata intr-un plan atat la start, cat si anual cu obiective clare de indeplinit.

2. Oamenii nu sunt doar resurse, ci sunt oameni!

3. Cunoaste-ti clientul, afla ce are nevoie cu adevarat

4. Urmareste intotdeauna cresterea business-ului tau: ce se intampla daca incepe sa mearga, cum scalezei business-ul, cum dezvolti regional, cum francizezi daca vrei asta

5. Inoveaza, mai exact creeaza continuu+ implementeaza ceea ce creezi!

 

9. Ai vreun model feminin preferat din zona de business?

 

Da, Anastasia Soare este un model de femeie antreprenor care este de urmat si admirat. Ea reprezinta “Romanian-american dream” devenit realitate. Este un exemplu pentru noi toate, de pasiune, perseverenta, profesionalism, umanitate si modestie. Si, in plus, este un model de urmat ca femeie care sustine alte femei antreprenoare, chiar din industria ei!

 

10. In ce ai investi in viitor?

 

Sigur in tehnologie, apoi in proiecte educationale si de neuromarketing.

 

11. In ceea ce priveste coaching-ul, cat de dezvoltat este acest domeniu in Romania?

 

Industria de coaching din Romania cred ca e in plina dezvoltare. E clar ca avem inca mult de lucru. De la cresterea awareness-ului acestei meserii si beneficiilor ei pentru leaderi, antreprenori si nu numai, pana la intelegerea exacta a ceea ce face concret coaching-ul. Sunt inca multe confuzii pe piata despre ce inseamna coaching-ul si multi coachi care nu au niciun fel de formare sau acreditare care, din pacate, genereaza si mai multa confuzie asupra subiectului. Asociatile profesionale internationale, prezente si in Romania, ca International Coach Federation (ICF), depun mult efort pentru sustinerea, promovarea, acreditarea dupa standarde internationale recunoscute a coachilor si conectarea, crearea de comunitati.

In acelasi timp cred ca este de dezvoltat si comunicat mai mult si partea de business coaching pentru antreprenorii romani. Am lucrat cu zeci de companii romanesti si am vazut rezultate remarcabile in urma proceselor de coaching.

 

12. Din ce categorii fac parte clientii tai?

 

Clientii mei sunt creativi, inovativi si curajosi. Alaturi de mine ei devin si mai creativi, mai inovativi si mai curajosi.  Ei aleg sa lucreze cu mine ca sa se inteleaga pe ei mai bine, sa-si atinga obiective si sa construiasca relatii bune in jur. Lucrez cu lideri si executivi sustinandu-i sa-si transforme viata si echipele lor pentru a-si atinge potentialul astfel incat initiativele lor creative si obiectivele indraznete sa treaca de la Concept la Finalizare – si sa genereze Impact in lumea lor.

Avand experienta antreprenoriala sustin liderii si antreprenorii sa isi consolideze propriile capacitati creative si eficacitatea personala precum si sa dezvolte strategii de leadership viabile care vor influenta pozitiv capacitatile creative ale celor pe care ii conduc.

 

 

13. Cum te ajuta un coach sa iti indeplinesti obiectivele profesionale?

 

In primul rand te ajuta sa stii sa-ti definesti un obiectiv care sa-ti fie clar si pe care sa ti-l doresti cu adevarat! Un alt atu foarte important al coaching-ului este faptul ca te responsabilizeaza sa lucrezi constant pentru a-ti atinge obiectivul. O sesiune saptamanala sau la doua saptamani de coaching atrage responsabilitatea clientului pentru invatare, actiune, pentru a-ti verifica progresul si iti ofera motivatia care te pastreaza asumat facand actiuni cu dedicare pentru indeplinirea obiectivelor tale. De asemenea coachingul te “echipeaza” sa poti sa reusesti. Cum? Identificand punctele tale forte, valorile si toate resursele tale interioare si exterioare. Astfel echipat devii increzator in fortele proprii si te mentii pe drumul atingerii obiectivului tau.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Articole asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult





  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Interviu cu Directorul General Vascar, Vlad Ciuburciu: care sunt provocarile din industria carnii din Romania in anul 2020

  Vlad Ciuburciu, directorul general Vascar, dintre principalele producții de conservare și pregătire a cărților din România, nu se ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Economisește utilizând inteligent cardul tău de credit și cumpărături

Un card bancar online îți poate aduce, în timp, economii importante. Ales cu atenție și folosit inteligent, acesta îți va ... citeste mai mult